رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

پرش شاخص بورس از مقاومت 1.6 میلیون واحدی

معاملات امروز بورس تهران با هیجان آغاز شد و به شاخص کمک کرد تا با قدرت از مرز مقاومت روانی 1.6 میلیون واحد بگذرد. البته که ماندگاری در ارقام بالاتر نیز ملزوماتی دارد که باید مهیا شود.

18 دی 1401
کد خبر : 55224
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شاخص کل بورس تهران با شروعی قدرتمند در جلسه معاملاتی امروز، برای چهارمین بار در طول 1.5 سال اخیر به مقاومت 1.6 میلیون واحدی حمله برد و برای بار دوم، با قدرت از آن گذشت. پیش از این و در معاملات 7 دی‌ماه، شاخص توانسته بود با رشد بالای 4 درصد از سد 1.6 میلیون واحد عبور کند؛ اما در روز بعد و با خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی و تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما، بار دیگر به سمت کانال 1.5 میلیون واحد عقب‌نشینی کرد.

 از شهریور سال گذشته تاکنون، شاخص کل بورس تهران 3 نوبت به محدوده مقاومتی یک‌میلیون و 600 هزار واحد نزدیک شده بود؛ اما هیچ قادر نبود از این محدوده روانی که بنا به دلایل مختلف، به مرز مقاومت برای شاخص بورس تبدیل شده است، عبور کند. سابقه این موضوع به سخنان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در دولت قبل برمی‌گردد که در زمان نزول سنگین بورس، از این محدوده به‌عنوان محدوده حمایتی شاخص نام برد و از همان زمان، حساسیت بازار به این منطقه را بیشتر کرد.

در نخستین دقایق جلسه معاملاتی امروز، نماد شستا با معاملات چند صد میلیون سهمی و صف خرید 1.7 میلیارد سهمی تصویری از ورود پول بزرگ به بازار ثبت کرد و در هیجان بازار دمید.

در معاملات امروز، نمادهای فولاد، شستا، فملی، شپنا، وبملت، شتران و شبندر، اثرگذارترین نمادها بر رشد شاخص کل بورس بودند و به‌جز گروه خودرو که تا حدودی با خروج پول مواجه شد، مابقی گروه‌ها تقریباً یکدست سبزپوش شدند.

شاخص کل بورس در نیم ساعت نخست معاملات امروز با رشد 23 هزار واحدی، 1.45 درصد بالاتر از دیروز ایستاد و از رقم یک‌میلیون و 621 هزار واحد گذشت.

به نظر می‌رسد در کنار تداوم رشد قیمت ارز در بازار آزاد و تثبیت قیمت دلار در محدوده بالای 40 هزار تومان در بازار غیررسمی، اظهارات شب گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تثبیت نشدن قیمت ارز نیما نیز در هیجان امروز بورس مؤثر بوده است؛ چراکه این اتفاق، تأثیر مستقیمی بر شناسایی سود شرکت‌های صادرات محور بازار خواهد داشت و به‌نوعی محرک شاخص کل برای پس گرفتن قله‌های قبلی خواهد بود.

در همین رابطه