رادیو مجازی اتاق ایران - 10 تیرماه 1403

با هدف گسترش سطح مناسبات تجاری دوجانبه

ایران و فرانسه بر مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز شوند

در دیدار رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با هیات‌رئیسه کنفدراسیون شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسه، گسترش روابط تجاری بر پایه همکاری SMEهای دو طرف مورد تأکید قرار گرفت.

23 خرداد 1403
کد خبر : 70124
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در دیدار رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با هیات‌رئیسه کنفدراسیون شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی فرانسه و رئیس انجمن فرانکوفون این کشور، بر همکاری بین بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور به ویژه در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید شد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در این دیدار به ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور اشاره و تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران و فرانسه، دو کشور می‌توانند در حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، جاده‌سازی و ساختمان‌سازی با یکدیگر همکاری کنند.

او ادامه داد: ایران در بخش تولید و صادرات انواع محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای سرآمد بوده و همکاری‌های خوبی در این حوزه با روسیه، کشورهای عربی و از طریق عراق با عربستان دارد؛ این ارتباط می‌تواند بین ایران و فرانسه نیز شکل بگیرد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به برگزاری ایران اکسپو، اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی در اصفهان و همایش کرمان آیدکس از ابتدای سال جاری تا کنون، افزود: در این رویدادهای بین‌المللی که در ایران برگزار شد، بالغ بر 47 هیات از کشورهای مختلف به ایران سفر کردند و در قالب همین دیدارها بین 300 تا 400 قرارداد به امضا رسید. نکته قابل توجه اینجاست که نیمی از هیات‌هایی که در این مدت به ایران آمدند، از کشورهای آفریقایی بودند و می‌دانیم که بین کشورهای آفریقایی و فرانسه نیز ارتباطات گسترده‌ای جاری است.

حسن‌زاده با تاکید بر اهمیت جایگاه آفریقا در اقتصاد نوین جهان، اظهار کرد: ایران نیز در حال افزایش سطح مناسبات تجاری خود با کشورهای آفریقایی است.

ایران و فرانسه با تکیه بر SMEها روابط تجاری خود را دنبال کنند

در ادامه حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه سیستم اقتصادی فرانسه متمرکز بر بنگاه‌های کوچک و متوسط‌ها (SME) است، گفت: در حدود 80 درصد صنعت ایران نیز بر شرکت‌های کوچک و متوسط متمرکز است، بنابراین تقویت روابط این بنگاه‌ها با همتایان فرانسوی آنها می‌تواند به افزایش سطح روابط بین دو کشور کمک کند.

او معتقد است: برای تقویت روابط تجاری بین دو کشور، سفارت‌خانه‌ها بسیار اثرگذار هستند و می‌توانند با در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به فعالان اقتصادی دو طرف در راستای گسترش سطح مناسبات، کمک کنند. در همین ارتباط به نظر می‌رسد ایران و فرانسه، امروز بهترین زمان را برای بررسی و شناسایی یکدیگر در اختیار دارند و در این مسیر نقش سفارت‌خانه‌های دو طرف بسیار پررنگ است.

پیرموذن به دوران برجام و حضور هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف اروپایی به ایران اشاره و تأکید کرد: در آن زمان بخش قابل توجهی از هیات‌های تجاری که به ایران آمدند، متشکل از نمایندگان SME بودند. این نشان می‌دهد که توجه به جایگاه این واحدها در احیا و گسترش روابط تجاری، بسیار مهم است.

نایب‌رئیس اتاق ایران پیشنهاد کرد: گروه ارتباطی بین بنگاه‌های ایرانی و فرانسوی شکل بگیرد و به کمک آن اطلاعات اقتصادی لازم مبادله شود. این اقدام کمک می‌کند تا بنگاه‌ها در ارتباط مؤثر و مستمر با هم حرکت کنند. فراموش نکنیم که این گروه ارتباطی، فقط متمرکز بر مسائل اقتصادی فعالیت می‌کند. چون هدف آن گسترش سطح روابط تجاری بین ایران و فرانسه است.

همکاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

در بخش دیگری از این نشست اعضای هیات رئیسه کنفدراسیون شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی فرانسه نیز برقراری روابط تجاری بین SME های دو کشور را راهکار مناسبی برای احیا و گسترش روابط تجاری بین ایران و فرانسه توصیف کردند.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، بنگاه‌های کوچک و متوسط فرانسوی از طرف دولت این کشور به اندازه لازم حمایت نمی‌شوند و برای همین این واحدها برای ادامه فعالیت خود از شریک‌های تجاری استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان اذعان داشت که بنگاه‌های ایرانی این موقعیت را دارند که با شرکت‌های فرانسوی شریک شده و در این چارچوب با هم همکاری کنند.

از طرفی همکاری مشترک در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله موضوعاتی است که به شدت از طرف واحدهای فرانسوی دنبال می‌شود؛ به ویژه در بخش تولید انرژی بادی. بنابراین این امکان وجود دارد که بنگاه‌های ایرانی و فرانسوی به طور مشترک در بخش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همکاری کنند.

از سوی دیگر در حال حاضر یک سوم SME های فرانسه در پاریس مستقر هستند و در زمینه هوش مصنوعی و مواردی از این قبیل فعالیت می‌کنند.

در همین رابطه