اجرای طرح خط ریلی شلمچه-بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح شده، سال ۱۳۹۰ ایران مسیر داخلی خود را تکمیل کرد که احداث راهآهن اهواز به شلمچه بود و تا مرز شلمچه راهآهن را جلو برد، اما در این ۱۱ سال گذشته، ادامه این فرآیند فراز و نشیبهایی داشته است.
چندی پیش این موضوع مطرح بود که عراق خط ریلی شلمچه بصره را معارض با کریدور شمالی- جنوبی خود میداند که قرار است با همکاری ترکیه از بندر فاو به شمال عراق و ترکیه متصل شود، از این رو در حال حاضر سرنوشت این پروژه نامشخص مانده، تا جایی که لازم است با روابط دیپلماتیک و مذاکرات سطح بالا، این مسئله حل شود تا هر دو کشور از منافع این خط ریلی بهره ببرند.
اما به تازگی سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راهآهن که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق را در سفر دو روزه به بغداد همراهی میکرد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در جریان کمیسیون مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که در بغداد برگزار شد، تفاهمات خوبی با مسئولان دولت جدید عراق در حوزه ریلی به ویژه تسریع در احداث راهآهن شلمچه-بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به تجربه موفق و استقبال مناسب در خصوص راهاندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا تفاهم شد. انشاءالله با تسریع در اجراییسازی این تفاهمات، هر دو ملت طعم شیرین خدمات حمل و نقل ریلی در زیارت ائمه اطهار (ع) را بچشند.
با این اظهارات صالحی به نظر میرسد تصمیمات جدیدی برای پروژه ریلی شلمچه-بصره گرفته شده تا این خط ریلی که به واسطه همسایگی با عراق، ارتباط تجاری و رفتوآمد زیارتی بین دو کشور، پروژهای ۲۰ ساله است که از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار داشته، به سرانجام برسد.