رادیو مجازی اتاق ایران - 9 مهر 1403

حسین پیرموذن در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل

تغییر سیاست پیمان‌سپاری، به رشد صادرات و پایداری تأمین ارز کمک می‌کند

نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان اینکه تخصیص ارز بر اساس نیاز ارزی تولیدکنندگان، مانع از ایجاد رانت و فساد می‌شود، گفت: با تغییر در سیاست پیمان‌سپاری، ضمن افزایش صادرات، فرصت تأمین پایدار ارز هم برای کشور ایجاد خواهد شد.

09 مهر 1403
کد خبر : 71055
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل که با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، برگزار شد، گفت: حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در استان فرصت مناسبی را فراهم کرد تا ۲ شهرک صنعتی خصوصی کلنگ زنی و طی بازدیدی که از واحدهای تولیدی انجام گرفت فعالان اقتصادی به بیان دغدغه‌های خود بپردازند.

حسین پیرموذن با اشاره به تعامل و هماهنگی حاکم بین نمایندگان قوای سه‌گانه در استان اردبیل، افزود: کمیته‌های متعددی در سطح استان وجود دارد که نمایندگان سه قوه در کنار بخش خصوصی قرار می‌گیرند و به دنبال رفع موانع پیش رو و مشکلات سرمایه‌گذاران هستند و این همت و تلاش جمعی در مقایسه با سایر استان‌ها مثال‌زدنی است.

نائب رئیس اتاق ایران ادامه داد: به‌واسطه تعامل، همدلی و همکاری که در استان وجود دارد مسائل استانی به‌راحتی قابل‌رفع هستند، اما برخی قوانین در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی، تخصیص ارز و پرداخت تسهیلات نیازمند بررسی و تجدیدنظر در راستای حمایت از تولید در کشور است.

پیرموذن تخصیص ارز بر اساس میزان واردات را مانع رانت دانست و افزود: شناسایی دقیق نیازهای ارزی تولیدکنندگان همراه با تقویت زیرساخت‌های تولید برای خودکفایی در تأمین نیازهای داخلی و مثبت شدن تراز تجاری مانع از آسیب به تولید داخلی و ایجاد هسته‌های رانت و فساد خواهد شد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه تولیدکننده صادرات گراست، گفت: صادرکنندگان هرگز مخالف بازگشت ارز نبوده و نیستند؛ اما اختلاف بالای ارز دولتی و ارز آزاد منجر به کج‌رفتاری در اقتصاد و استفاده از کارت‌های یک‌بارمصرف برای عدم بازگشت ارز می‌شود. درصورتی‌که با تغییر سیاست پیمان‌سپاری ارزی علاوه بر افزایش صادرات، زمینه پایداری تأمین ارز در کشور نیز فراهم می‌شود.

ریسک‌پذیری و پوشش ریسک اساس کار تجارت است

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: شناخت موقعیت جغرافیایی و پذیرش شرایط حاکم بر آن موضوعی غیرقابل‌اجتناب است و پذیرش این مسئله همراه با ریسک‌پذیری و پوشش ریسک از اساس کار تجارت است.

علی آقامحمدی با اعلام انزجار از اقدامات رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: پس از شهادت سید عباس موسوی دبیرکل حزب الله وقت لبنان در سال بهمن ۱۳۷۰، سید حسن نصرالله بیش از ۳۰ سال رژیم صهیونیستی را با سازوکارهای مختلف از جمله جنگ‌های ۳۳ روزه سرجایش نشاند و کارهایی که اسرائیل انجام داد تمام حریم‌ها را شکست و شهادت سیدحسن نصرالله خطای راهبردی و استراتژیک اسرائیل و حکایت از افول عقلانیت رژیم صهیونیستی دارد.

وی با تأکید بر پذیرفتن شرایط موقعیت جغرافیایی که در آن قرار داریم گفت: شناخت موقعیت جغرافیایی و پذیرش شرایط حاکم بر آن موضوعی غیرقابل‌اجتناب است و از گذشته خاورمیانه و آسیای جنوب غربی بارور اتفاقات مختلف بوده و در حال حاضر جهان در این منطقه رقم می‌خورد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: روزگاری تمام گاز اروپا وابسته به شوروی و روسیه بود اما امروز این موضوع به یکی از مسائل اروپا تبدیل شده و برای تأمین گاز باید به فکر جای دیگری باشد ازاین‌رو شناخت موقعیت‌ها و قبول شرایط می‌تواند راه‌های جدیدی از رفع مشکل را فراهم کند و در تجارت نیز باید ریسک‌پذیر بوده و روی پوشش ریسک برنامه‌ریزی کرده و هنگام انجام معاملات ارزی باید تمام جوانب را به‌خوبی بسنجند.

آقامحمدی در ادامه به اجرای طرح ۴۰۴۰ اشاره کرد و از حسین پیرموذن خواست تا مسئولیت اجرای این طرح در استان اردبیل را پذیرفته و در مسیر پیشبرد اهداف طرح محله‌های محروم و کم برخوردار از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود در راستای توانمندسازی اجتماعی محلات در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و... به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

حمایت از تولید نتایج مثبتی را در استان رقم زده است

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل نیز در این نشست گفت: در طول سه سال گذشته اقدامات مناسبی در حمایت از تولید در سطح استان انجام گرفته که قابل‌تقدیر است

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو، اظهار کرد: دستگاه قضایی استان در طول سه سال گذشته به‌صورت جدی به موضوع حمایت از تولیدکنندگان ورود پیدا کرده و با حضور مؤثر یوسف خدادادی معاون قضایی دادگستری استان در اکثر جلسات اقتصادی، کمیته حمایت قضایی و بازرسی‌ها نتایج خوبی نیز حاصل شده است که قابل‌تقدیر است.

وی در ادامه با تقدیر از عملکرد خوب اتاق بازرگانی اردبیل در بیان و پیگیری رفع مشکلات تولیدکنندگان افزود: مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از تولید تأکید دارند و هماهنگی و همکاری که در حمایت از تولید در استان اردبیل شکل گرفته مصداق بارز عمل به فرمایش مقام معظم رهبری است.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل با تأکید بر تسهیل و تفسیر قوانین در حمایت از تولید از رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری خواست تا زمینه دیدار فعالان بخش خصوصی با رهبر انقلاب را طی نشست برای بیان دغدغه‌ها و همچنین استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری فراهم کنند.

موضوعات :
در همین رابطه