رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول

ذخایر ارزی در دسترس ایران به 30.8 میلیارد دلار رسید

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود ذخایر ارزی در دسترس ایران را در سال جاری میلادی با 13 میلیارد دلار افزایش نسبت به سال قبل، 30.8 میلیارد دلار برآورد کرده است.

12 آبان 1401
کد خبر : 44441
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال جاری میلادی را ۳۰.۸ میلیارد دلار برآورد کرده است. این رقم نسبت به سال قبل حدود ۱۳ میلیارد دلار افزایش داشته است. این نهاد بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ ذخایر ارزی در دسترس ایران را ۱۷.۷ میلیارد دلار و ذخایر ارزی واقعی کشور را 122 میلیارد دلار اعلام کرده بود. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این است که ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۳ نیز افزایش یابد و به ۴۲.۲ میلیارد دلار برسد.

بر اساس این گزارش اگر ذخایر ارزی واقعی ایران را ملاک قرار دهیم تنها دو کشور عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری نسبت به ایران دارند. عربستان با ذخایر ارزی ۴۴۹.۵ میلیارد دلاری بیشترین ذخایر ارزی را در منطقه در سال ۲۰۲۱ داشته است و امارات با ذخایر ارزی ۱۲۷.۸ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار داشته است. ایران با ذخایر ارزی ۱۲۲ میلیارد دلاری نیز سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی منطقه در این سال بوده است. اما واقعیت این است که همه ذخایر ارزی واقعی ایران به دلیل تحریم ها در دسترس قرار ندارد و به همین دلیل این نهاد بین المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران را در 2021 بالغ بر 17.7 میلیارد دلار و در سال جاری میلادی 30.8 میلیارد دلار برآورد کرده است.

میزان ذخایر ارزی برخی دیگر از کشورهای منطقه عبارت است از: الجزایر ۴۵.۴ میلیارد دلار، جمهوری آذربایجان ۷.۱ میلیارد دلار، بحرین ۴.۷ میلیارد دلار، عراق ۶۴.۲ میلیارد دلار، کویت ۴۴.۹ میلیارد دلار، قطر ۴۲.۲ میلیارد دلار، ارمنستان ۳.۲ میلیارد دلار، مصر ۳۹.۴ میلیارد دلار، اردن ۱۹ میلیارد دلار، پاکستان ۳۵.۶ میلیارد دلار و ازبکستان ۳۵.۱ میلیارد دلار.

کل ذخایر ارزی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱۱۹ میلیارد دلار بوده که ایران با ذخایر ارزی ۱۲۲ میلیارد دلاری خود سهم ۱۱ درصدی از این رقم را داشته است.

موضوعات :
در همین رابطه