رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در حاشیه نشست با هیات تجاری سوریه

تجارت یک میلیارد دلاری ایران و سوریه با اجرای الحاقیه تجارت آزاد، در دسترس است

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه موافقت‌نامه 13 ساله تجارت آزاد ایران و سوریه عملاً اجرایی نشده است، ابراز امیدواری کرد با الحاقیه‌ای که امروز برای اجرای این موافقت‌نامه به امضا رسید، مشکلات تجارت دوجانبه برطرف شود.

18 آذر 1402
کد خبر : 68608
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: با برطرف شدن موانع بانکی، اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد و حل مشکل حمل‌ونقل، دستیابی به تجارت یک میلیارد دلاری بین ایران و سوریه دور از دسترس نیست.

رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین درباره نشست با محمد ابوالهدی اللحام، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه و هیات همراه، افزود: باوجود رابطه بسیار خوب سیاسی و نزدیک بخش خصوصی ایران و سوریه، نتوانسته‌ایم سطح مبادلات تجاری‌مان را به بیش از 300 میلیون دلار در سال‌های اخیر برسانیم.

سلاح‌ورزی با اشاره به موانع سه‌گانه بر سر افزایش تبادلات تجاری ایران و سوریه، افزود: موضوع اول، مبادلات بانکی و مشکلات ناشی از ارتباط پولی بین دو کشور به‌واسطه تحریم‌هاست، نکته دوم، موضوع حمل‌ونقل است. همچنین باوجوداینکه 13 سال پیش موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه امضا شده اما این موافقت‌نامه عملاً اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: امروز با حضور هیات بلندپایه از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی سوریه در کنار نخست‌وزیر و هیات بلندپایه دولتی سوریه، موافقت‌نامه الحاقی برای تجارت آزاد امضا شد تا مانع اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور برطرف شود.

سلاح‌ورزی افزود: همچنین تفاهم‌نامه بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای مبادلات پولی و بانکی و ایجاد شعب و بانک مشترک امضا شد که در صورت اجرایی شدن، امکان تبادلات پولی با ارزهای محلی به‌صورت مستقیم بین دو کشور فراهم می‌شود و این مشکل تسویه بین تجار دو کشور را، حل می‌کند.

رئیس اتاق ایران، ابراز امیدواری کرد: در موضوع حمل‌ونقل هم با ایجاد امنیت کامل و امکان بهره‌برداری کامل از مسیر زمینی عراق، شاهد حل‌وفصل این مسئله هم باشیم.

او در ادامه با بیان اینکه، با حل این مشکلات دستیابی به تجارت یک میلیارد دلاری بین ایران و سوریه دور از دسترس نیست و با تلاش شرکت‌ها و اتاق‌های بازرگانی دو کشور امکان اجرایی شدن دارد، افزود: در جلسه امروز درباره تشکیل شرکت‌های مشترک بین بخش خصوصی دو کشور در زمینه‌های انرژی، صنعت احداث و خدمات مهندسی، صنایع غذایی و مصالح ساختمانی توافقاتی صورت گرفت و قرار شد با ارتباط مستمر و برگزاری جلسات، این توافقات را برای اجرایی شدن پیش ببریم.

موضوعات :
در همین رابطه