رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران منتشر کرد

قانون مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کالیفرنیا و آموزه‌های آن برای ایران

در گزارش مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، قانون مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کالیفرنیا بررسی‌شده است؛ این قانون چه درس‌هایی برای مدیریت آب در ایران دارد و چگونه می‌توان از بحران آب در کشور عبور کرد.

20 شهریور 1401
کد خبر : 43788
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران اخیراً گزارشی با عنوان «مطالعه شناخت قانون مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کالیفرنیا و کارایی آن» منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: با توسعه بی‌رویه در حوضه‌های آبریز، برداشت از منابع آب زیرزمینی و سطحی در کشور افزایش‌یافته و رقابت میان مصرف‌کنندگان نیز برای دستیابی به این منابع بیشتر شده است. مشکلات ناشی از استمرار افت سطح تراز، تشدید کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی و تهدید فرونشست زمین در بسیاری از نقاط کشور، ضرورت رجوع به تجربیات، سیاست‌ها و قوانینی که در سطح جهانی برای مشکلات مشابه، موردتوجه بوده‌اند را بیش‌ازپیش کرده است.

 بنابراین تلاش برای بهره‌برداری و بومی‌سازی آن‌ها جهت حل مسائل مرتبط با بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی در کشور، لازم است. در این میان ایالت کالیفرنیا که از نظر اقلیم و همچنین مشکلات منابع آب زیرزمینی تا حدودی مشابه ایران است، برنامه‌هایی را برای مدیریت منابع آب زیرزمینی خود در دست انجام دارد، انتخاب و تجربیات آن موردبررسی قرار گرفت.

آخرین نسخه قانون مدیریت پایدار آب زیرزمینی کالیفرنیا در سال 2014 در زمان خشکسالی‌های اخیر و در پی تشدید بحران آب زیرزمینی کالیفرنیا به تصویب رسید. این قانون به شکلی اساسی، نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات سازمان‌های محلی مسئول پیاده‌سازی مدیریت آب زیرزمینی در کالیفرنیا و ادارات ایالتی ناظر را دگرگون کرده است.

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در مطالعه‌ای به بررسی این قانون و همچنین برنامه‌ها و اقدامات آن برای جمع‌بندی آموزه‌هایی از آن‌ها در راستای بهبود وضعیت پایداری منابع آب زیرزمینی ایران پرداخته است.

 

متن کامل گزارش «مطالعه شناخت قانون مدیریت پایدار آب‌های زیرزمینی کالیفرنیا و کارایی آن: آموزه‌هایی برای ایران» را از اینجا بخوانید.

در همین رابطه