رادیو مجازی اتاق ایران - 22 مهر 1403

صمد حسن‌زاده در آیین گرامیداشت هفته استاندارد

دولت از شرکت‌های بازرسی داخلی برای فعالیت در عرصه‌های جهانی حمایت کند

رئیس اتاق ایران با تأکید بر لزوم حمایت دولت از شرکت‌های بازرسی داخلی، گفت: ما شرکت‌های بازرسی توانمندی داریم که با حمایت دولت می‌توانند در عرصه‌های جهانی فعال شوند.

23 مهر 1403
کد خبر : 71203
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: استاندارد از زاویه تعاملات بین‌المللی و تجارت خارجی بسیار حائز اهمیت است و یکی از معیارهای اصلی در تولید و تجارت بین‌المللی، رقابت‌پذیری و جایابی در زنجیره‌های ارزش جهانی به شمار می‌آید.

صمد حسن‌زاده در آیین گرامیداشت هفته استاندارد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، افزود: استانداردها، به‌منزله زبان مشترکی بین کشورها هستند و در مبادلات شرایطی ایجاد می‌کنند که فعالان اقتصادی و تجار با ادبیات مشترک با طرف‌های تجاری مراوده کنند و با کمترین موانع روبه‌رو شوند.

او با تأکید بر اهمیت و نقش استاندارد در عصر حاضر، اظهار کرد: می‌توان گفت تدوین و اجرای قواعد و استانداردهای کیفی، یک ضرورت مهم در عصر جهانی شده امروز است و حرکت به سمت کیفیت قابل‌قبول و قابل‌رقابت در تولید کالا و خدمات، مستلزم پذیرش استانداردهای داخلی و بین‌المللی است.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی، یکی از روش‌های کاهش موانع تجارت در سطح بین‌الملل است، گفت: متأسفانه تحریم‌ها باعث شده بود تا آن‌گونه که بایدوشاید با استانداردهای جهانی همسو نباشیم و این مسئله محدودیت-هایی را برای تجار و فعالان اقتصادی ما به وجود آورده بود؛ اما اخیراً با گام‌های مؤثری که در خصوص هم‌ترازی استاندارد ایران با جهان برداشته شده است، انتظار می‌رود که بخش زیادی از مشکلات تجار و تولیدکنندگان کشور حل‌وفصل شود.

حسن‌زاده افزود: البته این اقدام نیازمند پیگیری‌های مستمر از سوی مسئولان ذی‌ربط در مذاکرات با کشورهای هدف است تا بر اساس موضوع هم‌ترازی استاندارد ایران با جهان، کشورهای طرف تجاری مقید به رعایت آن شوند.

او در بخش دیگری از سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت هفته استاندارد، گفت: یکی از مطالبات بخش خصوصی برای تسهیل روابط تجاری با دنیا، ارتباط سازمان استاندارد با اتاق ایران به‌منظور ایجاد یک درک مشترک بین سازمان و فعالان اقتصادی است. بعضاً فعالان اقتصادی حین صدور کالا و خدمات با مشکلاتی در حوزه استاندارد مواجه می‌شوند که در تعامل تنگاتنگ با سازمان استاندارد، می‌تواند حل‌وفصل شود.

رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم حمایت دولت از شرکت‌های بازرسی داخلی تأکید کرد و گفت: ما شرکت‌های بازرسی توانمندی در کشور داریم که با حمایت دولت می‌توانند در عرصه‌های جهانی فعال شوند. به‌عنوان نمونه، دولت عراق، چند شرکت خارجی را مأمور بررسی کالاهای وارداتی از ایران کرده است؛ درحالی‌که اگر دولت و سازمان استاندارد در مذاکره با عراق، شرکت‌های خوب بازرسی ایرانی را معرفی و حمایت کنند، می‌تواند منتج به اتفاقات خوبی برای شرکت‌های ایرانی شود.

در همین رابطه