رادیو مجازی اتاق ایران - 31 مرداد 1403

رئیس اتاق زنجان در نشست شورای گفت‌وگوی استان

ناترازی انرژی، در دولت جدید جدی تلقی شود

صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق زنجان با اشاره به اختلال فعالیت صنایع و بنگاه‌های تولیدی به‌واسطه ناترازی انرژی و قطعی مکرر برق، ابراز امیدواری کرد این موضوع در دولت جدید، جدی تلقی شده و راهکاری اساسی برای آن اندیشیده شود.

03 شهریور 1403
کد خبر : 70740
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق زنجان با اشاره به وجود چالش‌های متعدد در حوزه کسب‌وکار، ناترازی انرژی را دغدغه مهم دیگری برای فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: قطعی برق واحدها در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان، روند تولید را مختل کرده و کاهش تولید واحدها را در پی داشته است. تشدید ناترازی برق در چند سال اخیر و همچنین افزایش بهای برق، موجب ایجاد خسارت و تحمیل هزینه-های زیادی به واحدهای تولیدی شده است.

صمد یوسفی اصل در هشتادوچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان، افزود: چرخاندن چرخه تولید کشور بر دوش فعالان اقتصادی است و در این مسیر نیازمند حمایت دولت هستند. اگر چاره جدی برای ناترازی انرژی در نظر گرفته نشود، این مسئله تبدیل به یک بحران بزرگ خواهد شد و انتظار داریم که موضوع ناترازی انرژی در دولت جدید، جدی تلقی شده و راهکار اساسی برای آن اندیشیده شود.

وی ادامه داد: قطعی برق واحدهای تولیدی حتی با برنامه‌ریزی و اطلاع قبلی به واحدها، راه‌حل مناسبی برای این موضوع نیست و این ترفند کوتاه‌مدت نمی‌تواند مشکلات حوزه انرژی را مرتفع کند.

یوسفی اصل تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های تولید برق و سرمایه‌گذاری در این بخش باید به‌صورت جدی دنبال شود.

علیرضا آدمی، نایب‌رئیس اتاق زنجان نیز در این نشست، به آشنا بودن همه حاضرین با مشکلات ناشی از ناترازی انرژی اشاره و اظهار کرد: این مشکل از ۲۰ سال پیش و در پی عدم سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌ها آغاز شده و در چند سال اخیر نیز به دلیل گرما و تغییر آب‌وهوایی به‌شدت افزایش یافته است.

نایب‌رئیس اتاق زنجان با تأکید بر اینکه حل این مسائل و مشکلات ناترازی برق در حیطهٔ وظایف مسئولان استانی نیست، افزود: واقعیت این است که کار کردن در شرایط فعلی هم، به‌خودی‌خود سخت است و مشکل مضاعف قطعی برق خسارت‌ها را با توجه به ضایعات ناشی از آن و همچنین عدم پاسخگویی به سفارش‌ها افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بنا به پیش‌بینی انجام شده افزایش میزان ناترازی انرژی در سال آینده به ۲۸ هزار مگاوات خواهد رسید، گفت: با این اوضاع، مشکلات در سال آینده بیشتر خواهد بود.

آدمی، همکاری و تعامل را ازجمله راهکارهای مؤثر در کاهش مشکلات ناشی از ناترازی برق عنوان کرد و گفت: در این رابطه یا باید جلوی افزایش تولید گرفته شود و یا اینکه به واحدهای تولیدی برای تولید برق کمک شود، وگرنه این رویه هرسال تکرار خواهد شد.

نایب‌رئیس اتاق زنجان اصلاح قیمت خرید برق و پرداخت بدهی‌ها به نیروگاه‌های پراکنده را از دیگر راهکار موجود برای ترغیب سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: یادمان باشد تحریم‌ها مانع عملیاتی شدن برخی از امور ازجمله خرید تجهیزات می‌شود.

کاهش خسارت ناترازی برق نیازمند همکاری بین بخشی است

پیام جوادی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در این نشست با اذعان به مشکلات موجود در توزیع برق در حوزه صنعت، اظهار کرد: باید متوجه بود که شرکت توزیع، آخرین مرحله از تولید و مدیریت حوزه برق است که وظیفه توزیع و پخش را بعد از تولید و انتقال مدیریت بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با تأکید بر اینکه مرکزیت مدیریت توزیع در تهران مستقر است، افزود: ایستگاه جایگزین آن البته به لحاظ ظاهری هم‌شکل با تهران در زنجان است.

وی با تأکید بر اینکه ناترازی در انرژی برق وجود دارد و این ناترازی زیاد هم هست، افزود: ولی میانگین تلفات در زنجان به دلیل بالا بودن سطح فنی نیروها بسیار کم‌تر از میانگین کشوری است و درواقع جزو بهترین‌ها هستیم.

جوادی به افزایش قابل‌توجه برق در برخی از مناطق زنجان اشاره و تصریح کرد: این افزایش در برخی موارد به ۱.۵ برابر هم رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان مدیریت وضعیت موجود در ناترازی برق را نیازمند همکاری دانست و ادامه داد: کاهش خسارت‌های این ناترازی نیازمند همکاری بین‌بخشی ازجمله صنایع است که در حال حاضر وجود ندارد.

وی با توصیه به صنایع و واحدهای تولیدی برای برنامه‌ریزی از عبور ناترازی برق در کشور گفت: درواقع شرایط فعلی اضطراری است و بهبود اوضاع، یک هماهنگی و برنامه‌ریزی همه‌جانبه نیاز دارد.

برای عبور از ناترازی به همکاری صنایع نیاز داریم

حسین محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان نیز گفت: ما هم به مسئله ناترازی انرژی واقف هستیم اما در حال حاضر برای عبور از این موضوع، نیاز به همکاری صنایع داریم. تأکید استاندار نیز این بوده که شرکت توزیع نیروی برق با یک برنامه‌ریزی مناسب بتواند این موضوع را مدیریت نماید تا بتوانیم با کمترین میزان خسارت از پیک مصرف برق در استان عبور نماییم.

وی ادامه داد؛ البته این همکاری تنها مختص به صنایع و واحدهای تولیدی نیست، در فصل گرم، ساعات کاری ادارات را نیز تغییر دادیم و به ادارات تأکید کردیم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. موضوع بعدی که در استان بسیار مورد تأکید است ارتقای بهره‌وری انرژی در واحدهای تولیدی است. به‌کارگیری از ظرفیت بخش دانش‌بنیان در ارتقای بهره‌وری انرژی بسیار کمک‌کننده خواهد بود و باید بنگاه‌های اقتصادی این مسئله را در نظر بگیرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت؛ مسئله ناترازی انرژی، یک مسئله کشوری است و حل آن در حیطه اختیارات استان نیست اما استان، جمع‌بندی موارد و پیشنهاد‌های خود را به مراجع بالاتر منعکس خواهد کرد و در این راستا از نظرات و پیشنهاد‌های فعالان اقتصادی نیز استقبال می‌کنیم.

خاموشی صنایع باید متناسب با سهمیه مصرف برق آنها باشد

ایرج افشارنیا، رئیس کمیسیون صنعت اتاق زنجان، با تشریح وضعیت تولید ۹۶ هزار مگاوات، توزیع و مصارف برق در کشور اظهار کرد: ۹۶ هزار مگاوات در کشور برق تولید می‌شود که ۳۵ درصد آن به واحدهای صنعتی، ۳۳ درصد به بخش خانگی و ۱۴ الی ۱۵ درصد به امور کشاورزی و مابقی نیز به مصارف عمومی می‌رسد.

وی همچنین افزود ۷۰ الی ۸۰ درصد برق تولیدی کشور از طریق سوخت‌های فسیلی، ۱۴ درصد به‌صورت برق‌آبی و ۱ درصد از طریق انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت با تأکید بر اینکه ناترازی انرژی، کشاورزی، صنعت و تولید و خدمات را دچار معضل و بحران کرده است، افزود: ادامه این وضعیت منجر به ضرر و یا حتی به تعطیلی این واحدها خواهد شد کما اینکه این ناترازی امنیت غذایی را نیز دچار اختلال خواهد کرد.

وی خواستار مشخص شدن سهم مشترکان صنعتی استان زنجان در مصرف برق شد و گفت: بخش صنعت باید به‌اندازه مصرف در خاموشی‌ها سهم داشته باشد و آیا ما در طول سال این‌همه مصرف کرده‌ایم که در خاموشی‌ها سهیم هستیم.

افشارنیا ادامه داد: سؤال اینجاست که دولت برای جبران زیان تولیدکننده در قبال خاموشی برق چه اقداماتی انجام می‌دهد و چه تعهدی در برابر زیان مشترکان دارد چراکه این بخش سرمایه ثابتی دارد و هزینه‌های جانبی را متحمل می‌شود.

قطع برق بخش کشاورزی، امنیت غذایی را به چالش می‌کشد

علی شاهمرادی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق زنجان به مشکلات حوزه کشاورزی به دلیل ناترازی برق اشاره کرد و افزود در حال حاضر باوجود راهکارهای عملی یا غیرعملی برای رفع ناترازی برق، به نظر می‌رسد فقط با مدیریت مصرف و صرفه‌جویی می‌توانیم در این شرایط تاب‌آوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: همیشه قرار نیست سود کنیم، پرداخت بها به شکل‌های مختلف بخشی از ماهیت تولید و فعالیت‌های اقتصادی است اما شرایط طوری شده است که به زیان و نقطه تاریکی رسیده‌ایم درحالی‌که قرار نبود به این وضعیت مبتلا شویم.

شاهمرادی با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی با اعداد و ارقام آشنا هستند افزود: عدم همخوانی این داده‌ها بیش از ناترازی برق آزاردهنده است چراکه در مصرف برق شاهد صرفه‌جویی هستیم ولی تغییری مثبت در راستای ترمیم شکاف بین تولید و مصرف برق میسر نمی‌شود و هرسال وضعیت دشوارتر و وخیم‌تر از سال‌های قبل می‌شود و سؤالی که برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود این است که تا کجا با این وضعیت می‌خواهیم ادامه بدهیم، آیا سال آینده، بنگاه‌های اقتصادی را خواهیم توانست سر پا نگاه‌داریم.

وی با اشاره به اینکه کشت‌های تابستانی امسال عمدتاً آبیاری قطره‌ای شده است و آب به‌صورت میلی‌لیتر به بوته‌ها داده می‌شود افزود اختلال در این فرآیند منتج به آسیب جدی به محصولات کشاورزی می‌شود درحالی‌که امنیت غذایی امری مهم در زندگی مردم است.

موضوعات :
در همین رابطه