رادیو مجازی اتاق ایران - 7 شهریور 1403

در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد

روش پرداخت مطالبات واردکنندگان کنجاله سویا تا پایان هفته آینده مشخص می‌شود

پرداخت مطالبات 1402 واردکنندگان کنجاله سویا از دولت در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو بررسی و مقرر شد تا پایان هفته آینده چگونگی تسویه‌حساب این مطالبات، تعیین تکلیف شود.

سارا ترابی

خبرنگار
10 شهریور 1403
کد خبر : 70789
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو در تازه‌ترین نشست، مطالبات 1402 واردکنندگان کنجاله سویا از دولت را مورد بررسی قرار دادند. این مطالبات مربوط به مصوبه 13 اسفند 1401 ستاد تنظیم بازار است که بر اساس آن با هدف کنترل قیمت و به منظور تأمین 500 هزار تن کنجاله سویای موردنیاز تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ مقرر شد تا پایان ماه مبارک رمضان، قیمت هر کیلو کنجاله سویا 19 هزار تومان تعیین شود و مابه‌التفاوت قیمت مصوب با قیمت عرضه کالا در سامانه بازارگاه که 16 هزار و 300 تومان بود، از طریق سازمان برنامه‌وبودجه با ارائه اوراق اسناد خزانه تا سقف 1350 میلیارد تومان با حفظ قدرت خرید تأمین و پرداخت شود.

بر اساس اظهارات بخش خصوصی همچنان این مطالبات پرداخت نشده است.

این موضوع در جلسه تیر کارگروه شورای گفت‌وگو نیز مطرح و بررسی شده بود که متأسفانه به دلیل عدم حضور نماینده وزارت کشاورزی، به نتیجه نرسید.

نکته مهم این مسئله اینجاست که در مصوبه ستاد تنظیم بازار قید زمانی تا پایان ماه رمضان آمده؛ اما این فرایند تا 23 مرداد 1402 و تا زمان اجرایی شدن قیمت جدید بر روی سامانه بازارگاه ادامه یافت و بعد از آن قیمت 19 هزار تومان اعمال شد. در واقع از جمله موارد مبهم این است که درخواستی از وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تمدید مصوبه ستاد تنظیم بازار در دسترس نیست.

از طرفی چون مدت زمان تسویه‌حساب بدهی واردکنندگان کنجاله سویا طولانی شده است، این پیشنهاد از طرف فعالان اقتصادی مطرح شد که دولت این بدهی را با طلبی که از تعدادی شرکت‌های واردکننده که کنجاله سویا را با ارز 4200 تومان وارد کرده و با نرخ 26 هزار و 500 تومان عرضه کردند، تهاتر کنند. زمانی که مرحله گذر از ارز ترجیحی 4200 تومان به 26 هزار و 500 تومان بود، امکان عرضه با نرخ جدید از طرف دولت داده شد مشروط بر اینکه این مابه‌التفاوت باید به دولت پرداخت شود.

این پیشنهاد در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو نیز مطرح شد با این وجود بخش خصوصی تمایلی به اجرایان نداشت چراکه بر اساس اظهارات مطرح شده بخش قابل توجهی از این مطالبات دولت از سوی بخش خصوصی پرداخت شده و میزان کمی از مطالبات دولت باقی مانده است.

در همین ارتباط محمد زائری، رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران در اصول بودجه‌ای تهاتر بدهی‌ها نباید روش اصلی تسویه‌حساب در نظر گرفته شود؛ اما در این رابطه دولت استفاده از تهاتر را روش اصلی پرداخت بدهی خود به بخش خصوصی دیده است.

باوجوداین، با اعلام وزارت جهاد کشاورزی که نماینده آن در نشست حضور داشت، اعضا تصمیم گرفتند که برای تسویه این بدهی‌ها تا پایان هفته آینده منتظر بمانند تا نتیجه حسابرسی وزارت کشاورزی درباره میزان بدهی‌ها و مطالبات به طور شفاف و دقیق، به دست آید. در ادامه بدهی افرادی که از دولت طلب هم دارند، تهاتر خواهد شد که اجرای آن منوط به مصوبه هیات دولت است. همچنین طلب واردکنندگانی که به دولت بدهی ندارند، با معرفی آنها از طرف وزارت کشاورزی به سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت خواهد شد.

در همین رابطه