رادیو مجازی اتاق ایران - 30 مرداد 1403

در نود و یکمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

چین برای احداث خط لوله گاز سیبری برنامه‌ریزی می‌کند

چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری روسیه برای ساخت خط لوله بزرگ سیبری برنامه‌ریزی تا بتوانند حجم گاز وارداتی از روسیه را سالانه به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش دهد.

30 مرداد 1403
کد خبر : 70713
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نود و یکمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» مجموعه‌ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و خلاصه‌ای از آخرین گزارش‌ها و انتشارات بین‌المللی در قالب بخش پژوهش‌ها و کتاب‌های تازه، ارائه شده است.

همزمان با آماده شدن اروپا برای مقابله احتمالی با تعرفه‌های اعمالی بر واردات توسط دولت ترامپ، چین شکایتی را به دلیل اعمال تعرفه اضافی موقت بر خودروهای برقی توسط اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده که با حمایت این سازمان همراه شده است. چین سومین اجلاس کمیته مرکزی حزب کمونیست را نیز برگزار کرد که طی آن، تصمیمات و سیاست‌هایی با هدف موفقیت، تضمین ثبات و پیشرفت در محیط بین‌المللی پیچیده اتخاذ شدند.

چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری روسیه که این روزها به شدت در پی حفظ فعالیت‌های اقتصادی و دورزدن محدودیت‌های مالی با معرفی سیستم‌های پرداخت جایگزین است، در حال برنامه‌ریزی برای ساخت خط لوله بزرگ سیبری هستند تا بتوانند حجم گاز وارداتی از روسیه را سالانه به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش دهد.

در سطح منطقه نیز عربستان و امارات همچنان در مسیر پیشرفت، یکه‌تازی می‌کنند. استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان مبتنی بر ایجاد مشارکت‌های نهادی جهانی، به ویژه با بازار بزرگ چین، سرمایه‌گذاری‌های متعدد امارات متحده عربی در مصر و همکاری با [li,vd آذربایجان به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری این کشور در میان کشورهای عربی، کسب رتبه اول شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در منطقه توسط عربستان سعودی و امارات متحده، همکاری امارات با ترکیه و قطر در پیشبرد پروژه راهبردی جاده توسعه عراق و اقداماتی از این دست، همگی شواهد این مدعا هستند.

علاوه بر این، بر اساس آخرین رتبه‌بندی‌های انجام شده، شورای همکاری خلیج فارس، در فهرست 100 شرکت برتر فعال در منطقه در سال 2024، پیشتاز بوده که در این میان امارات متحده، عربستان و قطر در صدر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس قرار گرفته‌اند. ترکیه نیز اخیراً توافق تجارت آزادی را با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منعقد ;vni که منافع متعددی را برای دوطرف به همراه خواهد داشت.

در میان پژوهش‌های برتر، بانک جهانی ضمن ارائه گزارشی، اقدام به ارزیابی جامعی از عملکرد بنادر کانتینری جهانی بر اساس زمان ماندگاری کشتی در بندر در سال 2023 نموده که به بهبود مستمر در تجارت خدمات جهانی، به‌ویژه در خدمات قابل‌ارائه دیجیتالی و سفرهای بین‌المللی کمک شایانی خواهد کرد. نسخه جدید بولتن فصلی تجارت بین‌المللی خدمات نیز که توسط آنکتاد منتشر شده، ضمن مروری جامع بر تجارت جهانی خدمات در طول سه‌ماهه اول سال 2024، روندهای بهبودی قابل توجه و رشد در بخش خدمات جهانی را، برجسته می‌کند.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش‌ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند.

 

متن کامل نود و یکمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.

در همین رابطه