رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در نشست با دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای

اتاق ایران آماده راه‌اندازی دبیرخانه جهانی مؤسسات ضامن کارنه تیر است

غلامحسین شافعی در نشست با امبرتو دپرتو، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو)، از آمادگی اتاق ایران برای راه‌اندازی دبیرخانه جهانی مؤسسات ضامن کارنه تیر خبر داد.

25 مهر 1401
کد خبر : 44162
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) با حضور در اتاق ایران و دیدار با غلامحسین شافعی، زمینه‌های توسعه همکاری میان ایران و این نهاد بین‌المللی را بررسی کرد. 

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار، با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در حمل‌ونقل منطقه‌ای و دسترسی به آب‌های آزاد گفت: توسعه همکاری‌های تزانزیتی برای ایران، در سطح منطقه و فراتر از آن دارای اهمیت است؛ به ویژه که هم ریاست اتاق بازرگانی اکو و هم دبیرخانه اکو به ایران منتقل شده و از این منظر نیز در موقعیت جدید و خوبی قرار گرفته‌ایم.

او با اعلام آمادگی کامل ایران برای برگزاری اولین نشست گروه مشورتی مؤسسات ضامن کارنه‌تیر کشورهای عضو اکو در تهران گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمده است با حمایت اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای، برای کشورهای غیر اکو هم دبیرخانه مؤسسات ضامن کارنه‌تیر را در تهران راه‌اندازی کند.

شافعی با یادآوری این نکته که هم در برنامه بودجه 1401 و هم در برنامه‌های توسعه 5 ساله ایران به دو مسئله توسعه حمل‌ونقل ریلی و توسعه و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور توجه ویژه شده بیان کرد: ایران تمایل زیادی دارد در توسعه حمل‌ونقل ترکیبی در آینده برنامه‌ریزی کند تا بتواند از کریدورهای فعالی که ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهند، استفاده کرده و به توسعه تجارت منطقه‌ای کمک کند.

جایگاه ممتاز ایران در زمینه صدور کارنه تیر

امبرتو دپرتو، دبیر کل ایرو در این نشست با برشمردن همکاری‌های ایرو و اتاق ایران و تقدیر از نقش ایران در تقویت ترانزیت منطقه‌ای همکاری‌های اتاق ایران با این اتحادیه را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: جالب است که مسئولان ایرانی حتی در ایام کرونا هم درصدد افزایش تجارت بودند؛ در حالی که در اکثر نقاط دنیا تجارت و رفت‌وآمد کامیون‌ها متوقف شده بود. در سال 2021 و اوج شیوع کرونا ایران از نظر حمل‌ونقل بین‌المللی 64 درصد و از نظر حمل‌ونقل داخلی 100 درصد رشد داشت. 

دپرتو شیوع کرونا و آغاز جنگ اوکراین را دو چالش عمده تجارت جهانی خواند و گفت: هر دو اتفاق، زنجیره تأمین جهانی را تحت تأثیر قرار داد. البته در هر چالشی فرصتی هم وجود دارد. اگرچه کریدور جنوب از چین تا اروپا امتداد دارد، اما کریدور شمال به دلیل جنگ اوکراین با چالش مواجه است و کریدور میانه هم شرایط دشواری دارد. بااین حال، می‌توان گفت فرصت مغتنمی برای ایران فراهم شده تا از ظرفیت‌های استراتژیک ترانزیتی خود بهره لازم را ببرد.

او با تشریح برنامه ایرو برای دیجیتالی کردن تمامی فرآیندهای مربوط به کارنه تیر گفت: شما باید مفتخر باشید که در سال 2015 پیش‌گام دیجیتال‌سازی کنوانسیون تیر با همکاری ترکیه بودید و در ادامه آن را به جمهموری آذربایجان هم تعمیم دادید.

دپرتو با اشاره به اجرای موفق اولین حمل‌ونقل دیجیتال ترکیبی از هند به ایران گفت: اگرچه کشورهای اروپایی هم از دیجیتالی شدن حرف می‌زنند اما شما در اینجا آن را در عمل اجرا کرده‌اید.

دبیرکل ایرو با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در زمینه تامین سوخت گفت: در حال مذاکره با سازمان‌های مربوطه در ایران هستیم تا به رویه مشخصی درباره حجم سوختگیری کامیون‌های ترانزیتی و قیمت سوخت برسیم. 

دپرتو با بیان اینکه بخش بزرگی از تجارت ترکیبی ایران از طریق بندرعباس انجام می‌شود ادامه داد: ایران در زمینه صدور اسناد تیر در جایگاه اول جهان قرار دارد اما حفظ این جایگاه نیازمند فعالیت بیشتر و افزایش همکاری‌ گمرک است. تلاش داریم این مسئله را در نشست با مقام‌های دولتی مطرح کنیم تا روند ترخیص در چارچوب اسناد تیر در بندرعباس تسهیل شود.

او با قدردانی از واحد کارنه‌ تیر اتاق ایران برای برگزاری کلاس آموزشی برای عراقی‌ها گفت: امیدوارم عراق سند الحاقی به کنوانسیون تیر را به زودی امضا کند. چرا که سود آن برای همه کشورهای منطقه خواهد بود.

واحد کارنه‌تیر بندرعباس راه‌اندازی می‌شود

بهنام فرامرزیان، مدیر واحد حمل‌ و نقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران، با اشاره به همکاری نزدیک این واحد با ایرو گفت: این همکاری‌ها سبب شده ما فعالیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای را بدون توجه به مسائل سیاسی دنبال کنیم. این موفقیت حاصل تلاش‌های اتاق بازرگانی ایران برای اجرای دستورالعمل‌های ایرو، نه تنها در ایران بلکه در منطقه بوده است.

او ادامه داد: با وجود همه مشکلات، ما مسئله تسهیل عبور مرزی را با هماهنگی ایرو همواره دنبال کرده‌ایم. روانسازی در مرزها با تأکید بر نقش موسسه ضامن اتاق ایران دنبال شده است. ما همیشه به دنبال یافتن راهکارهایی برای تسریع عبور مرزی از طریق ایرو و سازمان‌های بین‌المللی دیگر بوده‌ایم.

فرامرزیان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بندرعباس جهت تسریع امور مربوط به کارنه تیر گفت: تا ماه آینده، کارنه تیر بندرعباس را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد.

او با اشاره به آموزش عراقی‌ها در تهران توسط واحد کارنه تیر اتاق ایران ادامه داد: ما آماده هستیم اگر لازم باشد تمام کشورهای منطقه را از نظر اجرایی، عملیاتی و تحقیقاتی آموزش دهیم.

فرامرزیان بیان کرد: در مرکز آموزش اتاق ایران با برخوداری از سه مجوز برای برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با ایرو، در حال تدریس این دوره‌ها هستیم. علاوه بر این یکی از بحث‌های جدی که با وزارت راه دنبال می‌کنیم آموزش رانندگان حرفه‌ای است تا با همکاری ایرو بتوانیم رانندگان حرفه‌ای را با هدف رقابت پذیری بیشتر در منطقه آموزش دهیم.

رایزنی برای کاهش هزینه سوخت کامیون‌های ترانزیتی

رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست با اشاره به تحولات جدید جهانی از جمله جنگ اوکراین و همچنین تلاش‌ها برای حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا تأکید کرد: ما به عنوان نماینده بخش خصوصی، به دولت برای استفاده از این موقعیت‌ها پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم و از طریق دولت پیگیر هستیم تا با هدف توسعه تجارت، استفاده از زیرساخت‌های جدید در گمرک مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به موضوع سوختگیری کامیون‌های ترانزیتی گفت: در حال حاضر برای هر لیتر گازوئیل 40 سنت دریافت می‌شود اما نظر بخش خصوصی این است که این رقم به 20 سنت تقلیل یابد و امیدوارم در رایزنی با مقامات دولتی موفق به عملی شدن این پیشنهاد شویم.

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با استقبال از این تلاش گفت: زمانی می‌شود رقابتی عمل کنید که حمل‌ونقل رقابتی باشد. قیمت سوخت خیلی مهم است و می‌تواند شرایط حمل‌ونقل را تسهیل کرده و پایین بودن رقم آن به عملکرد بهتر شرکت‌ها کمک می‌کند.

 در پایان این نشست دو طرف تفاهم‌نامه همکاری جهت ارتقای حمل‌و‌نقل جاده ای و ایجاد تسهیلات ترانزیتی بین موسسات ملی تیر منطقه اکو را امضا کردند.

 

در همین رابطه