رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بر اساس گزارش بانک مرکزی

روند سپرده‌گذاری در شبکه بانکی در آبان‌ماه کاهشی شد

بر اساس گزارش بانک مرکزی مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نسبت به آبان سال قبل افزایش 32 درصدی داشته است که حاکی از کاهشی شدن این روند نسبت به شهریور امسال دارد.

25 آذر 1401
کد خبر : 54980
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مانده کل سپرده‌ها در شبکه بانکی در پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۶۵۳۱۷.۰ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۵۸۴۰.۰ هزار میلیارد ریال (۳۲ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۰۰۰۵.۷ هزار میلیارد ریال (۱۸.۱درصد) افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که طبق اعلام قبلی بانک مرکزی مانده کل سپرده مردم در بانک ها در پایان شهریورماه امسال، ۳۵.۶ درصد نسبت به شهریور سال قبل و 14.8 درصد نسبت به پایان سال قبل افزایش داشت. 

مقایسه این ارقام نشان دهنده کند شدن روند سپرده گذاری مردم در شبکه بانکی نسبت به شهریورماه است. افزایش تورم و جذابیت بازارهای دیگری از جمله بازار طلا و ارز بر کاهشی شدن روند سپرده‌گذاری در بانک ها اثر داشته است.  

 

براساس گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۴۶۹۹.۳ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۸۰.۹ هزار میلیارد ریال است.

همچنین مانده کل تسهیلات بالغ بر ۴۸۳۲۶.۸ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۲۱۶۶.۳ هزار میلیارد ریال ‌(۳۳.۶درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۶۹۰۷.۶ هزار میلیارد ریال (۱۶.۷ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۸۵۴۶.۷ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۸۵.۱ هزار میلیارد ریال است.

نسبت تسهیلات به سپرده ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۲.۴ درصد است که در پایان این ماه نسبت به مقطع مشابه سال قبل  ۱.۳ واحد درصد افزایش و نسبت به پایان سال قبل ۰.۹ درصد کاهش یافته است. نسبت  مذکور در استان تهران ۹۰.۶ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۵.۴ درصد است.

یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی سایر استان ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می شود.

موضوعات :
در همین رابطه