رادیو مجازی اتاق ایران - 17 شهریور 1403

رئیس اتاق اصفهان دز نشست شورای کفت و گوی استان

خسارات ناترازی برق به صنایع جبران شود

رئیس اتاق اصفهان گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا خسارات صنایعی که در ماه‌های گذشته بر اثر محدودیت برق‌رسانی با مشکلات مختلفی روبرو شده‌اند جبران شود.

17 شهریور 1403
کد خبر : 70815
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در ارتباط با خسارت‌های به وجود آمده ناشی از قطعی برق برای صنایع، گفت: در هفته‌های گذشته برای صنایع مختلف استان بر اثر قطعی‌های مکرر برق خسارت‌هایی ازجمله زیان تولید، افزایش استهلاک ماشین‌آلات، فاسد شدن مواد اولیه، زیان ناشی از عدم تحویل به‌موقع محصولات به مشتریان و... به وجود آمده است.

امیر کشانی در صد و چهل و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، افزود: به همین خاطر از استاندار تقاضا دارم تدابیری اندیشیده شود تا خسارات صنایعی که در ماه‌های گذشته بر اثر محدودیت برق‌رسانی با مشکلات مختلفی روبرو شده‌اند از طریق راهکارها و راهبردهای عملیاتی؛ به‌طور مثال با تعویق بدهی بانک‌ها یا تسهیلات کم‌بهره و... جبران شود.

 وی ادامه داد: اصلاح قیمت برق، همکاری صنایع در واردات برق، ارائه تسهیلات جهت ساخت نیروگاه‌های برقی به مراکز تولیدی ازجمله پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی برای جبران کمبود برق در استان است. از استاندار تقاضا دارم پیشنهادات ارائه شده اعضا در این جلسه در خصوص تأمین انرژی موردنیاز صنایع را به‌عنوان یک بسته پیشنهادی کامل در شورای انرژی مطرح کنند تا در آنجا مصوبات لازم اخذ شود.

رئیس اتاق اصفهان خاطرنشان کرد: معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در سال گذشته همواره حامی بخش خصوصی بود و برخی از قوانین مخل تولید را ظرف یک هفته ابطال کرد. به نظر می‌رسد سامانه مقررات اقتصادی که اخیراً ایجاد شده است یک قدم کوچکی در راستای حل مشکلات صنایع است. به‌منظور پیگیری مسائل حقوقی فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی طی هفته‌های اخیر فراخوانی را برای اعضای اتاق صادر کرد که بر اساس آن اعضا می‌توانند شکایت‌های خود را در حوزه‌های مختلف به مراجع قضایی اعلام و اتاق پیگیر آن مسائل و مشکلات باشد.

کشانی ادامه داد: همچنین فعالان اقتصادی با طرح شکایت و پیگیری کمیته حقوقی اتاق می‌توانند مصوبات ماده ۲۵ قانون بهبود کسب بهبود محیط کسب‌وکار را که تاکنون اجرا نشده است به مرحله عملیاتی درآورند.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این نشست، گفت: با جلسات برگزار شده برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه تأمین انرژی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم مسئله کمبود انرژی را برطرف کنیم. طی هفته گذشته در شورای انرژی مقرر شد تا خسارت‌های به وجود آمده در صنایع ناشی از قطعی برق برآورد شود و پیشنهادهایی برای رفع آن خسارت‌ها در شورای انرژی مورد بحث قرار گیرد و نتیجه‌گیری مطلوبی حاصل شود.

 وی ادامه داد: در حال حاضر فصل بودجه‌نویسی دولت برای سال آینده است، به همین منظور باید پیگیری لازم انجام شود تا مبلغی برای جبران خسارت صنایع وضع شود.

 مرتضوی در ارتباط با مصرف مازوت در نیروگاه‌ها برای تولید برق گفت: تاکنون هیچ‌گونه مازوتی برای تولید برق مصرف نشده است و هیچ نیروگاهی نمی‌تواند بدون اجازه شورای تأمین استان مازوت بسوزاند. از فعالان اقتصادی درخواست داریم تا پیشنهادات خود را در حوزه فرهنگ مصرف انرژی، روش‌های تأمین انرژی به استانداری ارائه دهند تا بتوانیم آنها را در شورای انرژی بررسی کرده و به نتیجه‌گیری مناسبی برسانیم.

 وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر باید مسئله اقتصاد انرژی را برطرف کنیم، گفت: ما نمی‌توانیم با منابع محدودی که از گذشته در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری شده است، به تأمین انرژی موردنیاز امروز کشور بپردازیم. با همکاری صنایع بزرگ همچون فولاد مبارکه تا پایان سال ۳۰۰ مگاوات به مدار توزیع برق وارد خواهد شد. در حال حاضر به‌هیچ‌عنوان موضوع صادرات برق وجود ندارد و شایعات در این‌ خصوص کذب است. توجه به اقتصاد انرژی می‌تواند به کاهش مشکلات کمک کند.

 استاندار اصفهان تصریح کرد: از دو سال گذشته پروژه‌های آبی در استان اصفهان با شدت و قوت در حال اجرا است و ظرف دو سال گذشته بیش از ۷۶۰ کیلومتر از طرح انتقال آب از دریای عمان تکمیل شده است. در حال حاضر مشکل تأمین مالی احداث خطوط باقی‌مانده را داریم و از واحدهای صنعتی می‌خواهیم تا برای حل مشکل آب؛ سرمایه‌گذاری مناسبی در بحث انتقال آب از دریای عمان داشته باشند.

در ادامه این نشست، محمد مرادی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز اظهار کرد: به دلیل افزایش درجه حرارت هوا در تابستان امسال؛ متأسفانه ناترازی در شبکه توزیع برق کشور به وجود آمد و صنایع به خاطر قطعی‌های مکرر برق دچار زیان و خسارت شدند.

 وی ادامه داد: در شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان مصرف برق ۱۰ هزار مگاوات رشد داشت و همین عامل سبب شد تا میزان ناترازی در شبکه برق افزایش یابد.

 مرادی خاطرنشان کرد: به جهت پایداری دمای هوای گرم و افزایش مصرف برق متأسفانه تا پایان شهریورماه با ناترازی برق روبرو خواهیم بود. با توجه به خارج شدن برخی از نیروگاه‌های حرارتی از مدار تولید در هفته گذشته، میزان ناترازی برق در کشور مضاعف شد.

 وی افزود: به‌منظور کنترل ناترازی برق و جلوگیری از ورود خسارت به صنایع، جلسات مختلفی با مسئولین توانیر و مسئولین استان برگزار و مقرر شد اطلاع‌رسانی به‌موقع، قبل از قطعی برق مشترکین صورت گیرد. بر همین اساس جلسه‌ای با حضور صنایع مختلف برگزار و در آن جلسه قرار شد تا سه روز در هفته به‌صورت مداوم از ساعت ۸ تا ۱۲ شب؛ برق صنایع قطع شود. به همین خاطر اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه به صنایع انجام گرفت تا میزان خسارت آنها کاهش یابد. همچنین در بخش خانگی نیز اطلاع‌رسانی‌های مناسب در جهت قطع برق از طریق پیامک و سایت شرکت انجام شده تا هم‌وطنان دچار مشکل نشوند.

 مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در ارتباط با احداث نیروگاه‌های خورشیدی گفت: برای جبران کمبود برق در سال‌های آینده مجموعه صنایع استان می‌توانند با همکاری اداره برق نسبت به احداث نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند. می‌توان با احداث نیروگاه‌های خورشیدی میزان ناترازی شبکه توزیع برق را برای سال آینده کاهش داد.

موضوعات :
در همین رابطه