رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

پلتفرم‌های داخلی جایگاهی در مارکتینگ دنیا ندارند

نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران معتقد است به دلیل قرار نگرفتن پلتفرم‌های ایرانی در مارکتینگ دنیا امکان استفاده از آنها برای پیشبرد برنامه‌های تجاری نیست.

30 آبان 1401
کد خبر : 44684
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران خاطر نشان کرد: تجار خارجی تصویر روشنی از پیام‌رسان‌های داخلی ندارند و وقتی این پلتفرم‌ها نمی‌توانند در مارکتینگ دنیا قرار بگیرند در واقع محدودیتی برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود و به زبان بی‌زبانی به آنها می‌گوییم که دور ما را خط بکشند.

سادینا آبایی، نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از مسدود شدن پلتفرم‌های خارجی کسب‌وکارها تمایلی برای پیوستن به پیام‌رسان‌های داخلی از خود نشان داده‌اند؟ گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران داخلی باید در باره نحوه بهره‌گیری و نقش فضای مجازی در اقتصاد آموزش ببینند.

وی عدم آگاهی مسئولان را عامل مسدودسازی فضای مجازی معرفی کرد و افزود: اقتصاد دنیا به‌صورت یکپارچه درآمده است و مرزبندی بین اقتصاد کشورها وجود ندارد و این عدم مرزبندی به معنای استفاده کردن فعالان اقتصادی از فضای مجازی است. حال این پرسش مطرح است که ابزار فضای مجازی چیست پاسخ روشن است همین شبکه‌های اجتماعی که به واسطه آنها می‌توان با دیگران ارتباط برقرار کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: زمانی‌که این فضا مسدود و محدود شود چگونه فعالان اقتصادی می‌توانند از دنیای خارج از کشور آگاه شوند؟ من نمی‌دانم چرا در ایران تصمیماتی که این میزان تبعات منفی دارد گرفته می‌شود و از سوی دیگر نیز کسی خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند.

به گفته آبایی هر سیاستی یک خروجی دارد که می‌توان آن را بررسی کرد. سیاست مسدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی چند درصد به نفع اقتصاد کشور  و چند درصد به ضرر ما تمام شد. در شرایط فعلی ایجاد اشتغال برای دولت‌ها دشوار است و طبق آمار برخی از خانواده‌ها معیشت خود را در کسب‌وکار در این فضا به‌دست می‌آورند و وقتی این فضا مسدود شود در واقع معیشت این افراد را به مخاطره انداخته‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران ادامه داد: تجار خارجی تصویر روشنی از پیام‌رسان‌های داخلی ندارد و وقتی این پلتفرم‌ها نمی‌توانند در مارکتینگ دنیا قرار بگیرند در واقع محدودیتی برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود و به زبان بی‌زبانی به آنها می‌گوییم که دور ما را خط بکشند. اقتصاد دچار چالش شده است اما متاسفانه مسئولان درکی از موضوع ندارند.

وی با بیان اینکه اجبار در دنیا برای استفاده از پیام‌رسان‌های خاص بی‌معناست، خاطر نشان کرد: اجبار برای استفاده کردن از پیام‌رسان‌های خاص این ذهنیت را ایجاد می‌کند که یک جای کار می‌لنگد و من نتوانستم کار خود را خوب انجام بدهم به همین دلیل دیگران را مجبور می‌کنم که آن کار را انجام بدهند؛ به عنوان مثال پدر و مادر فرزندانشان را از انجام کاری منع می‌کند و فرزند در نبود آنها مبادرت به انجام آن کار می‌کند.

آبایی در پاسخ به این پرسش که بخش اعظمی از شاغلان در فضای مجازی زنان بودند بعد از مسدود شدن این فضا چه آسیب‌های متوجه آنها می‌شود؟ گفت: در سال 2012 با توجه به شعار اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU  سازمان ملل شعار توانمندی زنان و دختران در فضای آی تی سی را مطرح کرد. دولت مردان ما در این جلسات  شرکت کردند اما هیچ آورده‌ای نداشتند. واقعیت این است که فضای مجازی ابزاری برای توانمندسازی زنان و دختران در حوزه‌های تجارت و اجتماعی بوده و در همه جای دنیا شناخته شده است؛ متاسفانه ما زنان را به این سمت سوق دادیم اما امروز از معایب آن می‌گوییم.

این فعال اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: امروز دنیای نت ورکینگ است و زنان شاغل در خانه می‌توانند با بهره گیری از این فضا محصولات تولیدی خود را عرضه کنند که متاسفانه امروز از این فضا محروم شده‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه