رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

نوسانات اقتصادی، قدرت برنامه‌ریزی را از صاحبان سرمایه گرفت

صنایع ایران به دلیل نوسانات ارزی و نیاز به واردات انواع مواد اولیه، تجهیزات و تکنولوژی قابلیت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی ندارند. این روند آسیب‌های جدی به روند تولید زده است.

سارا ترابی

خبرنگار
12 دی 1401
کد خبر : 55150
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌های اخیر مجدد موجی از افزایش قیمت دلار را در کشور شاهد بودیم. این افزایش نرخ هر چند وقت یکبار رخ می‌دهد و صنایع تولیدی کشور را با آسیب‌های جدی مواجه می‌کند.

در این سال‌ها آنچه به صورت مرتب از سوی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شده، مقابله با نوسانات و رسیدن به شرایط پایدار اقتصادی بوده است. وضعیتی که سرمایه‌گذاران را در پیش‌بینی‌های بلندمدت کمک کند. با این وجود همچنان شاهد نوسانات ارزی و یا صدور انواع بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ناگهانی هستیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با انتقاد از پیش‌بینی‌ناپذیر بودن روند اقتصاد کشور، نوسانات ارزی را مانعی جدی در برابر تولید دانست و تاکید کرد: هیچ کشوری با این سطح از پیش‌بینی‌ناپذیری نمی‌تواند به بهبود اقتصادی بیاندیشد.

پیمان فروهر در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» با اشاره به از آسیب‌هایی که بی‌ثباتی‌های اقتصادی بر سر صنایع کشور آورده است، گفت:  نوسانات اقتصادی، امکان و قدرت برنامه‌ریزی را از تولیدکنندگان گرفته و به روند تامین تجهیزات، مواد اولیه تولید و فناوری‌های مورد نیاز بنگاه‌ها آسیب وارد کرده است.

او ادامه داد: در این شرایط، عدم ثبات قیمت ارز نه تنها تامین مواد اولیه را پیچیده کرده بلکه در ارائه خدمات عمومی در داخل کشور نیز اثر منفی گذاشته است و با این استدلال که قیمت ارز افزایش یافته است، شاهد گران شدن همه چیز در بازار داخل هستیم و این دومینوی رنج‌آور مدام تکرار می‌شود.

فروهر، گرفتن قابلیت برنامه‌ریزی از صاحبان سرمایه را عامل اصلی کند شدن روند سرمایه‌گذاری و تولید در کشور عنوان کرد و ادامه داد: اگر قرار باشد در کشور شاهد رونق تولید و سرمایه‌گذاری باشیم باید ثبات را به اقتصاد برگردانیم و راهی جز این نداریم.

در همین رابطه