رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

مذاکرات 2 تولیدکننده داخلی، مانع واردات ماشین‌آلات معدنی شده است

مهرداد اکبریان، نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران می‌گوید: با وجود آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی، واردات این ماشین‌آلات با مذاکرات دو تولیدکننده داخلی با مانع مواجه شده و مشکلات معدنکاران به قوت خود باقی است.

16 شهریور 1401
کد خبر : 43759
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: اگرچه بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات طولانی، مجلس با واردات ماشین‌آلات معدنی موافقت کرد اما چند تولیدکننده داخلی مذاکره کرده‌اند واردات انجام نگیرد تا این شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را بفروشند.

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: به دنبال این موضوع، دولت هم متاسفانه با تعریف پیش شرط‌ها و بروکراسی پیچیده‌ای برای واردات ماشین‌آلات معدنی، در عمل باعث شده محدودیت واردات ماشین‌آلات معدنی به وقت خود باقی بماند.

او با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیازمند حدود 25 هزار دستگاه ماشین‌آلات نو در کاروان ماشین‌آلات معدنی خود هستیم ادامه داد: برای رفع این مشکل در کنار تولید داخلی دست کم به واردات پنج هزار دستگاه در سال نیاز داریم. این عدد هنوز فاصله زیادی با تیراژ تولید داخل و یا حتی تیراژ برنامه ریزی تولید برای آینده دارد. یعنی حتی تولیدکنندگان داخلی ماشین‌آلات معدنی، ظرف دو سه سال آینده هم نزدیک به چنین تعدادی نخواهند رسید.

اکبریان با تأکید بر اینکه برای تأمین ماشین‌آلات معدنی هم نیاز به تولید داخل و هم نیاز به واردات این ماشین‌آلات داریم گفت: تولید داخل هم به لحاظ تعداد کاملاً محدود است و هم به لحاظ نوع و حتی کیفیت. بنابراین باید کمبود دستگاه‌های مختلف معدنی هرچه زودتر از طریق واردات تأمین شود.

او بیان کرد: ما برای پایین آوردن قیمت‌های تمام شده معدن ناگزیر هستیم از ماشین‌آلات تخصصی معدن استفاده کنیم. این ماشین‌آلات نه الان به تعداد کافی وجود دارد و نه تولیدکنندگان داخل برنامه‌ای برای تولید آنها دارند. در حالی که ماشین‌آلات تخصصی می‌توانند شرایط امروز معادن ما را تغییر دهند و قیمت تمام شده را پایین آورده و توان رقابت ما با کشورهای دیگر را بالا ببرند.

اکبریان تأکید کرد: عدم واردات ماشین‌آلات معدنی به تعداد مورد نیاز معدنکاران را با خسارات سنگین مواجه کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه