رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

در شورای روسای اتاق‌های استانی مطرح شد

اتاق‌های سه‌گانه مخالف انتقال کمیته اقدام ارزی به بانک مرکزی هستند

رئیس اتاق ایران از ارسال نامه‌ای از طرف روسای اتاق‌های سه گانه بازرگانی، اصناف و تعاون به رئیس‌جمهوری، مبنی بر مخالفت با انتقال کمیته اقدام ارزی به بانک مرکزی خبر داد.

سارا ترابی

خبرنگار
30 آبان 1401
کد خبر : 44681
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران با اشاره به تصویب هیات دولت درباره انتقال کمیته اقدام ارزی از سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی از ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور و بیان مخالفت روسای اتاق‌های سه‌گانه با این انتقال خبر داد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست اخیر شورای روسای اتاق‌‌های استانی با تاکید بر اینکه موضوعات مربوط به صادرات باید در سازمان توسعه تجارت مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد و بانک مرکزی نیز ابزار لازم برای مدیریت ارز را در اختیار دارد، گفت: زمانی که مووضع انتقال کمیته اقدام ارزی از سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی عنوان شد، اتاق ایران مخالفت خود را اعلام کرد با این وجود نامه‌ای هم با امضای روسای هر سه اتاق بازرگانیف اصناف و تعاوت تهیه کردیم و مخالفت خود را با این موضوع به اطلاع رئیس‌جمهور رساندیم.

او در ادامه طی تشریح مجموعه اقداماتی که در طول یک ماه گذشته صورت گرفته است به سفر هیات روس به ایران و برگزاری همایش تجاری بین دو کشور به میزبانی اتاق ایران اشاره و نتایج حاصل از مذاکرات انجام شده بین روسای اتاق‌های دو کشور را امیدوارکننده ارزیابی کرد. بر اساس اظهارات او در این گفت‌وگوها دو طرف بر تسهیل شرایط حمل‌ونقل و ترانزیت، تشکیل یک صندوق مشترک و استفاده از پول ملی دو کشور تاکید داشتند.

شافعی به دستاوردهای حاصل از اعزام هیات تجاری اتاق ایران به پاکستان اشاره کرد و از رایزنی با طرف پاکستانی درباره سازوکار اجرای تهاتر سخن گفت.

بررسی روند اصلاح قانون اتاق ایران که در حال حاضر در کمیته بازرگانی کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است، موضوع این نشست شورای روسای اتاق‌های استانی بود.

در این باره محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ضمن نگاهی به دوره‌های مختلف بررسی بندهای قانون اتاق ایران که در شهرهای تهران، شیراز و مشهد انجام شد، چهار راهبرد اصلی که در مسیر بررسی قانون مورد توجه بوده است را پرهیز از سیاست‌زدگی در قانون اتاق ایران، حفظ ماهیت خصوصی اتاق، استفاده از تجربه عملکردی اتاق متناسب با سابقه طولانی که از فعالیت آن می گذرد و اطلاع‌رسانی متناوب درباره روند بررسی قانون در حد ممکن، عنوان کرد.

 رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از نشست‌هایی توسط اعضای هیات رئیسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای ایجاد فضایی مناسب در روند بررسیهای مواد قانون اتاق ایران خبر داد و با نگاه به تغییرات اعمال شده در متن قانون از لزوم تبدیل متن نهایی به یک متن حقوقی سخن گفت .

بر اساس اظهارات قاسمی موضوع عضویت و تاسیس اتاق جدید از جمله مواردی هستند که در متن پیش‌نویس طرح اصلاح قانون اتاق ایران دست‌خوش تغییر شده‌اند و موضوعی که درباره آن هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده به ترکیب اعضای هیات نمایندگان مربوط می‌شود. از طرفی ترکیب شورای عالی نظارت نسبت به طرح اولیه که توسط مجلس ارائه شده بود، منطقی‌تر شده و از طرفی اعضای انجمن مرکزی نظارت بر انتخابات نیز ترکیب بهتری پیدا کردند که البته در این مورد هنوز موضوع مورد تایید اتاق ایران نیست.

رئیس اتاق ایران درباره قانون و اصلاح آن، توجه به قانون اتاق‌های موفق جهان را مورد تاکید قرار داد و گفت: فراموش نکنیم که قرار نیست در اصلاح قانون اتاق، اقدام کوتاه مدتی انجام دهیم، پس لازم است به عمق موضوع رجوع کرده و با نگاه بلندمدت اصلاحات لازم را پیگیری کنیم. از طرف دیگر باید برای استقلال اتاق‌ها و افزایش شفافیت در عملکرد آنها نیز فکری کنیم.

در ادامه این نشست روسای اتاق‌ها دیدگاه‌های خود را درباره قانون اتاق ایران و بندهای اصلاح شده آن مطرح کردند. در این بین مووضع عضویت فراگیر به عنوان یکی پیشنهاد اصلی که باید در بندهای قانون دیده شود پیشنهاد شد و از طرفی جلوگیری از دولتی شدن اتاق ایران مورد تاکید فعالان اقتصادی قرار گرفت.

در ادامه حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از لزوم مشارکت جدی کلیه اعضای هیات نمایندگان در تهیه متن مناسب و بیان دیدگاه‌های خود به منظور عمق بخشیدن به بندهای این قانون، سخن گفتند. آنها از روسای اتاق‌های سراسر کشور خواستند تا به منظور تهیه قانون جامع و دقیق، نظرات و پیشنهادات خود را به صورت مدون و مکتوب ارائه دهند.

در همین رابطه