رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسن نوریان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

ثبت ارزش کالاهای ایرانی در گمرکات پاکستان پیگیری شود

سرکنسول ایران در کراچی ثبت اطلاعات کالاهای صادراتی ایران به پاکستان در سامانه گمرکی این کشور به منظور رقابتی بودن بهای کالاهای ایرانی در بازار پاکستان را مورد تاکید قرار داد.

سارا ترابی

خبرنگار
10 آبان 1401
کد خبر : 44396
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سرکنسول ایران در کراچی پاکستان با اشاره به ثبت نبودن برخی کالاهای صادراتی به پاکستان در سامانه گمرکی این کشور، گفت: به دلیل ثبت نبودن اطلاعات این کالاها، نرخ تعیین شده برای آنها در بازار پاکستان برابر با بالاترین نرخ کالای مشابه است. بنابراین قدرت رقابت این کالاها در بازار پاکستان کاهش پیدا می‌کند.

پاکستان به عنوان کشور همسایه که مشترکات زیادی با ایران دارد، بازار خوبی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌آید در مقابل تامین‌کننده مناسبی برای برخی کالاهای موردنیاز در ایران است. بنابراین توجه به آن به عنوان یک اولویت در روابط تجاری بین‌المللی کشور مطرح است.

در این راستا و به دنبال اعزام هیات تجاری اتاق ایران به این کشور حسن نوریان، سرکنسول ایران در کراچی طی گفت‌وگویی با «اتاق ایران آنلاین» درارتباط با تجارت بین دو کشور به عنوان دو کشور همسایه و ظرفیتی قابل توجه به جمعیت ایران و پاکستان که در کل یک بازار 300 میلیونی را تشکیل می‌دهند اشاره و تصریح کرد: ایران و پاکستان به دلیل داشتن مرزهای مشترک طولانی و زیرساخت‌هایی که از گذشته فراهم شده می‌توانند حجم تجاری خود را افزایش دهند. خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و با توجه به برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و پاکستان در اسلام‌آباد، برنامه‌ریزی‌های مناسبی در راستای تقویت سطح مناسبات دو کشور صورت گرفت.

او یکی از راه‌های توسعه مناسبات بین دو کشور را برگزاری نمایشگاه و اعزام مداوم و مستمر هیات از هر دو طرف عنوان کرد و افزود: قرار است در اواخر دی سال جاری یک نمایشگاه تخصصی توسط ایران در کراچی و دیگری در بهمن ماه و در لاهور برگزار شود.

نوریان افتتاح مرزهای مشترک در سنوات گذشته را اتفاق مهم و موثر در روابط ایران و پاکستان دانست و تاکید کرد: در 70 سال گذشته تنها مرز میرجاوه بین دو کشور قرار داشت که از سمت پاکستان به شهر تفتان دسترسی دارد؛ حال با افتتاح مرز پیشین در منطقه ریمدان در نزدیکی چابهار، شرایط برای روابط تجاری و تردد مسافران بین دو کشور تسهیل شده است.

سرکنسول ایران در کراچی همچنین فعالیت مجدد مسیر آی تی آی از اسلام آباد به تهران و سپس استانبول را اقدامی مهم ارزیابی کرد که در گسترش سطح مناسبات ایران و پاکستان در سطح منطقه اثرگذار است. این مسیر امکان ارسال کالاهای پاکستان را از ایران به سمت روسیه و سپس آسیای میانه و اروپا امکان‌پذیر می‌کند؛ شرکت ان ال سی مجری این طرح بوده و ظرفیت خوبی را ایجاد کرده است.

او در ادامه نبود کانال بانکی به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران را مانع جدی در برابر روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین ایران و سایر کشورها دانست و تاکید کرد: مشکل دیگری که در این بین وجود دارد، کمبود شناخت و اطلاعت تجار دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر است. ایران و پاکستان پیشینه خوب تاریخی و روابط مشترک بسیاری با یکدیگر دارند؛ اما متاسفانه تجار دو طرف شناخت اندکی از نیازها و توانمندی‌ها هم دارند؛ بنابراین باید با افزایش تعداد نمایشگاه‌ها و تبادل مداوم هیات‌ها به افزایش شناخت از یکدیگر کمک کنیم.

سرکنسول ایران در کراچی، در ادامه به سفر اخیر هیات تجاری اتاق ایران به سرپرستی رئیس اتاق ایران به پاکستان و حضور آنها در کراچی به عنوان مرکز تجاری و صنعتی این کشور اشاره کرد و افزود: این سفر در شرایطی انجام شد که تعدادی از نمایندگان مجلس، روسای اتاق‌های استانی، هیات تجاری اتاق ایران را همراهی می‌کردند. در این بین دو تفاهم‌نامه ضروری را با فدراسیون اتاق‌های پاکستان امضا کردند. یکی از این تفاهم‌نامه‌ها درباره روش‌های حل‌و‌فصل اختلافات بین تجار و دیگری مربوط به تشکیل شورای بازرگانی پاکستان و ایران که همتای اتاق مشترک ایران و پاکستان است، بود. از طرفی در دل این تفاهم‌نامه مقرر شد، کمیته تسریع اجرای مکانیزم تهاتر پیش‌بینی شود که 5 نفر از هر دو طرف به عنوان اعضای این کمیته معرفی خواهند شد. این کمیته باید ظرف مدت کوتاهی شیوه‌نامه اجرای تهاتر را نهایی و ابلاغ کند.

نوریان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید از طرف ایران پیگیری شود را مذاکره با گمرک پاکستان برای ثبت کالاهای ایرانی درسامانه گمرکی و ارزش‌گذاری دقیق آنها عنوان کرد و گفت: اگر کالای صادراتی در سامانه گمرک کشور مقابل، ثبت نشده باشد، نرخ ارزش‌گذاری آن بالاترین نرخ کالای مشابه است. برای مثال اگر قرار است از ایران به پاکستان خرما صادر شود و برند و مشخصات آن در سامانه گمرکی پاکستان به ثبت نرسیده باشد، این خرما با گران‌ترین نرخ موجود در سامانه گمرکی پاکستان، تعرفه‌گذاری می‌شود. بنابراین لازم است گمرک ایران روی این موضوع متمرکز شود تا نرخ کالاهای ایرانی در بازار پاکستان رقابتی شود.

او مردم پاکستان را علاقه‌مند به استفاده از کالاهای ایرانی توصیف کرد که به دلیل کیفیت مناسب، حلال بودن موادغذایی ایرانی، قیمت مناسب و نزدیک بودن ذائقه دو ملت به ویژه درحوزه شیرینی و شکلات است.

در همین رابطه