رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محققان برآورد کردند

ال‌نینو، هزاران میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت زده است

محققان دریافته‌اند که در سال‌های پس از وقوع پدیده آب و هوایی ال‌نینو، وقوع انواع سیل‌ها، خشکسالی‌ها، کاهش شدید جمعیت ماهی‌ها و افزایش بیماری‌های استوایی هزاران میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد می‌کند.

19 تیر 1402
کد خبر : 67041
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی در جهان است که به صورت دوره‌ای هر 2 تا 7 سال یکبار رخ داده و ناهنجاری‌های زیست‌محیطی و آب و هوایی زیادی ایجاد می‌کند. در سال‌هایی که ال‌نینو رخ می‌دهد، نوار آب گرم اقیانوسی که از آمریکای جنوبی تا آسیا کشیده شده است، تغییرات وسیعی در اقلیم و آب و هوا ایجاد می‌کند.

از آنجایی که پیش‌بینی شده ال‌نینو در سال 2023 باز خواهد گشت، محققان کالج دارموث در نشریه ساینس گزارشی از خسارات مالی ناشی از تبعات این الگوی آب و هوایی تکرار شونده در سال‌های پس از وقوع منتشر کرده‌اند و تاکید دارند در سال‌های پس از وقوع ال‌نینو، هزاران میلیارد دلار درآمد در سرتاسر جهان از دست می‌رود. این یکی از اولین پژوهش‌هایی است که هزینه‌ها و خسارات بلندمدت ال‌نینو را ارزیابی کرده و خساراتی را برآورد کرده است که بسیار بیشتر از برآورد‌های پیشین است.

پدیده ال‌نینو الگوهای آب و هوایی را در سرتاسر جهان دستخوش تحول می‌سازد. برای مثال تحت تاثیر این رویداد زمستان‌ها در آمریکا مرطوب‌تر و گرم‌تر شده و فصل طوفان در حاشیه اقیانوس اطلس ملایم‌تر می‌شود.

محققان در پژوهش جدید به مدت 2 سال به بررسی فعالیت‌های اقتصادی در دهه‌های پس از وقوع ال‌نینو در سال‌های 1982-1983 و 1997-1998 پرداختند و نشانه‌ای پایدار از کند شدن اقتصاد جهانی را 5 سال پی از هربار وقوع این پدیده کشف کردند. به بیانی دیگر، اقتصاد جهانی نیم دهه پس از هربار وقوع ال‌نینو در سال‌های مورد بررسی به ترتیب 4.1 هزار میلیارد دلار و 5.7 هزار میلیارد دلار از دست داده است که بیشتر بار این خسارات بر دوش کشورهای فقیر در مناطق استوایی بوده است.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که خسارات مالی بر اقتصاد جهانی برای قرن 21 در حدود 84 هزار میلیارد دلار خواهد بود، زیرا تغییرات اقلیمی به شکلی بالقوه شدت و دفعات وقوع ال‌نینو را تقویت می‌کند و وعده‌های کنونی رهبران جهان برای مهار تغییرات اقلیمی هم تاثیری بر این روند نخواهد داشت.براساس پیش‌بینی محققان، وقوع ال‌نینو در سال 2023 به تنهایی می‌تواند اقتصاد جهانی را تا سال 2029 به اندازه 3 هزار میلیارد دلار عقب نگه دارد. همچنین محققان هشدار داده‌اند که رکود اقتصادی پس از هر رویداد ال‌نینو می‌تواند تا 14 سال ادامه داشته باشد.

در همین رابطه