شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 9 مهر 1403

در سایه عدم قطعیت اقتصاد جهانی

فعالیت کارخانه‌های آسیا ضعیف شد

نتایج گزارش شاخص مدیران خرید آسیا نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی و کارخانه‌ای در منطقه آسیا به‌واسطه تضعیف تقاضا به‌ویژه در چین، دچار کاهش شده است.

10 مهر 1403
کد خبر : 71076
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی‌های بخش خصوصی نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌های آسیا در ماه سپتامبر ضعیف شده است، زیرا کاهش تقاضا در چین و عدم اطمینان اقتصادی جهان به چشم‌اندازی چالش‌برانگیز اشاره دارد که سیاست‌گذاران را برای تقویت رشد شکننده تحت‌فشار نگه‌داشته است. تولیدکنندگان منطقه ممکن است در ماه‌های آینده از محرک‌های تهاجمی که توسط مقامات چینی در هفته گذشته رونمایی شد، ازجمله کاهش نرخ بهره و تزریق نقدینگی به سیستم بانکی، بهره ببرند.

بررسی‌های شاخص مدیران خرید (PMI) در روز سه‌شنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها در ژاپن در ماه سپتامبر کاهش‌یافته و در تایوان با سرعت کمتری گسترش‌یافته است که نشان‌دهنده تاثیر منفی تقاضای جهانی بر صادرکنندگان آسیایی است.

داده‌های روز سه‌شنبه همچنین با نمایش یکی از عواقب کاهش رشد اقتصادی در آمریکا، نشان داد که رشد صادرات کره جنوبی در ماه سپتامبر کاهش‌یافته و صادرات به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به‌سختی افزایش‌یافته است.

در چین، کارخانه‌ها در تقلا برای بقا هستند، به‌طوری‌که شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin/S&P Global که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد که این شاخص در ماه سپتامبر از ۵۰٫۴ ماه قبل به ۴۹٫۳ کاهش‌یافته است که پایین‌ترین میزان از ماه جولای سال گذشته به شمار می‌رود.

در ژاپن که در بحبوحه بحران مصرف، برای تقویت رشد اقتصادی به صادرات متکی است هم وضعیت مشابهی حاکم بوده است. شاخص مدیران خرید نهایی بانک ژاپن از ۴۹٫۸ در ماه آگوست به ۴۹٫۷ در سپتامبر سقوط کرد و زیر آستانه ۵۰ باقی ماند و برای سومین ماه متوالی رشد را از انقباض جدا می‌کند.

شیوان تاندون، اقتصاددان بازار در کپیتال اکونومیکس، در مورد PMI آسیا می‌گوید که رشد ملایم‌تر سفارش‌های جدید عامل اصلی تأثیرگذاری بر تولید در ماه گذشته بوده است. به گفته این اقتصاددان، به نظر می‌آید که تقاضای ضعیف جهانی در ماه‌های آینده ضعیف باقی می‌ماند و فعالیت‌های آسیایی را در کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شاخص مدیران خرید برای تایوان از ۵۱٫۵ در ماه آگوست کاهش یافت و به ۵۰٫۸ در ماه سپتامبر رسید. بررسی‌ها نشان داد که فعالیت‌های تولیدی در ویتنام، مالزی و اندونزی هم کاهش‌یافته است. رشد صنعت تولید هند نیز در ماه سپتامبر به پایین‌ترین حد در ۸ ماه گذشته رسید زیرا سفارش‌های جدید که معیار اصلی تقاضا به شمار می‌روند، با ضعیف‌ترین سرعت از ماه دسامبر رشد کردند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند اقتصادهای آسیایی در آستانه یک فرود نرم هستند، زیرا تعدیل تورم، فضا را برای بانک‌های مرکزی ایجاد خواهد کرد تا سیاست‌های پولی را برای حمایت از رشد، تسهیل کنند. این نهاد مالی پیش‌بینی می‌کند رشد آسیا از ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴٫۵ درصد در سال جاری و ۴٫۳ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه