رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

GroupM پیش‌بینی کرد

سرعت رشد بازار جهانی تبلیغات کمتر می شود

پیش‌بینی‌ بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری تبلیغات جهان نشان می‌دهد: درآمد بازار جهانی تبلیغات در سال جاری، با ۵٫۸ درصد افزایش به ۸۸۹ میلیارد دلار می‌رسد؛ اما شتاب این رشد در سال ۲۰۲۴ به ۵٫۳ درصد کاهش خواهد یافت.

15 آذر 1402
کد خبر : 68582
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس پیش‌بینی جدید غول رسانه تبلیغاتی GroupM که بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری رسانه و تبلیغات جهان به شمار می‌رود، مخارج تبلیغاتی جهانی در سال ۲۰۲۳ ، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تبلیغات سیاسی مانند کمپین ریاست‌جمهوری آمریکا، با افزایش ۵٫۸ درصدی به ۸۸۹ میلیارد دلار خواهد رسید، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۴ کندتر شده و تنها با ۵٫۳ درصد افزایش به ۹۵۱٫۸ میلیارد دلار برسد.

پیش‌بینی می‌شود هزینه تبلیغات سیاسی در سال ۲۰۲۴ به ۱۵٫۹ میلیارد دلار برسد که در نوع خود رکوردی جدید به شمار می‌رود. همچنین انتظار می‌رود برای بازار رشد درآمد تبلیغات در بازار آمریکا در سال ۲۰۲۳ افزایشی ۵٫۷ درصدی داشته باشد، پیش از آنکه در سال آینده، بدون احتساب هزینه‌های تبلیغات سیاسی، رشد آن به ۴٫۱ درصد کاهش پیدا کند.

براساس گزارش جدید GroupM چین در سال جاری شاهد رشد ۶٫۱ درصدی درآمد تبلیغاتی خواهد بود و در سال آینده این درآمد رشدی ۴٫۷ درصدی خواهد داشت، زیرا اقتصاد این کشور به کوچک شدن ادامه خواهد داد و نگرانی‌های بازار دارایی و بیکاری جوانان بر ذهن مصرف‌کنندگان تأثیر خواهد گذاشت.

آخرین پیش‌بینی‌های شرکت مگنا، رقیب GroupM هم حاکی از آن است که صاحبان رسانه‌های جهانی درآمد تبلیغاتی خود را در سال ۲۰۲۳ به ۸۵۳ میلیارد دلار می‌رسانند که ۵٫۵ درصد نسبت به درآمد سال ۲۰۲۲ بیشتر است. همچنین رسانه‌های جهانی در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد ۷٫۲ درصدی درآمد تبلیغات خود خواهند بود.

کارشناسان GroupM در آخرین نظرسنجی پایان سال صنعت تبلیغات جهانی خود همچنین شاهد آن بودند که پلتفرم‌های دیجیتالی مانند Google و Meta پخش‌کننده‌های سنتی رسانه مانند کانال‌های تلویزیونی را در حوزه تسلط بر فضای هزینه‌های تبلیغات جهانی به چالش می‌کشند و به نظر می‌رسد برنده این رقابت باشند.

در حال حاضر، نزدیک به ۷۰ درصد از درآمد تبلیغات جهانی به پلتفرم‌های دیجیتال اختصاص می‌یابد، رقمی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ تا ۷۵٫۵ درصد افزایش یابد. GroupM نشان داد که پنج فروشنده برتر جهانی تبلیغات گوگل، متا، بایتدنس، علی‌بابا و آمازون با استفاده از هوش مصنوعی و هدف‌گیری دقیق مصرف‌کنندگان توانسته‌اند از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ رشد سالانه ۲۵٫۴ درصدی را در درآمد ترکیبی خود ثبت کنند.

در همین دوره، صاحبان رسانه‌های سنتی و بزرگ‌ترین بازاریابان و آژانس‌های تبلیغاتی تنها ۰٫۶ درصد افزایش را در رشد درآمد ترکیبی خود مشاهده کرده‌اند. این غول‌های دیجیتال، ازجمله TikTok و YouTube قهرمانان جدید بازی تبلیغاتی هستند و آمریکا و چین همچنان دو بازار بزرگ جهان ازنظر درآمد تبلیغاتی به شمار می‌روند.

در سطح جهانی، کل درآمد ترکیبی تبلیغات تلویزیونی طی ۵ سال آینده تنها ۱٫۱ درصد رشد سالانه خواهد داشت. این رشد عمدتاً از تلویزیون‌های متصل به اینترنت یا تلویزیون‌های هوشمند حاصل می‌شود و انتظار می‌رود که رشد درآمد تبلیغات این تلویزیون‌ها از درآمد ۲۹٫۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۳ حدود ۹٫۵ درصد رشد کرده و تا سال ۲۰۲۸ به ۴۵٫۸ میلیارد دلار برسد.

برعکس، تلویزیون سنتی تا سال ۲۰۲۸ شاهد کاهش درآمد جهانی تبلیغاتی خواهد بود. با توجه به اینکه کانال‌های تلویزیونی سنتی دقایق تبلیغاتی بیشتری در ساعت نسبت به پلتفرم‌های استریم پشتیبانی می‌کنند، GroupM شاهد کاهش ۱۷ درصدی میانگین تبلیغات تلویزیونی ساعتی در ۴ سال آینده بوده است.

در همین رابطه