رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

در سایه رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده

بازار سهام آمریکا از کناره‌گیری بایدن استقبال کرد

پس‌ازاینکه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا  از ادامه حضور در رقابت انتخاباتی انصراف داد، ارزش معاملات آتی شاخص سهام آمریکا روز دوشنبه افزایش یافت.

01 مرداد 1403
کد خبر : 70451
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جو بایدن روز یکشنبه اعلام کرد که از رقابت‌های انتخاباتی خارج می‌شود و از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور برای جایگزینی خود حمایت کرد. در پی این رویداد، سهام مگاکپ (سهامی با ارزش بازار بالای ۲۰۰ میلیارد دلار) پیش از آغاز به کار بازارها افزایش یافت و ارزش سهام متاپلتفرم‌هایی مانند آلفابت و اپل بین ۰٫۵ تا ۰٫۸ درصد رشد کردند که باعث تقویت شاخص‌های آتی Nasdaq و S&P ۵۰۰ شدند. ارزش سهام مرتبط با ترامپ مانند گروه رسانه و فناوری ترامپ و شرکت نرم‌افزاری Phunware هم به ترتیب ۲٫۸ و ۱٫۴ درصد افزایش یافت.

بیشتر بازدهی خزانه‌داری آمریکا، ازجمله بازدهی ۱۰ ساله، با پایان دادن به کمپین انتخاباتی مجدد بایدن پس از فشار دموکرات‌هایی که اعتماد خود را به هوش و توانایی ذهنی او برای شکست دادن ترامپ از دست دادند، کاهش یافت.

خروج بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری می‌تواند سرمایه‌گذاران را وادار کند تا این نگرانی که پیروزی جمهوری‌خواهان فشارهای مالی و تورمی آمریکا را افزایش خواهد داد را رها کنند، درحالی‌که برخی تحلیل‌گران باور دارند احتمال تقسیم وظایف میان احزاب در دولت بعدی بسیار بالاتر رفته است و این می‌تواند فرصت مناسبی برای بازارها ایجاد کند.

پل اشورث، اقتصاددان ارشد آمریکای شمالی در کپیتال اکونومیکس، می‌گوید که دونالد ترامپ همچنان گزینه اصلی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که احتمال شکست دادن هریس کمی کمتر از بایدن است. هریس در دومین مناظره ریاست جمهوری که در حال حاضر برای ۱۰ سپتامبر برنامه‌ریزی‌شده است، شانس واقعی برای قبولاندن خود به مردم آمریکا را خواهد داشت.

سرمایه‌گذاران در حال آماده شدن برای نوسانات بالا در این هفته هستند. همچنین در طول این هفته تمرکز بر داده‌های اصلی ازجمله داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، کالاهای بادوام و تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم برای دستیابی به سرنخ‌هایی در مورد خط سیر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.

معامله‌گران در بازار سهام به‌طورکلی قیمت‌گذاری‌ها را براساس یک کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره را تا سپتامبر و دو کاهش تا پایان سال انجام داده‌اند. هم نزدک و هم S&P ۵۰۰ با چرخش سرمایه‌گذاران از سهام گران فناوری به سمت مناطقی از بازار که عملکرد ضعیفی داشتند شدیدترین افت هفتگی خود را از اواسط آوریل به ثبت رساندند.

در همین رابطه