رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

ارزش پول سوریه به پایین‌ترین سطح سقوط کرد

ارزش واحد پولی سوریه در بازارهای غیررسمی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، در حدی هر دلار آمریکا در ازای 11 هزار پوند سوریه معامله می‌شود.

30 تیر 1402
کد خبر : 67164
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی سوریه ارزش نرخ رسمی ارز خود را که نقل و انتقلات مالی براساس آن انجام می‌گیرد، به 9900 پوند (یا لیره) در ازای هر دلار کاهش داد و در پی آن ارزش پوند سوریه در بازارهای غیر رسمی به 11 هزار در ازای 1 دلار رسید.

از ابتدای سال جاری که ارزش رسمی پوند در ازای هر دلار 4522 و ارزش آن در بازار غیررسمی 6500 پوند بود، سقوط قابل توجهی داشته است.

پیش از آغاز اعتراضات علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مارس سال 2011، ارزش پوند سوریه در برابر دلار 47 بود. از آن زمان تاکنون جنگ داخلی سوریه که اکنون دوازدهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد، خسارات جانی و مالی فراوانی به جا گذاشته است. این خسارات در کنار تحریم‌های غرب، فشارهای ارزی ناشی از سقوط اقتصادی لبنان و از دست رفتن مناطق تولید کننده نفت شمال شرق سوریه باعث سقوط آزاد مالی در سوریه شد.

بانک جهانی به دلیل تداوم درگیری‌های داخلی، افزایش قیمت غلات و انرژی، کمبودهای موجود و کمبود شدید آب که تولیدات کشاورزی را محدود ساخته است، کاهش 3.2 درصدی را برای اقتصاد سوریه در سال جاری پیش‌بینی کرده بود. در پی وقوع زلزله ویرانگر ماه فوریه، بانک جهانی پیش‌بینی خود را به 5.5 درصد رساند.

موضوعات :
در همین رابطه