ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را تسليت مي‌گوييم

رادیو مجازی اتاق ایران - 18 تیرماه 1403

رئیس اتاق خرم‌آباد در همایش هفته تولید و صنعت

برای رسیدن به وضع مطلوب، باید به مشکلات بپردازیم

محمد خاکی، رئیس خرم‌آباد با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی و حوزه‌های تولیدی، گفت: مطرح کردن مشکلات به معنای نادیده انگاری خدمات و کارهای مسئولان نیست؛ اما مجبور هستیم برای رسیدن به وضع مطلوب، به مشکلات بپردازیم.

18 تیر 1403
کد خبر : 70340
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق خرم‌آباد با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان خدمت اظهار کرد: این مناسبت فرصت مغتنمی است تا با ارائه دستاوردهای این روز نقش پررنگ این عزیزان را در اقتصاد ملی برجسته کنیم و یادآوری کنیم که چقدر این عزیزان در تولید ثروت ملی نقش داشته‌اند.

محمد خاکی در همایش هفته تولید و صنعت، افزود: بهتر بود در روز گرامیداشت صنعت ما از موضوعاتی نظیر نقش هوش مصنوعی در پیشبرد اهداف، شیوه‌های بهره‌وری بالا و ... صحبت کنیم؛ اما با توجه به مسائل و مشکلاتی که در حوزه صنعت و معدن در بخش تجاری و اقتصادی وجود دارد مجبور هستیم که در مورد این مشکلات بحث کنیم.

خاکی با تأکید بر اینکه صحبت در مورد مشکلات به این معنی نیست که تلاشی صورت نگرفته و یا به فراموشی سپرده شده، افزود: اصولاً ما نیمه‌خالی لیوان را می‌بینیم؛ اما برای اینکه از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم ناچاریم به مشکلات بپردازیم.

وی ادامه داد: این مشکلات موجود به مفهوم نادیده گرفته شدن نیست، چراکه انصافاً به‌صورت شبانه‌روزی توسط مدیریت، در راستای حل این مشکلات جلسات متعددی را با حضور نمایندگان مختلف برگزار می‌شود و امیدواریم این نشست‌ها و جلسات منتج به حل مشکلات شود و در سال آینده به این موارد اشاره نکنیم و به موضوعات روز در جهت توانمندسازی فرآیندهای اقتصادی بپردازیم.

رئیس اتاق خرم‌آباد با اشاره به پایش محیط کسب‌وکار و گزارش از فعالان اقتصادی توسط بخش خصوصی به جهت استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی، گفت: هدف اتاق بازرگانی با استفاده از ظرفیت کارشناس‌ها این است که چگونه در وضعیت کنونی از بازار سرمایه استفاده شود.

خاکی اظهار کرد: مورد دیگری که در حال پیگیری است حذف تسهیلاتی تکلیفی است که بیش از نسبت مصارف به منابع است تا بانک‌های استان بتوانند مبالغ مالی بیشتری به فعالان اقتصادی کمک کنند.

وی با بیان اینکه انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصد اشتباه بود که صورت گرفت و نباید اتفاق می‌افتاد، افزود: این مهم کم‌کم باعث شد تا بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ۲۳ درصدی نداشته باشند، ضمن اینکه امیدواریم شاهد چنین مسائلی نباشیم.

رئیس اتاق خرم‌آباد با بیان اینکه در مورد بازار سرمایه پیگیر هستیم که با ارائه روش‌های نوین تولید تقویت شود، گفت: یکی از مشکلات تولید، قیمت خرید مواد اولیه است این موضوع باعث شده تا واحدهای تولیدی برای بستن قراردادهای بلندمدت ترس داشته باشند چراکه با تورم ناشی از بالا رفتن قیمت‌ها روبرو هستیم.

خاکی تصریح کرد: نکته بعدی مربوط به مسئله برنامه‌ریزی برای فروش است، عدم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد یکی از مشکلات برای برنامه‌ریزی فروش است..

وی، قوانین و مقررات مختلف را از عوامل مزاحم برای فروش محصولات تولیدکنندگان خواند و افزود: همچنین مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی که مانع ورود به بازارهای جهانی می‌شود.

رئیس اتاق خرم‌آباد تصریح کرد: در چند سال اخیر تلاش‌های خوبی صورت گرفت تا ما بتوانیم با کشورهای همسایه مذاکره داشته باشیم و ۱۵ درصد رشد داشته باشیم و باید همین سیاست را دنبال کنیم.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به نرخ ارز و شیوه تخصیص آن، خاطرنشان کرد: مقرر شده بود برای واحدهای صنعتی که برنامه‌های تولید و فروششان را در سامانه ثبت می‌کنند طی دو هفته تخصیص داده شود.

خاکی ادامه داد: اما چون نرخ تخصیص ارز ۲۰ درصد مربوط به سال گذشته است و برای برخی واحدهایی که امسال با افزایش قیمت بیش از ۲۰ درصد داشته‌اند تقاضامندیم که سقف ۲۰ درصدی برداشته شود تا فعالان اقتصادی ما از تخصیص ارز استفاده کنند.

رئیس اتاق خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به صادرات مواد معدنی استان اشاره و بیان کرد: استان ما یک استان معدنی است و باید از این ظرفیت و فعالان این بخش نهایت استفاده را داشته باشیم.

خاکی، پرداخت عوارض صادرات ۵ درصد به گمرک از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: این مشکلات مربوط به مواد معدنی فرآوری شده است و ما با محصولات معدنی خام مشکلی نداریم.

رئیس اتاق خرم‌آباد، عدم تقویت بازار سرمایه، مشکلات ناشی از تورم همچون نوسانات قیمت خرید مواد اولیه، برنامه‌ریزی برای فروش محصولات، مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی، نوسانت ناشی از نرخ ارز، اخذ عوارض از صادرات محصولات معدنی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، ناترازی انرژی و قطع برق و گاز، ساماندهی سامانه‌ها، فاصله گرفتن از تکنولوژی‌های روز، را از مهم‌ترین موانع فعالین اقتصادی برشمرد.

وی با بیان اینکه محل وصول و افزایش مالیات دقیقاً ذکر شود، افزود: از طرفی قیمت‌گذاری دستوری فضای رقابتی را تحت شعاع قرار می‌دهد و رانت و فساد رل به دنبال دارد.

خاکی با تأکید بر ساماندهی سامانه‌ها، اظهار کرد: هدف از ایجاد سامانه، سهولت در انجام کار است، فعالان اقتصادی با بیش از ۳۰ سامانه سروکار دارند و یک گسیختگی در این میان وجود دارد، حال اینکه سامانه زمانی مؤثر است که یک همبستگی داشته باشد و اطلاعات درج شده در سامانه‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد.

رئیس اتاق خرم‌آباد با اشاره به طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در این طرح دانشجویان با انعقاد قرارداد که بدون هیچ هزینه برای کارفرما به واحدهای صنعتی معرفی می‌شوند، دانشگاه لرستان نیز طرحی به نام بورسیه تحصیلی دارد که فعالان اقتصادی می‌توانند رشته موردنظر خود را جهت درج در دفترچه درخواست کنند و چنانچه فرد معرفی شده در خلال تحصیل نتواند نیاز فعالان را برآورده کند می‌توان بورسیه را لغو کرد.

در همین رابطه