رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با روسای اتاق‌های شرق فرانسه مطرح کرد

ظرفیت‌های بزرگی برای سرمایه گذاری مشترک ایران و فرانسه وجود دارد

در دیدار رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با روسای اتاق‌های شرق فرانسه بر تقویت روابط و سطح تجارت بین دو کشور تأکید شد.

29 خرداد 1403
کد خبر : 70166
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران در جریان سفر هفته گذشته به فرانسه، دیداری با روسای اتاق‌های فرانسه داشتند. در این نشست، دو طرف با اشاره به سابقه دیرینه روابط تجاری ایران و فرانسه، به تشریح ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک پرداختند.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران، با بیان اینکه اتاق‌های دو کشور متعهد هستند برای ارتقای ارتباطات اجتماعی و اقتصادی کشور خود در سطح بین‌المللی تلاش کنند، گفت: علی‌رغم محدودیت‌های موجود باید با ترسیم نقشه راه به فکر ارتقای روابط دوجانبه باشیم. در ایران ظرفیت‌های بزرگی در حوزه نفت، انرژی‌های تجدید پذیر، ماشین‌آلات صنعتی، پتروشیمی، پالایشگاهی، صنایع غذایی و گلخانه‌ای وجود دارد و از طرف دیگر ایران در حوزه برگزاری مگاپروژه‌های جدید نفتی و پتروشیمی، پتانسیل‌های قابل توجهی دارد که با سرمایه‌گذاری مشترک قبل اجرا هستند.

حسن‌زاده همکاری ایران و فرانسه در زمینه آموزش و تحقیقات را با توجه به توانمندی‌های علمی دو کشور، مورد توجه قرار داد و افزود: اتاق ایران امکاناتی در اختیار دارد تا زمینه بورسیه تحصیلی تعدادی از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مؤسسات آموزش عالی شرق فرانسه را فراهم کند. این اقدام می‌تواند منجر به اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین ایران و فرانسه شود.

رئیس اتاق ایران همچنین از روسای اتاق‌های بازرگانی شرق فرانسه دعوت کرد تا به ایران سفر کنند و از نزدیک با توانمندی‌های کشورمان آشنا شوند.

حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار با اشاره به این نکته که ایران، قوی‌تر و توانمندتر از گذشته در منطقه نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: ایران یکی از تأمین‌کنندگان اصلی انواع کالاهای مورد نیاز در منطقه و برای جمعیتی بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون نفر است؛ این آمار به خوبی سطح توانمندی ایران را نشان می‌دهد

او با اشاره به شرایط بعد از برجام، تصریح کرد: ایران و فرانسه جزو شرکای تجاری قدیمی هستند و همواره سطح مناسبات قابل قبولی با یکدیگر داشتند. در زمانی که برجام به نتیجه رسید، تنها کشور اروپایی که رئیس‌جمهور ایران به آنجا سفر کرد، فرانسه بود که این موضوع بیانگر اهمیت این بازار است.

فرصت تقویت روابط تجاری در اختیار بخش‌های خصوصی ایران و فرانسه است

در مقابل آنچه مطرح شد، روسای اتاق‌های بازرگانی شرق فرانسه با اشاره به به همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور و با توجه به وضعیت حاکم، امروز را بهترین فرصت برای بخش‌های خصوصی دو طرف توصیف کردند تا سطح روابط تجاری را افزایش دهند.

از طرفی پیشنهاد آنها این بود که چون تجارت به سمت دیجیتالی شدن می‌رود و پیشرفت‌های خوبی هم در این زمینه در فرانسه صورت گرفته، می‌توان برای توسعه تجارت از پنجره هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن، وارد شد.

بر اساس اطلاعاتی که د راین نشست تشریح شد، در شرق فرانسه پتانسیل‌های فنی و صنعتی فراوانی وجود دارد، به ویژه در حوزه فناوری‌های جدید. از سوی دیگر تنها منطقه‌ای که در فرانسه در زمینه انرژی‌های نوین فعالیت می‌کند، شرق این کشور است.

منطقه شرق فرانسه از ۱۲۲ اتاق بازرگانی تشکیل شده که مدیریت زیرساخت‌های کلیه بنادر و فرودگاه‌های آن بر عهده این اتاق‌هاست. هرکدام از این اتاق‌ها کمیسیون‌های تخصصی را تشکیل دادند که به کمک آنها می‌توانیم طرف‌های تجاری در دیگر کشورها را شناسایی کنیم. همچنین از منظر آموزش‌وپرورش، عالی‌ترین مدارس و مراکز آموزشی در شرق فرانسه فعالیت دارند.

موضوعات :
در همین رابطه