مسیر شمال به جنوب ایران کریدور ترانزیتی است که میتواند در انتقال کالا از بنادر جنوبی ایران به سمت بنادر شمالی کشور و برعکس در روند تجارت بین کشورهایی چون چین و هند به سمت روسیه و اوراسیا کارساز باشد.
در این بین روانسازی فعالیتهای گمرکی و حذف اسناد کاغذی در چارچوب کنوانسیون تیر نیز میتواند در بهبود وضعیت ترانزیت کشور موثر باشد. حال برای نخستین بار در دنیا، پروژه حملونقل ترکیبی در قالب رویه تیر بین هند و ایران و تزانزیت به روسیه در مسیر کریدور شمال به جنوب با همکاری گمرک، اتاق بندرعباس و سازمان جهانی حملونقل بینالمللی جادهای(ایرو) اجرایی شد.
در اجرای این پروژه کالای موردنظر بر اساس ترانزیت ترکیبی از هند با کشتی وارد گمرک شهید رجایی شد و پس از بارگیری توسط کامیون از مرز آستارا خارج خواهد شد. در این پروژه شرایطی فراهم شد تا اسناد موردنظر کارنهتیر به صورت الکترونیک دریافت شود و با کمک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تضامین در مبدا دریافت و اگر تخلفی اتفاق افتد اتاق ایران از طریق کشور مبدا پیگیر موضوع شود و این تسهیلاتی است که استفاده از کارنهتیر برای ترانزیت در پی دارد.
بهنام فرامرزیان، مدیر حملونقل بینالمللی کارنهتیر و آ.ت.آ در واکنش به اجرای این پروژه در گفتوگو با «اتاق ایران آنلاین» هدف را افزایش سطح ترانزیت کشور عنوان کرد و گفت: تا کنون در هیچ کجای دنیا چنین پروژهای اجرا نشده بود که ضمن استفاده از تیر الکترونیک، دو شرکت درگیر کار شوند؛ به طور عمومی در استفاده از کارنهتیر همیشه یک شرکت درگیر است. پروژه انتقال کالا از هند به ایران و ترانزیت به روسیه توسط دو شرکت، یکی هندی و دیگری ایرانی انجام میشود.
او در ادامه حسن استفاده از این روش را تسریع در فرآیند گمرکی و در نتیجه کوتاه شدن مدت زمان انتقال کالا از مبدا به مقصد دانست و تصریح کرد: اجرای آزمایشی این پروژه تا به اینجا موفقیتآمیز بوده و در صورتی که به نتیجه مطلوبی برسد میتواند موجب رواج ترانزیت از ایران شود.
مدیر حملونقل بینالمللی کارنهتیر و آ.ت.آ درباره امکان استفاده از این روش در ارتباط با سایر کشورها نیز گفت: ایران آمادگی و بستر لازم برای اجرای این پروژه را دارد و در صورتی که کشورهای دیگر تمایل و امکانات لازم را داشته باشند، میتوانیم شاهد اجرای مجدد آن باشیم.