رادیو مجازی اتاق ایران - 21 مرداد 1403

در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه

اتاق‌های شهرکرد و اهواز، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

اتاق‌های شهرکرد و اهواز، تفاهم‌نامه همکاری در موضوعات متعدد ازجمله سرمایه‌گذاری، آموزش، پژوهش، بین‌الملل، روابط عمومی، حفاظت از منابع‌ آبی بین حوضه‌ای، کمیسیون‌های تخصصی و ... امضا کردند.

21 مرداد 1403
کد خبر : 70612
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق شهرکرد با اشاره به اینکه استان خوزستان در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید تجربیات خوبی دارد، گفت: درصدد هستیم تا از تجربیات این استان در این حوزه‌ها استفاده کنیم.

شهرام زارع با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق شهرکرد و اهواز، افزود: این تفاهم‌نامه زمینه همکاری بین دو اتاق در موضوعات متعدد ازجمله سرمایه‌گذاری، آموزش، پژوهش، بین‌الملل، روابط عمومی، حفاظت از منابع‌ آبی بین حوضه‌ای، کمیسیون‌های تخصصی و ... را تقویت خواهد کرد.

زارع با اشاره به ظرفیت معادن چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: امکان سرمایه‌گذاری بر روی معادن اکتشاف نشده در این استان وجود دارد.

در ادامه امین مالکی، نائب رئیس اتاق شهرکرد با بیان اینکه استان خوزستان قطب تولید برخی محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: درصدد هستیم تا از تجربیات این استان در حوزه‌های مختلف اعم از تولید، بازرگانی، صادرات و ... بهره‌مند شویم.

وی بیان کرد: در دور جدید هیات نمایندگان اتاق شهرکرد، اتفاقات بسیار خوبی رخ داد، کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی این استان در حال حاضر یک بازوی مشورتی قوی برای نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی هستند تا بتوانند در قانون‌گذاری مؤثر عمل کنند.

مالکی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری کم‌برخوردار است، تأکید کرد: اما ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در این استان وجود دارد که می‌توان با جذب سرمایه‌گذار این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد، این استان تشنه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است.

همچنین دبیر رضایی- عضو هیات نمایندگان اتاق شهرکرد با اشاره به قرابت فرهنگی بین دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هم‌جواری با این استان مایه مباهات است.

وی با اشاره به اینکه خشک‌سالی و سوء مدیریت موجب شده تا استان خوزستان با چالش‌های زیست‌محیطی و ریزگردها مواجه شود، گفت: اما این استان همانند چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد.

رضایی با اشاره به تولیدات استان خوزستان در حوزه نیشکر، آبزی‌پروری، گندم، خرما و ...، یادآور شد: می‌توانیم از تجربیات و گمرکات مرزی این استان در زمینه صادرات بهره‌مند شویم.

مهرزاد مطبوع ریاحی- عضو هیات نمایندگان اتاق شهرکرد نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات خوزستان با این استان مشترک است، اظهار کرد: امیدواریم با همگرایی و تعامل بخش خصوصی دو استان این مشکلات را برطرف کنیم.

وی افزود: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان می‌توانند با همکاری یکدیگر، برای حل مشکلات از سطح کلان اقدامات لازم را انجام دهند.

بهنام علیخانی، عضو هیات نمایندگان اتاق شهرکرد با اشاره به افزایش صادرات و واردات از گمرک این استان، اظهار کرد: گمرکات مرزی و بنادر این استان یک ظرفیت خوب برای تقویت صادرات چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: می‌توان از ظرفیت بالای نیروهای جوان، خوش‌فکر و پرتلاش دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای تقویت حوزه خدمات بازرگانی بهره‌مند شد.

ایمان اخوان، رئیس کمیسیون کارآفرینی، توسعه اقتصاد و دانش‌بنیان اتاق شهرکرد با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی بین این استان و خوزستان در زمینه گردشگری وجود دارد، اظهار کرد: جهت همکاری‌های مشترک برنامه‌ تعریف شود.

وی بیان کرد: محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری جزو محورهای ترانزیتی به استان خوزستان هستند که می‌توان از ظرفیت برای تقویت صادرات بهره‌مند شد.

اخوان با اشاره به مشکل تأمین انرژی در چهارمحال و بختیاری و خوزستان، گفت: می‌توان سرمایه‌گذاری برای تأمین انرژی پاک و تجدیدپذیر در حوزه انرژی خورشیدی، برق‌آبی و بادی را در دستور کار قرار داد.

 خلیل شریفی، رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی، آب و محیط‌زیست اتاق شهرکرد نیز با بیان اینکه اشتراکات زیادی بین این استان و خوزستان در حوزه کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: انتقال تجربیات در این حوزه مؤثر است.

وی افزود: بحران خشک‌سالی دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری را تحت تأثیر قرار داده است، منابع آبی امروز هم یک فرصت و یک تهدید برای دو استان محسوب می‌شود و باید مدیریت منابع آبی در اولویت قرار بگیرد، پیشنهاد می‌شود کارگروه منابع آبی بین دو استان شکل بگیرد.

در ادامه جلسه محمدجواد امانی، رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه در استان خوزستان اقوام متعدد ازجمله بختیاری‌ها ساکن هستند، اظهار کرد: قرابت فرهنگی بین دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی تأکید کرد: آمادگی همکاری مشترک با اتاق شهرکرد در زمینه‌های مختلف هستیم.

امانی تأکید کرد: اتاق شهرکرد یکی از اتاق‌های بازرگانی فعال در کشور محسوب می‌شود و امیدواریم انتقال تجربیات بین دو اتاق بازرگانی در زمینه‌های مختلف، زمینه پویایی بیش‌تر در فعالیت‌ها را فراهم کند.

در ادامه شهلا عموری، نائب رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه شاهد تغییر و تحولات بسیاری در اتاق شهرکرد در دور جدید هیات نمایندگان هستیم، اظهار کرد: اتاق بازرگانی این استان ترکیبی از سنتی و مدرنیته است.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی بازوی مشورتی بخش دولتی هستند و خوشبختانه تعامل بخش خصوصی و دولتی در چهارمحال و بختیاری بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

عموری با بیان اینکه ش صنایع بزرگ و فعال خوزستان دولتی هستند، خاطرنشان کرد: در این وضعیت، توجه به صنایع بخش خصوصی کمرنگ‌تر است، اما باز هم صنایع بخش خصوصی این استان فعال هستند.

نائب رئیس اتاق اهواز بیان کرد: چهارمحال و بختیاری می‌تواند از ظرفیت گمرکات مرزی استان خوزستان برای صادرات محصولات خود به کشورهای عراق، کویت، عمان، قطر و ... بهره‌مند شود.

وی با اشاره به ظرفیت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، یادآور شد: می‌توان به‌صورت‌ فصلی مشکلات مشترک بین دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان را احصا و در جلسه مشترک شورای گفت‌وگوی دولت و بخش دو استان بررسی کرد و سپس مصوبات ملی برای حل مشکلات داشته باشیم.

عموری تأکید کرد: مصوبات ستاد تنظیم بازار و دستورالعمل‌های وزارت صمت در بحث صادرات مؤثر است.

همچنین صفدر پیرمرادی، نائب رئیس اتاق اهواز در این جلسه، اظهار کرد: تولیدات بخش کشاورزی خوزستان درمجموع 19 میلیون تن است و 16 درصد گندم کشور در این استان تولید می‌شود.

وی با انتقاد از تولید و قیمت‌گذاری دستوری، تأکید کرد: امکان صادرات محصولات کشاورزی ازجمله مرغ و تخم‌مرغ از خوزستان وجود دارد، اما گاهی نمی‌توان بر اساس ظرفیت واقعی تولید را انجام داد.

شاهرخ شیشه‌گر، خزانه‌دار اتاق اهواز نیز با اشاره به اینکه بیش‌تر صنایع خوزستان تحت تأثیر محصولات پتروشیمی، نفت و گاز قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: می‌توان از توانمندی‌های دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان برای توسعه و پیشرفت بهره‌مند شد.

وی تأکید کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اطلاعات دقیقی از معادن خوزستان ندارد، اما معادن با ارزشی در این استان وجود دارد.

در پایان محمد نجفیان، دبیر کل اتاق اهواز با بیان اینکه اتاق بازرگانی این شهر دارای ۱۰۰۰ عضو فعال و ۷۰۰۰ عضو غیرفعال است، همچنین اتاق اهواز دارای چند دفتر نمایندگی در استان خوزستان است.

وی با بیان اینکه واحد بازاریابی و مارکتینگ در اتاق اهواز راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: آمادگی همکاری در زمینه بازاریابی و خدمات بازرگانی با اتاق شهرکرد وجود دارد.

نجفیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین اتاق شهرکرد و اهواز، توضیح داد: این تفاهم‌نامه در زمینه همکاری بین دو اتاق در موضوعات متعدد ازجمله سرمایه‌گذاری، آموزش، پژوهش، بین‌الملل، روابط عمومی، حفاظت از منابع‌ آبی بین حوضه‌ای، کمیسیون‌های تخصصی و ... است.

موضوعات :
در همین رابطه