رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

بهنام فرامرزیان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

تسهیل فعالیت‌‎های ترانزیتی بین ایران و پاکستان را دنبال می‌کنیم

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ روان‌سازی فعالیت‌‎های مرزی بین ایران و پاکستان، 24 ساعته شدن فرآیند خدمات‌دهی گمرکی و توسعه پایانه‌های مرزی بین دو کشور را خواستار شد.

سارا ترابی

خبرنگار
01 آبان 1401
کد خبر : 44258
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ با اشاره به برنامه اعزام هیات تجاری اتاق ایران به پاکستان و اهمیت پرداختن به موضوع ترانزیت با توجه به اثرگذاری مستقیم آن روی تجارت، بر روان‌سازی فعالیت‌‎های مرزی بین ایران و پاکستان، 24 ساعته شدن فرآیند خدمات‌دهی گمرکی و توسعه پایانه‌های مرزی بین دو کشور تاکید کرد.

هیات تجاری اتاق ایران قرار است سه‌شنبه 3 آبان به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران عازم پاکستان شود. در این سفر گفت‌وگو با مقامات دولتی و خصوصی این کشور برای تقویت همکاری‌های ترانزیتی به عنوان یک محور کلیدی مورد توجه خواهد بود.  

بهنام فرامرزیان، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ که قرار است در این سفر حضور داشته باشد در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» رایزنی با مسئولان پاکستان درباره ضرورت روان‌سازی فعالیت‌‎های مرزی بین ایران و پاکستان، 24 ساعته شدن فرآیند خدمات‌دهی گمرکی، توسعه پایانه‌های مرزی بین دو کشور، طراحی مسیر سبز گمرکی و تسهیل فرآیند صدور روادید برای رانندگان کامیون‌های ترانزیتی را جزو اولویت‌ها در برنامه این سفر دانست.

به اعتقاد او حل مسائل حمل‌ونقلی بین دو کشور اثرگذاری مستقیمی در سطح مبادلات تجاری خواهد داشت. و از طرفی باید برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های ایران در حوزه ترانزیت برنامه‌ریزی کرد.

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ از شروع همکاری‌های ایران و پاکستان از گذشته‌های خیلی دور سخن گفت که قبل از الحاق این کشور به کنوانسیون تیر در قالب اسناد دیگری انجام می‌شد.

فرامرزیان برنامه‌ریزی برای توسعه سطح همکاری‌ها در بخش ترانزیت را از برنامه‌های دو طرف دانست و تاکید کرد: تجارت با پاکستان یکی از از حوزه‌های مورد توجه است که باید توسعه پیدا کند، این احساس در طرف پاکستانی نیز وجود دارد. در این راستا باید به سطحی از همکاری‌ها با حفظ منافع دو کشور برسیم و در عین حال برای همکاری در سطح اکو و منطقه نیز برنامه‌ریزی کنیم.

او از سرمایه‌گذاری پاکستان در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، گمرک و گسترش تیر الکترونیک خبر داد و افزود: ایران با توجه به تجاربی که در این حوزه‌ها دارد، آماده است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی منطقه‌ای و یا دو جانبه با طرف پاکستانی همکاری کند. آنچه در این حوزه اهمیت دارد توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در پاکستان است تا آنجا که به استانداردهای بین المللی برسد.

فرامرزیان، تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی فعال در ایران را ۱۷۰۰ مورد عنوان کرد که این تعداد در پاکستان بیش از ۱۰ شرکت نیست.

مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی، کارنه‌تیر و آ.ت.آ سفر پیش‌روی هیات تجاری ایران به پاکستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این هیات به سرپرستی رئیس اتاق ایران عازم پاکستان بوده و قرار است به دو شهر لاهور و کراچی سفر کرده و ملاقات‌هایی با طرف‌های تجاری خود و مسئولان دولتی و خصوصی در حوزه تجارت و حمل‌ونقل داشته باشد. در حوزه حمل‌ونقل دیدار با شرکت‌های فعال و مطرح این کشور را در برنامه قرار دادیم تا مشکلات و مسائل خود را به طور مستقیم با آنها در میان گذاشته و به راهکارهای بلندمدت برسیم.

او همچنین از برنامه‌ریزی برای ملاقات با تنها شرکتی که در پروژه آی تی آی یا پروژه کریدور اسلام‌آباد-تهران- استانبول، فعال است، خبر داد و گفت: حل مشکلات موجود در این کریدور مهم و فعال شدن آن تحت کنوانسیون تیر یکی از اولویت‌های این سفر است. بنابراین همکاری با سازمان ایرو را مورد توجه قرار دادیم. از طرفی پیگیری دستاوردهای سفر و توافق‌هایی که در این بین خواهد شد، بسیار اهمیت دارد.

به باور فرامرزیان باید زمینه‌ای فراهم شود که هر دو کشور از نظر ترانزیتی به عمق کشور مقابل دست پیدا کند؛ چراکه تقویت حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل و استفاده از روش‌های جدید در این حوزه به معنای حمایت از تجارت است.

در همین رابطه