رادیو مجازی اتاق ایران - 21 مرداد 1403

هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب در نشست با محمدجواد ظریف مطرح کردند

عبور از چالش آب، نیازمند مدیریت یکپارچه منابع آبی است

در نشست معاون راهبردی رئیس‌جمهور و اعضای هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران، نابسامانی منابع و مصارف آب و ناترازی‌ها در آب و برق به عنوان یک چالش جدی مورد توجه قرار گرفت.

21 مرداد 1403
کد خبر : 70611
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وضعیت نگران‌کننده ناترازی‌ها و نابسامانی منابع و مصارف آبی کشور، محور نشست محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور با اعضای هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران بود. در این جلسه آنچه برای بهبود شرایط کشور باید توسط وزیر نیروی دولت چهاردهم دنبال شود، تشریح شد.

بر اساس گزارشی که اعضای هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران در این نشست ارائه کردند، وزیر نیرو باید ضمن آشنایی کامل با وضعیت منابع آب و شرایط اقتصادی اجتماعی و زیست‌محیطی مناطق مختلف، بتواند با پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه منابع آب و برنامه‌ریزی تطبیقی بر چالش‌های تأمین آب در کشور فائق آید.

به اعتقاد آنها، کشور نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی دولت با قوای مقننه و قضائیه بوده و مشارکت مردم و ذینفعان در امر مدیریت و صیانت از منابع آبی یک ضرورت است. در این بین لزوم هماهنگی بین وزرای نیرو و جهاد کشاورزی نیز مورد تأکید قرار گرفت.

ایجاد اجماع همه جانبه میان متولیان و ذینفعان حوزه آب، خواسته اصلی فعالان حوزه آب بود که در این نشست تشریح شد. تکیه بر دانش فنی روزآمد، عدم ملاحظه‌کاری در مواجه با درخواست‌های غیرمعقول، اولویت دادن به صیانت از منابع آب در تأمین نیازها با افزایش بهره‌وری، تأمین امنیت آبی و امنیت غذایی بر اساس اسناد بالادستی آمایش سرزمین و در صورت نیاز اصلاح آنها و تأکید بر شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران اجرایی بخش آب از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد تأکید قرار گرفتند.

افزایش جمعیت و تمرکز ناموزون آن در مناطق کم آب کشور، توسعه شهرها، شهرک‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی، تأکید بر توسعه فعالیت‌های کشاورزی و اصلاح رویکرد خودکفایی در تولید محصولات آب‌بر، بهره‌گیری از فناوری شیرین‌سازی آب به عنوان مسکنی مقطعی از توصیه‌های مشورتی اعضای هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب بود.

فعالان بخش خصوصی آب در این نشست خاطرنشان کردند که کاربری آب در صنعت، علاوه بر توجه به استقرار بهینه صنایع از منظر دسترسی به آب، مواد اولیه و تحویل محصول به بازار، به ارتقای فناوری کاربرد آب در این بخش و بازچرخانی آن نیز نیاز دارد. این امر علاوه بر حفاظت از محیط زیست، می‌تواند فشار به منابع ارزشمند و حیاتی آبی را کاهش دهد.

به اعتقاد آنها تعامل با سازمان‌های بین‌المللی در مدیریت منابع آب و دیپلماسی مؤثر درباره آب‌های مشترک و مرزی جز لاینفک مدیریت موفق آب در این سرزمین است. حفظ منافع ملی با شناخت طرف‌های ثالث و به کارگیری تمامی امکانات در این راستا، نیازمند درک شرایط پیچیده و در هم تنیده مدیریت آب‌های مشترک است که وزیر نیرو باید از عهده آنها به خوبی برآید.

توجه به اصل توسعه پایدار، باز تخصیص و اعمال کاهش جدی برداشت از منابع آب زیرزمینی، بازچرخانی، اقتصاد آب، ایجاد سامانه‌های یکپارچه پایش و کنترل در محدود حوضه‌های آبریز از جمله موارد مهم دیگری بود که هیات مدیره فدراسیون صنعت آب مورد توجه قرار دادند.

در همین رابطه