رادیو مجازی اتاق ایران - 10 تیرماه 1403

بر اساس ارزیابی سایت transfermarkt صورت گرفت

رونمایی از گران‌ترین باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال ایران

در حالی ارزش لیگ فوتبال ایران 8 هزار میلیارد برآورد شده است که باشگاه پرسپولیس با هزار و 124 میلیارد تومان گران‌ترین تیم و اوستون اورونوف، هافبک ازبکستانی پرسپولیس با ارزش 167 میلیارد تومان با ارزش‌ترین بازیکن است.

11 تیر 1403
کد خبر : 70284
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

23 سال از حرفه‌ای شدن لیگ فوتبال ایران می‌گذرد، رقابت‌هایی که از اوایل دهه 80 از لیگ آزادگان به لیگ برتر فوتبال تغییر نام پیدا کرد تا فوتبال باشگاهی ایران قدم مهمی را در مسیر حرفه‌ای شدن در پیش بگیرد.

 با گذشت 23 دوره از لیگ برتر و در فاصله نزدیک به یک ماه تا آغاز دوره جدید لیگ حرفه‌ای ایران اما به نظر می‌رسد فوتبال ایران تنها در زمینه رقم قراردادها و پول‌های رد و بدل شده بین بازیکنان و مربیان و باشگاه‌ها حرفه‌ای شده است. لیگ ایران اما در بخش زیرساخت‌ها مانند استادیوم بازی و کمپ تمرینی و هچنین مدیریت باشگاه‌داری، همچنان آماتور باقی مانده و با فوتبال روز حرفه‌ای جهان فاصله زیادی دارد.

حال در شرایطی که ماه آینده، بیست و چهارمین دوره لیگ برتر فوتبال آغاز می‌شود، ارزش مالی باشگاه‌ها و بازیکنان شاغل در لیگ ایران را بر اساس ارزشگذاری سایت بین‌المللی transfermarkt را مرور و بررسی کرده‌ایم.

لیگ 8 هزار میلیاردی

بر اساس ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت، ارزش لیگ برتر فوتبال ایران 123 میلیون و 500 هزار یورو معادل 8 هزار و 237 میلیارد تومان است.

 470 بازیکن در غالب 16 باشگاه در لیگ برتر فعالیت دارند و میانگین قرارداد بازیکنان لیگ حرفه‌ای ایران 263 هزار یورو معادل 18 میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم نشان می‌دهد ارزش قرارداد هر فوتبالیست یکی از باشگاه‌های لیگ‌های حرفه‌ای ایران به‌صورت متوسط ماهانه یک میلیارد و 462 میلیون تومان است.

لیگ فوتبال ایران با توجه به ارزش عنوان شده در بین لیگ‌های آسیایی در رده ششم قرار دارد. در آسیا لیگ حرفه‌ای عربستان با ارزش 864 میلیون یورو معادل 58 هزار میلیارد تومان، گران‌ترین لیگ فوتبال آسیا به شمار می‌رود.

قهرمانی که یک‌هشتم ارزش لیگ ایران را دارد

پرسپولیس که فصل گذشته توانست مقام قهرمانی را به دست بیاورد، گران‌قیمت‌ترین باشگاه لیگ ایران، است. ارزش پرسپولیس 16 میلیون و 850 هزار یورو معادل هزار و 124 میلیارد تومان برآورد شده است، رقمی که نشان می‌دهد این باشگاه تقریباً یک‌هشتم ارزش کل لیگ ایران را به خودش اختصاص داده است.

میانگین ارزش قیمتی بازیکنان پرسپولیس، 527 هزار یورو معادل 35 میلیارد تومان برآورد شده است، رقمی که دو برابر میانگین ارزش متوسط بازیکنان لیگ برتر است.

باشگاه استقلال با ارزش 13 میلیون و 950 هزار یورو معادل 930 میلیارد تومان، دومین تیم با ارزش لیگ برتر فوتبال ایران است. میانگین ارزش قیمت بازیکنان استقلال هم 498 هزار یورو معادل 33 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

باشگاه تراکتور تبریز با ارزش 11 میلیون و 680 هزار یورو معادل 779 میلیارد تومان در رده سوم باشگاه‌های گران‌قیمت لیگ ایران قرار دارد. ارزش متوسط تقریبی بازیکنان این تیم، 449 هزار یورو معادل 30 میلیارد تومان است.

باشگاه مس رفسنجان در رده شانزدهم و آخر با ارزش‌ترین باشگاه‌های لیگ فوتبال  با ارزش 3 میلیون و 650 هزار یورو معادل 245 میلیارد تومان قرار دارد.

با ارزش‌ترین بازیکن لیگ ایران در اختیار یک خارجی

در صدر لیست باارزش‌ترین و گران‌قیمت‌ترین بازیکنان لیگ ایران، نام یک بازیکن خارجی دیده می‌شود. اوستون اورونوف، هافبک ازبکستانی باشگاه پرسپولیس با ارزش 2 میلیون و 500 هزار یورو معادل 167 میلیارد تومان گران‌ترین بازیکن لیگ برتر ایران است.

نکته قابل توجه درباره اورونوف، رشد 150 درصدی ارزش این بازیکن پس از درخشش در پرسپولیس است. اورونوف در حالی نیم‌فصل گذشته از نوبهار ازبکستان به لیگ فوتبال ایران آمد که ارزش این بازیکن یک میلیون یورو معادل 67 میلیارد تومان بود. او با انجام 13 بازی و زدن 6 گل برای پرسپولیس در نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال، نقش مهمی در قهرمانی پرسپولیس و جلوافتادن این تیم از استقلال داشت تا ارزش این بازیکن دو و نیم برابر شود.

محمد حسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم فوتبال پرسپولیس با ارزش 2 میلیون و 200 هزار یورو معادل 147 میلیارد تومان در رده دوم با ارزش‌ترین بازیکنان قرار دارد.

ریکاردو آلوز، هافبک هجومی برزیلی باشگاه تراکتور هم با ارزش یک میلیون 800 هزار یورو معادل 120 میلیارد تومان، سومین بازیکن با ارزش لیگ فوتبال ایران است.

موضوعات :
در همین رابطه