رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر ایلام

سرمایه‌گذاری در بازار عراق را فراموش نکنید

آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان ایلام با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران، معاون استاندار برگزار شد.

06 دی 1395
کد خبر : 6066
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شعبان فروتن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایلام در مراسم  تجلیل از صادرکنندگان برتر استان ایلام که با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران، معاون استاندار برگزار شد، گفت: بسته حمایت از تولید و صادرات باید هدفمند باشد. به گفته فروتن، پرداخت جوایز در قالب یارانه به بخش‌های تولید و صادرات می‌تواند زمینه رشد و بالندگی هر دو بخش را فراهم کند.

فروتن ادامه داد: با توجه به ریسک بالای تولید و صادرات لازم است دولت مشوق‌های هدفمندی برای توسعه این دو بخش را به منظور تداوم تولید، ایجاد اشتغال، نفوذ در بازارهای اقتصادی منطقه و در نهایت گسترش صادرات غیرنفتی را در نظر بگیرد.

وی اظهار کرد: واحدهای تولیدی صادرات‌محور باید در اولویت حمایت‌ها قرار گیرند تا بتوانیم که در عرصه صادرات با دیگر کشورها رقابت مناسبی داشته باشیم.

رئیس اتاق ایلام همچنین به ظرفیت‌های استان ایلام برای گسترش مراوده‌های تجاری با کشور عراق اشاره کرد و افزود: تجار ما باید با مسائل روز در حوزه صادرات آشنا شوند.

فروتن شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای آشنایی تجار و بازرگانان با نیازهای کشورهای هدف برای صادرات را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تجار و بازرگانان ما باید با راه‌اندازی دفتر تجاری در کشور عراق بتوانند درزمینهٔ رونق و توسعه صادرات گام بردارند که بانک‌های عامل نیز باید در این زمینه حداکثر همکاری را داشته باشند. وی با بیان اینکه رسیدن به یک مدیریت واحد در مرز مهران از خواسته‌های تجار و فعالان اقتصادی استان است، ادامه داد: مرزهای استان باید افزایش یابند چرا که مرز مهران دیگر به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی نیاز استان باشد.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این آیین اظهار کرد: اگر به دنبال افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در کشور هستیم، باید فضای تولید و کسب و کار در کشور رونق یابد.

حشمت‌اله عسگری افزود: بازار چندین میلیونی کشور عراق در روبروی مرزهای استان ایلام قرار دارد و اگر درزمینهٔ ارتقای کیفیت محصولات صادراتی و تولیدات مورد نیاز این کشور غفلت کنیم، سایر کشورها، بازار عراق را بدست گرفته و ما از این فرصت مغتنم بی‌بهره خواهیم ماند.

وی یادآور شد: ظرفیت‌های مرز مهران تا حد زیادی تکمیل شده و مسئولان استان رایزنی‌های متعددی را برای افزایش تعداد مرزهای رسمی استان به حداقل سه مورد انجام داده‌اند و با تلاش صورت گرفته زیرساخت‌های مرز چیلات در حال تکمیل شدن است و بزودی شاهد راه اندازی این مرز خواهیم بود.

معاون استاندار ایلام خطاب به صادرکنندگان استان تأکید کرد: بازار کشور عراق را دریابید، آن‌سوی مرز مهران شهر 800 هزارنفری کوت عراق،به‌شدت محتاج دریافت خدمات و بازار آن است.
عسگری تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی را در موفقیت کسب بازارهای خارجی حائز اهمیت دانست و گفت: صادرکنندگان با شناسایی نیازهای کشور عراق برنامه‌ریزی برای صادرات کالا به این کشور را انجام دهند.
قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این آیین گفت: صادرکنندگان کشورمان باید با ترسیم سبد صادراتی 10 سال آینده مناطق مختلف جهان برای تولید و صادرات محصولات خود برنامه‌ریزی کنند.

محمدرضا مودودی اظهار کرد: شعار امسال سازمان توسعه تجارت ایران با عنوان تجارت کهن، بازار مدرن نام‌گذاری شده که نشان‌دهنده قدمت و تاریخچه طولانی ایرانی‌ها درزمینهٔ مبادلات تجاری و بازرگانی است ولی همپا با این قدمت ازنظر کیفیت رشد پیدا نکرده‌ایم.

مودودی افزود: با توجه به وجود ذخایر عظیم انرژی در ایران در طول سال‌های گذشته تمرکز بر صادرات نفتی قرارگرفته بود به‌طوری‌که سال 54 حدود 90 درصد درآمد کشور را صادرات مشتقات نفتی تشکیل می‌داد.
به گفته وی، با توجه به پایان‌پذیر بودن این منابع توجه به تولید محصولات غیرنفتی در دستور کار مسئولان قرار گرفت و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال 94 تنها 30 درصد منابع درآمدی از محل فروش نفت حاصل شد که باید به سمتی حرکت کنیم که این مقدار روزبه‌روز کاهش بیشتری پیدا کند.

قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: صادرات در دنیای امروز روزبه‌روز پیچیده‌تر شده و کسانی می‌توانند در این عرصه دوام بیاورند که توان رقابت را داشته و بتوانند محصولات باکیفیت‌تری تولید کنند.

در این آیین از هشت صادرکننده نمونه و برگزیده استان ایلام در حوزه صادرات کالا و خدمات در سال 94 با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه