رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

فریال مستوفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بیمه هرمس، سرمایه‌گذاری مستقیم آلمانی‌ها را در ایران پوشش می‌دهد

مستوفی می‌گوید: به بیمه هرمس، بیمه دولتی آلمان تاکید کردیم که سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران هم از زمینه‌های پوشش این بیمه باشد؛ آن‌ها هم پذیرفتند تا راه‌کارهای این پوشش را بررسی کنند.

12 مهر 1395
کد خبر : 4413
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران به پایگاه خبری اتاق ایران درباره حضور هیات آلمانی در ایرانی می‌گوید: «بعد از برجام وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران روبه بهبود است؛ فضای تجارت از وضعیت مناسب‌تری برخوردار است و لذا فرصت مغتنم است تا با فراهم آوردن بستری مناسب برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف از سر گرفته شود.»

 او با ارزیابی مثبت از حضور هیات آلمانی در ایران و در اتاق ایران می‌گوید: «بیشترین صحبتی که با هیات آلمانی انجام شد درباره نحوه سرمایه‌گذاری، فعالیت و شیوه تعاملات بانکی بود. حضور نماینده وزارت دارایی و اقتصاد و حضور وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در میان این هیات بسیار حائز اهمیت است.» او گفت‌وگوی میان بانکی را مثبت می‌داند و اینکه تلاش شد که موانع موجود بین‌بانکی مطرح شود و برای حل این موانع راه‌حلی ارائه شود.

مستوفی، حضور بیمه هرمس، بیمه دولتی آلمان را در میان هیات مثبت می‌داند. این بیمه قرار است که ریسک‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و صادرات آلمان را پوشش دهد و با این عمل زمینه حضور سرمایه‌گذار فراهم خواهد شد. عضو اتاق تهران تاکید می‌کند: «ما هم به بیمه هرمس تاکید کردیم که سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران هم از زمینه‌های پوشش این بیمه باشد که آن‌ها هم پذیرفتند تا راه‌کارهای این پوشش را بررسی کنند.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «ما سعی کردیم که در این فاصله ایران و پتانسیل سرمایه‌گذاری در ایران را به هیات آلمانی معرفی کردیم. ما در دوران تحریم تا حدی از جهانی‌شدن دور شده بودیم که در این دوره سعی می‌کنیم به این الزامات بپیوندیم.»

او تاکید می‌کند: «ما درباره موانعی بانکی که اروپایی‌ها برای ایران فراهم کرده‌اند هم‌صحبت کردیم. آن‌ها هم قول دادند که این موانع برطرف خواهد شد. دولت آلمان کوشش می‌دهد که این موانع بین‌بانکی را برطرف کند. هیاتی هم از آلمان به واشنگتن رفته است و هیات آلمانی تلاش می‌کند با وزارت خزانه‌دارایی آمریکا برای حل این مشکل مذاکره کنند.

به گفته مستوفی اگرچه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قبلاً گفته بود که بانک‌های اروپایی برای تعامل بانکی با ایران مشکل ندارند؛ ولی هنوز همان ترس وجود دارد و اگر این بانک‌ها بار دیگر جریمه شوند پرونده آن‌ها به صورت کیفری در دادگاه بررسی می‌شود. برای همین آن‌ها تلاش می‌کنند با «افک» برای حل این مشکلات مذاکره کنند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران تاکید می‌کنند: «این یک راهکار خیلی درستی است و چشم‌انداز رابطه اقتصادی با آلمان روشن است.» به گفته مستوفی، سرمایه‌گذاری امر موضوع زمان‌بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد. اکنون مرحله حساسی از تاریخ اقتصاد کشور است و این حساسیت متقابلاً برای طرف خارجی نیز وجود دارد. بنابراین نباید انتظار داشت که به‌یک‌باره میزان سرمایه‌گذاری جهش قابل‌توجهی داشته باشد لیکن این سفرها پیش‌زمینه خوبی برای تعاملات آینده محسوب می‌‌شود و امید است تا از طریق همکاری دولت با بخش خصوصی و عمل به برنامه‌ها و استراتژی‌های موردنظر در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی این مسیر هموار و تسهیل گردد.

در همین رابطه