رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس انجمن واردکنندگان سم، بذر و کود در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سهم بخش‌خصوصی از واردات کود به 45 درصد افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: در حال حاضر صد در صد واردات سم و بذر سبزی‌جات و صیفی‌جات در دست بخش‌خصوصی است ولی دولت همچنان 75 درصد از واردات کود را در اختیار دارد که تا پایان امسال سهم بخش خصوصی از واردات این نهاده کشاورزی 20 درصد بیشتر می‌شود.

11 بهمن 1395
کد خبر : 6655
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سید مهدی حسینی یزدی رئیس انجمن واردکنندگان سم،‌ بذر و کود ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره اظهارات معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی که اعلام کرده واردات نهاده‌های کشاورزی تا پایان امسال به بخش خصوصی واگذار می‌شود، اظهار کرد: این اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص بذر حبوبات و غلات است اما روند واگذاری واردات بذر سبزی‌جات و صیفی‌جات از ابتدای دولت یازدهم به بخش خصوصی آغاز شده و در حال حاضر بذور سبزی و صیفی‌جات را بخش خصوصی به طور کامل وارد می‌کند که در همه کشور به فروش می‌رساند.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین با بیان اینکه واردات سم نیز از سال 83 به بخش‌خصوصی واگذار شد و در سال‌های اخیر به طور صددرصد دولت از واردات این نهاده کشاورزی خارج شده، افزود: با این حال 75 درصد واردات کود همچنان در اختیار دولت باقی مانده است که در تلاشیم با همکاری و رایزنی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و انجمن واردکنندگان سم، بذر و کود ایران واردات کود را نیز به بخش خصوصی منتقل کند. پیشنهاد ما در این زمینه واگذاری 20 درصد دیگر از واردات کود به بخش خصوصی تا پایان امسال است که با موافقت وزارت جهاد کشاورزی روبه‌رو شده است. در این صورت سهم بخش خصوصی از واردات کود به 45 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دولت برای واردات بذر سبزی‌جات و صیفی‌جات هیچ گونه یارانه‌ای نمی‌دهد، گفت: بذور این محصولات کشاورزی به طور آزاد وارد و در همه مناطق حتی مناطق محروم نیز با قیمت آزاد به کشاورزان فروخته می‌شود؛ اما بذور حبوبات و غلات را دولت به نرخ بازار جهانی وارد کرده و با نرخ یارانه‌ای به کشاورزان می‌فروشد که قرار است تا پایان دولت یازدهم این یارانه حذف شده و واردات بذر غلات و حبوبات به بخش‌خصوصی واگذار شود.

در همین رابطه