رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در کنفرانس حمل‌ونقل بین‌المللی تاشکند تاکید شد

ایجاد رویه‌های یکنواخت به حل مسائل حمل‌ونقل کمک می‌کند

در کنفرانس حمل‌ونقل بین‌المللی تاشکند که نمایندگان ایران نیز حضور داشتند بر یکسان‌سازی و ایجاد رویه‌های یکنواخت در راستای تسریع حل مشکلات و مسائل حمل‌ونقلی منطقه تاکید شد.

15 مهر 1401
کد خبر : 44000
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

راهکارهای توسعه همکاری‌های ازبکستان و ایران در حوزه‌ حمل‌ونقل و تجارت در کنفرانس حمل‌ونقل بین‌المللی تاشکند، بررسی شد. در این نشست فرصت‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه مورد توجه قرار گرفت.

در این جلسه نمایندگان موسسات ضامن تیر کشورهای عضو کنوانسیون تیر کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، ترکیه، گرجستان، افغانستان، پاکستان، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان و ازبکستان و همچنین دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای حضور داشتند، همچنین الهام ماهکاموف، وزیر حمل‌ونقل ازبکستان با حضور در نشست، به اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه لجستیک به ویژه تیر و رویه‌های الکترونیک اشاره کرد.

بر اساس آنچه در این نشست تشریح شد 65 درصد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ازبکستان با رویه تیر فعال هستند و باعث شده این کشور پس از ایران و ترکیه از منظر صدور کارنه تیر در رتبه سوم جهان قرار گیرد. همچنین به برگزاری دوره آموزشی رویه الکترونیکی تیر توسط کارشناسان موسسه ازبک برای مسئولان اجرایی پاکستان اشاره شد که اقدامی اقتصادی در منطقه برای دستیابی مسیر کوتاه به بندر کراچی برای کالاهای صادراتی ازبکستان محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که به دلیل زیرساخت‌های مناسب رویه‌های الکترونیک در ازبکستان، این کشور پایلوت‌های متعددی را با کشورهای  تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان اجرا کرده و به دنبال تقویت این رویه به منظور تسهیل حمل‌ونقل و تجارت است.

در این بین توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی و همچنین اجرای توافق نامه‌های مرتبط همچون تراسیکا، عشق‌آباد، شمال و جنوب و غیره مورد توجه قرار گرفت که می‌تواند زمینه رفاه عمومی کشورهای منطقه را در پی داشته باشد.

طبق آنچه گفته شد برخی از اقدامات و سیاست‌گذاری‌های کشورهای منطقه نیاز به یکسان‌سازی و ایجاد رویه‌های یکنواخت و متحدالشکل دارد تا مشکلات و مسائل حمل‌ونقلی تسهیل و تسریع شود. همچنین کمبود راننده‌های حرفه‌ای، افزایش سن رانندگان از دغدغه‌هایی است که مسئولان به آن اشاره داشتند و خواستار حمایت و تشویق جوانان به این حرفه شدند.

از آنجا که تسهیل در فرایندهای عبور مرزی در بین کشورهای محصور در خشکی نیازمند اراده ملی است، پیشنهاد شد کشورهای محصور در خشکی با ایجاد سازوکارهای یکسان در جهان و توجه بیشتر به توسعه روابط اقتصادی نسبت به ایجاد، توسعه و بهره برداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای کوشش کنند.

در این نشست بهنام فرامرزیان، مدیر کارنه تیر اتاق ایران نیز ضمن اشاره به اهمیت رویه الکترونیکی خواستار همکاری همه جانبه کشورهای عضو برای اجرای این رویه و تسهیل در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی شد.

او همچنین کارنه‌تیر را یک سند بین‌المللی گمرکی که می‌تواند منافع گمرک، صاحب کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را در برگیرد نامید و اعلام داشت تشکیل کارگروه مشورتی موسسات ضامن کشورهای عضو اکو، قدمی رو به جلو در مسیر یکنواخت‌سازی فرایندهای حمل‌ونقل و همکاری بیشتر با سازمان ها و اتحادیه‌های بین‌المللی خواهد بود.

در ادامه نماینده اتاق ایران یادآور شد که آگاه کردن تجار از آخرین تغییرات در حوزه حمل‌ونقل، امکان بهره‌مندی کشورها از زیرساخت‌های موجود و همچنین به روز شدن رویه‌های عملیاتی آنها را ایجاد کند.  همچنین بدیهی است همکاری اتاق با سازمان‌ها و ارگان‌های وابسته می تواند عاملی موثر در ارتقای فعالیت بیشتر بنگاه‌های اقتصادی در ایران باشد.

در همین رابطه