رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در سایه تغییر اقلیم و خشکسالی‌ طولانی

ترافیک کانال پاناما چه تبعاتی برای اقتصاد جهانی دارد؟

ایجاد ترافیک در کانال پاناما و تأخیر در تحویل کالاها می‌تواند به شرکت‌های باربری بین‌المللی خسارت وارد کند، اما مهم‌تر از آن می‌تواند باعث افزایش قیمت مصرف‌کننده به‌ویژه در آمریکا شود.

12 شهریور 1402
کد خبر : 67687
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

از صادرات موز از اکوادور به فلوریدا گرفته تا صادرات طیور و پرندگان از شیلی به شمال اروپا و گاز طبیعی مایع از آمریکا به آسیا، همگی تحت تأثیر ترافیک ایجادشده در کانال پاناما دچار اختلال شده‌اند؛ ترافیکی که تصویری شفاف‌تر از نحوه جا‌به‌جایی کالاها در سرتاسر جهان و همچنین آسیب‌های جانبی جدی که این ترافیک در پی خواهد داشت را به نمایش گذاشته و یادآور اختلال زنجیره تامین جهانی در دوران همه‌گیری کرونا است.

ماه‌ها است که از آغاز ترافیک یکی از کلیدی‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل و باربری جهان می‌گذرد و طی این ماه‌ها وضعیت این گذرگاه حیاتی وخیم‌تر شده است. در اواخر ماه اوت در حدود ۱۳۵ کشتی در طول این مسیر ۸۲ کیلومتری که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می‌کند، در صف انتظار ماندند که این تعداد ۵۰ درصد بیشتر از تعداد معمول کشتی‌های در صف است.

دلیل ایجاد چنین ترافیک سنگینی طولانی‌تر شدن بیش‌ازحد انتظار خشک‌سالی است که باعث کاهش سطح آب در این کانال شده و اپراتورهای کانال را وادار کرده تا تعداد کشتی‌های که می‌توانند از میان کانال عبور کنند را از ۳۶ به ۳۲ کاهش دهند. در نتیجه کانتینرهای غول‌پیکر حامل کالاهای خشک، کالاهای فاسد‌شدنی و انرژی در دریا سرگردان باقی‌ مانده‌اند. اینکه چنین اختلالی چه تبعات بدی می‌تواند به دنبال داشته باشد، بستگی به کالای در حال حمل و مقصد آن دارد. آنچه مسلم است این اختلال می‌تواند به افزایش نرخ تورم دامن زده و خسارات جدی به شرکت‌های بین‌المللی باربری وارد کند.

کارشناسان باور دارند بیشترین آسیب اقتصادی حاصل از این ترافیک دریایی به آمریکا وارد خواهد شد زیرا تأخیر در تحویل کالاها می‌تواند قیمت مصرف‌کننده را افزایش دهد.۷۳ درصد از ترافیک کانال پاناما را کانتینرهای ویژه صادرات و واردات آمریکا تشکیل می‌دهند که ارزشی برابر ۲۷۰ میلیارد دلار دارند. این ترافیک بر اقتصاد پاناما تأثیر چندانی نخواهد داشت زیرا درآمد حاصل از آن تنها ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی پاناما را تشکیل می‌دهد.

شرکت‌های کشتیرانی و باربری به دلیل این ترافیک دریایی متحمل ضررهای سنگینی خواهند شد. مرسک، دومین شرکت باربری دریایی بزرگ جهان یکی از گزینه‌هایی است که خسارت زیادی را ب متحمل خواهد شد، اگرچه این شرکت دانمارکی اعلام کرده که در تلاش است از تأخیر در تحویل کالاها خودداری کند. هنوز تخمینی در مورد هزینه‌هایی که این ترافیک برای شرکت‌های باربری ایجاد خواهد کرد وجود ندارد، اما این وضعیت یادآور رویدادی است که در سال ۲۰۲۱ در کانال سوئز رخ داد. در آن زمان‌گیر کردن یک کشتی باعث شد مسیر کانال مسدود شود و شرکت‌های کشتیرانی میلیاردها دلار خسارت دیدند.

اقتصاددانان از گذشته نسبت به تأثیر تغییرات اقلیمی و احتمال کاهش سطح آن بر کانال پاناما و درنتیجه زنجیره تأمین جهانی هشدار داده بودند. علاوه بر تغییرات اقلیمی، مدیریت غلط منابع آبی در پاناما به بحران کم‌آبی در این منطقه دامن می‌زند.

کانال پاناما در حال حاضر از ترافیک دریایی جهان سهمی ۶ درصدی دارد و توسعه آن در سال ۲۰۱۵ باعث شد امکان حمل انرژی ازجمله ال‌ان‌جی از این مسیر فراهم شود. ازاین‌رو اختلال در این مسیر می‌تواند صادرات گاز از سواحل شرقی آمریکا به چین، هند، کره و ژاپن را مختل سازد و بر قیمت انرژی در این مناطق اثر بگذارد. 

موضوعات :
در همین رابطه