رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

معاونت امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در پژوهشی اعلام کرد

ایران در رتبه 73 شاخص توسعه گردشگری و سفر قرار گرفت

نتایج یک پژوهش در حوزه گردشگری نشان می‌دهد، ایران در شاخص توسعه گردشگری و سفر در میان 119 کشور جهان در جایگاه 73 و بعد از کشورهایی مانند امارات متحده عربی با رتبه 18 و ترکیه با رتبه 29 قرار دارد.

08 مرداد 1403
کد خبر : 70495
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
نتایج یک پژوهش در حوزه گردشگری نشان می‌دهد، ایران در شاخص توسعه گردشگری و سفر در میان 119 کشور جهان در جایگاه 73 و بعد از کشورهایی مانند امارات متحده عربی با رتبه 18 و ترکیه با رتبه 29 قرار دارد.

حضور گردشگران خارجی در مسجد نصیرالملک شیراز. عکس: خبرگزاری مهر، عبدالله فیروزی.

معاونت امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران نتایج بررسی تطبیقی-تحلیلی شاخص‌های گردشگری ایران با کشورهای منتخب جهان، را منتشر کرد. بر اساس این پژوهش، ایران در شاخص توسعه گردشگری و سفر، (بررسی در سال 2023) با کسب امتیاز 3.72 در جایگاه 73 در بین 119 کشور جهان قرار دارد که نشان دهنده نامناسب بودن این جایگاه در مقایسه با کشورهایی مانند امارات متحده عربی با رتبه 18 و ترکیه با رتبه 29 است. این موضوع در مورد جایگاه ایران در بین کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا نیز حاکم است و ایران در بین 14 کشور در رتبه نهم قرار گرفته است.

همچنین از نظر شاخص امن‌ترین کشورها برای سفر (تعطیلات) در سال 2023 کشورهای اتریش، سوئیس، آلمان، بلژیک، دانمارک با کسب امتیاز بیش از 90 در رتبه‌های اول تا پنجم امن‌ترین کشورها در جهان قرار گرفته‌اند و ایران در این فهرست قرار نداشته است.

بر اساس نتایج این بررسی، ایران در شاخص جهانی سفر مسلمانان که وضعیت گردشگری حلال در جهان را بررسی می‌کند، در سال 2023 در بین 20 کشور اول جهان در رتبه ششم پس از کشور ترکیه و قطر قرار داشته است. کشورهای مالزی و اندونزی نیز چند سالی است که جایگاه خود را در این فهرست حفظ کرده و به صورت مشترک در رتبه اول قرار گرفته‌اند. گرچه در این شاخص در مقایسه با سایر شاخص‌های مورد بررسی در بین کشورهای منتخب از وضعیت خوبی برخوردار است؛ اما در مقایسه با کشورهای قطر و ترکیه جایگاه پایین‌تری دارد.

بر اساس نتایج این پژوهش، هر چند شمار گردشگران ورودی بین‌المللی در ایران طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و از 2.94 میلیون نفر در سال 2010 به حدود 5.8 میلیون نفر در سال 2023 رسیده است، اما این رقم در مقایسه با کل گردشگران بین‌المللی جهانی و حتی با کشور امارات متحده عربی با 28 میلیون نفر گردشگر در سال 2023 بسیار اندک است.

همچنین میزان درآمدهای گردشگری ایران با مجموع درآمدهای حاصل از گردشگری در جهان و همچنین کشورهای منطقه در سطح محدودی قرار دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال 2022، در حالی که درآمدهای حاصل از گردشگری در ایران حدود 3.7 میلیارد دلار بوده است، این رقم در امارات متحده عربی بیش از 21 میلیارد دلار بوده است که این موضوع از پایین بودن درآمدهای ایران در این بخش در مقایسه با کشورهای مختلف جهان حکایت دارد.

 

متن کامل گزارش «بررسی تطبیقی-تحلیلی شاخص‌های گردشگری ایران با کشورهای منتخب جهان» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه