رادیو مجازی اتاق ایران - 28 مرداد 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان کردستان مطرح شد

رفع مشکلات شهرک صنعتی بانه پیگیری می‌شود

نشست اخیر شورای گفت‌وگوی استان کردستان به بررسی مشکلات شهرک صنعتی بانه اختصاص داشت و در این نشست ضمن طرح مشکلات و راهکارهای آنها، بر لزوم رفع این مشکلات تأکید شد.

29 مرداد 1403
کد خبر : 70691
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پس از برگزاری کارگروه‌های کارشناسی و عارضه‌یابی برای احصای مسائل و مشکلات فعالان بخش خصوصی شهرستان بانه، پنجاه و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان ویژه طرح این مشکلات برگزار شد.

بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان بانه مستقر در شهرک صنعتی در ارتباط با تقویت آنتن دهی شبکه همراه و اینترنت و بهبود جاده دسترسی و ورودی، محصور نمودن شهرک و جدول‌کشی داخل شهرک به‌منظور هدایت روان آب‌ها، ایجاد سایت پسماند صنعتی و جمع‌آوری زباله، تأمین ایستگاه اطفاء حریق و آتش‌نشانی، ساماندهی تصفیه‌خانه صنعتی، رفع نواقصی چون کمبود فضای سبز و عدم وجود تابلو و سر درب شهرک صنعتی، عدم تفکیک سندهای صنعتی مستقر در شهرک ازجمله دستور کارهای جلسه مذکور بود که طرفین در خصوص آنها به بحث تبادل‌نظر پرداختند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این نشست، گفت: اینکه امروز در استان کردستان شرایطی فراهم شده که فعالان بخش خصوصی بدون دغدغه رودررو با مدیران دولتی مسائل و مشکلاتشان را مطرح می‌کنند جای تشکر دارد و در اصل ماهیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هم همین است.

سید کمال حسینی، در خصوص حل مسائل و مشکلات شهرستان بانه و کمک به فعالان اقتصادی استان، تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران و تجار محلی، می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در شهرستان کمک شایانی کند.

وی همچنین بر اهمیت همکاری میان بخش‌های دولتی و خصوصی برای دستیابی به این اهداف تأکید کرد گفت: استفاده از ظرفیت‌های مرزی و توسعه صادرات، می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان کردستان داشته باشد.

حسینی در پایان، ابراز امیدواری کرد: با تداوم این تلاش‌ها و حمایت‌های دولتی، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در بخش‌های مختلف اقتصادی استان باشیم.

استاندار کردستان هم در این نشست تعامل و هماهنگی و ارتباط مؤثر مابین دولت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی را ستود و پیگیری ایجابی موضوعات را منتج به نتیجه و دارای بازخورد عنوان کرد.

اسماعیل زارعی‌کوشا، سعه‌صدر را لازمه پذیرش مسئولیت و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیران بیان کرد و گفت: افرادی که این ظرفیت را ندارند بهتر است مسئولیتی قبول نکنند.

زارعی کوشا با اشاره به مزیت‌های مرز باشماق به‌عنوان مرز رسمی تردد زوار اربعین برای سومین سال متوالی، افزود: این سفر زیارتی برای استان برکات زیادی داشته و دارد و لازم است همه مدیران با تمرکز بیشتر در راستای تقویت زیرساخت‌ها و فراهم نمودن امکانات بهتر برای پذیرایی مطلوب از زوار اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: به برکت سفرهای اربعین چندین هزار میلیارد پروژه تاکنون بهره‌برداری شده و خواهد شد.

طبق اظهارات استاندار کردستان، اربعین حاوی جلوه‌های زیبای وحدت و برادری و ارادت به اهل‌بیت است که این مهم به‌عنوان یک موضوع پژوهشی در ابعاد اقتصادی، گردشگری، مذهبی و معنوی بایستی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باشماق مریوان یکی از مرزهای شش‌گانه مشترک با عراق برای تردد زائران اربعین حسینی در سال جاری تعیین شده است اضافه کرد: این مرز یکی از ارکان توسعه استان است چراکه آب‌وهوا و زیبایی منحصربه‌فرد طبیعت شهر مریوان و مرز باشماق که تفاوت زیادی با سایر مرزها دارد باید به‌خوبی معرفی و از این فرصت طلایی بهره برد.

استاندار کردستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در این هفته زائران اربعین به‌صورت رایگان از مرز باشماق به سلیمانیه عراق با هماهنگی و هزینه تقبل شده از سوی اتحادیه میهنی، منتقل می‌شوند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق سنندج، به‌عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی شهرستان بانه، گفت: تمامی این موارد با هدف ارتقاء کیفیت زیرساخت‌های شهرک صنعتی و فراهم آوردن محیطی مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 عابدین حمیدی، تأکید کرد: بهبود ارتباطات و دسترسی‌ها، ازجمله تقویت آنتن‌دهی و اینترنت، می‌تواند به افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری فعالان اقتصادی کمک کند و ایجاد سایت پسماند صنعتی و تأمین ایستگاه‌های اطفاء حریق نه‌تنها به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند، بلکه امنیت و سلامت کارگران را نیز تضمین می‌کند.

حمیدی افزود: ساماندهی تصفیه‌خانه‌های صنعتی و رفع کمبود فضای سبز، به بهبود کیفیت زندگی در منطقه و جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر منجر خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اذعان داشت که تفکیک سندهای صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در شفاف‌سازی مالکیت‌ها و جلوگیری از تعارضات احتمالی مؤثر واقع شود.

در ادامه جلسه مسائل و مشکلات شهرک صنعتی بانه به‌صورت جداگانه طرح و در خصوص آنها تصمیم‌گیری شد.

مشکلات اصلی مطرح شده

مشکلات زیرساختی ارتباطی: عدم پوشش مناسب شبکه تلفن همراه و اینترنت، یکی از مشکلات اساسی واحدهای صنعتی است که به‌طور مستقیم بر ارتباطات، بازاریابی و بهره‌وری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

مشکلات زیرساختی حمل‌ونقل: نامناسب بودن جاده دسترسی و ورودی شهرک، عدم محصور بودن شهرک و نبود جدول‌کشی، مشکلات جدی در زمینه حمل‌ونقل کالا و تردد کارکنان ایجاد می‌کند.

مشکلات زیست‌محیطی: عدم وجود سایت دفع پسماند صنعتی، ایستگاه اطفاء حریق، تصفیه‌خانه صنعتی و همچنین نبود فضای سبز، مشکلات زیست‌محیطی جدی را به همراه دارد و می‌تواند منجر به آلودگی محیط‌زیست و تهدید سلامت کارکنان شود.

مشکلات امنیتی: نبود گشت و نگهبانی شبانه و عدم وجود فضای سبز و تابلو و سر درب مناسب، امنیت شهرک صنعتی را کاهش می‌دهد.

مشکلات حقوقی: عدم تفکیک سند واحدهای صنعتی، مشکلاتی را در زمینه مالکیت و نقل‌وانتقال ایجاد می‌کند و مانع از سرمایه‌گذاری و توسعه واحدهای تولیدی می‌شود.

راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات

تخصیص اعتبارات لازم: برای رفع مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی، نیاز به تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

تعیین زمان‌بندی مشخص برای رفع مشکلات: برای هر یک از مشکلات مطرح شده، باید زمان‌بندی مشخصی برای رفع آن تعیین شود و مسئولین مربوطه موظف به اجرای آن باشند.

جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی: برای تسریع در روند رفع مشکلات، می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

تشکیل کارگروه تخصصی: تشکیل یک کارگروه تخصصی برای پیگیری مصوبات این نشست و نظارت بر اجرای آنها ضروری است تا اطمینان حاصل شود که مشکلات مطرح شده به‌طور کامل رفع شده است.

موضوعات :
در همین رابطه