رادیو مجازی اتاق ایران - 1 آبان 1403

رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با نمایندگان مجلس خبر داد

مرکز مبادله ارز توافقی تا پایان خرداد راه‌اندازی می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با نمایندگان مجلس از راه‌اندازی بازار توافقی در راستای حل مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی تا پایان خردادماه خبر داد.

30 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69930
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست با نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم با اشاره به راه‌اندازی تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقی) با هدف حل مشکل صادرکنندگان بخش خصوصی، گفت: در راستای عمق‌بخشی به بازار رسمی ارز در راستای سیاست تثبیت ارزی، تصمیم گرفته است با همکاری وزارت صمت، تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقی) را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی کند.

فرزین بیان کرد: حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار در سال می‌رسد که عمده مشکلات ارزی در زمینه رفع تعهد نیز به این گروه مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: با بررسی این موضوع و در راستای اصلاح و کارآمدی بیشتر سیاست تثبیت ارزی، با همکاری وزارت صمت تصمیم گرفته شد تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: هم‌اکنون نرم‌افزارهای مورد نیاز این برنامه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آماده شده است و حداکثر تا پایان خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، بانک مرکزی نیز در این بستر به عنوان ناظر و رگولاتور حضور خواهد داشت و در صورت نیاز و به‌منظور تنظیم و ایجاد ثبات در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد کرد.

طبق تأکید دکتر فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، با راه‌اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند.

فرزین با اشاره به عوامل اصلی تشکیل این بازار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: بانک مرکزی نیز در این بستر رسمی به عنوان ناظر و رگولاتور حضور خواهد داشت و در صورت نیاز و به‌منظور تنظیم و ایجاد ثبات قیمت در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد کرد.

در همین رابطه