رادیو مجازی اتاق ایران - 10 مرداد 1403

در اقدامی غیرمنتظره

بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را افزایش داد

بانک مرکزی ژاپن در اقدامی غیرمنتظره روز چهارشنبه نرخ بهره خود را افزایش داد و از طرحی دقیق برای کند کردن خرید گسترده اوراق قرضه رونمایی کرد و گامی دیگر به سمت حذف تدریجی یک دهه محرک اقتصادس برداشت.

10 مرداد 1403
کد خبر : 70534
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تصمیم ناگهانی بانک مرکزی ژاپن برای افزایش نرخ، نرخ بهره کوتاه‌مدت را به حدی کاهش داده است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون مشاهده بی‌سابقه است. کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی، احتمال یک افزایش نرخ بهره دیگر در سال جاری را رد نکرد و آمادگی این بانک برای افزایش مداوم هزینه‌های استقراض تا سطوحی بالاتر را نشان داد.

اقدامات جدید بانک مرکزی ژاپن منجر به آن شد تا دلار برای اولین بار از ماه مارس به زیر ۱۵۱ ین برسد، زیرا بازارها متوجه این واقعیت شدند که ژاپن درنهایت به چرخه افزایش نرخ بهره کامل چشم دوخته است. سخت‌تر شدن سیاست پولی ژاپن به‌شدت در تضاد با نوسان گسترده روند کاهش نرخ‌های بهره توسط سایر اقتصادهای بزرگ است. انتظار می‌رود فدرال رزرو اواخر روز چهارشنبه اعلام کند که با تعدیل فشارهای قیمتی آمریکا، نرخ‌ها را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد.

اوئدا در یک اجلاس خبری در پاسخ به سؤالی درباره احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری گفت که اگر داده‌ها نشان دهد شرایط اقتصادی در مسیر درست قرار دارد، و اگر چنین داده‌هایی جمع شوند، مطمئناً گام بعدی در این مسیر برداشته خواهد شد. به گفته او با افزایش نرخ‌ها از سطوح بسیار پایین و تعدیل تدریجی میزان محرک‌ها، می‌توان از خطر تغییرات بزرگ در کوتاه‌مدت جلوگیری کرد.

در جلسه دوروزه‌ای که در روز چهارشنبه به پایان رسید، هیئت‌مدیره بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفت نرخ بهره را از صفر تا ۰٫۱ درصد به ۰٫۲۵ درصد افزایش دهد. در این جلسه همچنین در مورد یک طرح انقباضی دیگر تصمیم گرفته شد که تقریباً خرید ماهانه اوراق قرضه را از ۶ هزار میلیارد ین فعلی از ژانویه تا مارس ۲۰۲۶ به ۳ هزار میلیارد ین برابر ۱۹٫۶ میلیارد دلار خواهد رساند.

اوئدا گفت که بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفت نرخ‌ها را افزایش دهد نه‌تنها به این دلیل که تورم مطابق با پیش‌بینی‌هایش حرکت می‌کرد، بلکه به دلیل افزایش هزینه‌های واردات که ناشی از ضعف ین است، خطر افزایش نرخ تورم وجود داشت. به گفته او اگر اقتصاد و قیمت‌ها مطابق با پیش‌بینی‌ها حرکت کنند، افزایش نرخ بهره ادامه خواهد یافت. در پی این اظهارات ین در مبادلات به ۱۵۰٫۸۸ در برابر دلار افزایش یافت.

در گزارش چشم‌انداز سه‌ماهه منتشرشده در روز چهارشنبه، بانک مرکزی ژاپن پیش‌بینی خود در ماه آوریل مبنی بر اینکه تورم تا سال مالی ۲۰۲۶ در حدود ۲ درصد باقی خواهد ماند را تقریباً حفظ کرد. تصمیم به افزایش نرخ بهره در حالی اتخاذ می‌شود که به نظر می‌رسد فدرال رزرو به‌طور فزاینده‌ای به کاهش نرخ بهره، یعنی معکوس کردن چرخه انقباض تهاجمی که ارزش دلار را بالا برد و باعث کاهش ارزش ین ژاپن شد، فکر می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه