امسال پاویون ملی ایران در سی و سومین نمایشگاه بزرگ مواد غذایی روسیه (prodexpo 2025) در مرکز نمایشگاهی اکسپوسنتر این کشور از سوی اتاق مشترک ایران و روسیه و مرکز تجاری ایران در مسکو و با حمایت مالی اتاق ایران و بخش خصوصی کشور در شرایط متفاوتی نسبت به سالهای گذشته برگزار شد.
اتاق مشترک ایران و روسیه در گزارشی به نکات برجسته برگزاری این دور از نمایشگاه پرداخته است. بر اساس این گزارش، برگزاری این نمایشگاه در شرایطی بود که تا پایان امسال قرار است برای اولین بار در تاریخ اقتصادی کشور، صاحبان کسبوکار ایران و روسیه تجارت آزاد را تجربه کنند. به علاوه جو پر تردید حاکم بر بازار روسیه به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، کمرنگ شده و نمایشگاه با استقبال بسیار بالای بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف همراه بود.
در کنار اینها روابط بانکی دو کشور به سرعت مراحل توسعه را طی میکند. به نحوی که بعد از اتصال پیام رسانههای داخلی دو کشور به یکدیگر و قابلیت استفاده از کارتهای شبکه شتاب ایران در دستگاههای خودپرداز روسیه، اکنون دومین بانک بزرگ روسیه نیز به سرعت در حال طی کردن فرآیندهای قانونی برای تأسیس شعبه در ایران است.
حضور شرکتهای ایرانی در این دور از نمایشگاه، با حمایت مالی اتاق ایران مواجه شد که تا 50 درصد هزینههای زمین و تجهیزات غرفه، را تقبل کرد. این امر با توجه به جهشهای مستمر نرخ ارز در بازار آزاد و هزینههای سنگین نمایشگاه، در حضور شرکتهای ایرانی مؤثر بود و منجر به مشارکت 10 شرکت ایرانی شد.

به گفته سفیر ایران در روسیه، با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده در توسعه زیرساختهای حمل نقل جادهای و دریایی و پایانههای گمرکی بین دو کشور و اقدامات انجام شده برای تسهیل تجارت ایران روسیه، حالا نوبت اتاقهای بازرگانی و بخشهای خصوصی دو کشور است که از این فرصت استفاده کنند. صادرات ایران که در سالهای ۹۶ و ۹۷ کمتر از 270 میلیون دلار بود امسال در حال عبور از یک میلیارد دلار است که بیش از نیمی از آن صنایع غذایی و محصولات کشاورزی است و پیشبینی میشود این روند ادامه داشته باشد.
بر اساس این گزارش، مهمترین خلائی که در این مرحله بیش از گذشته برای توسعه صادرات کشور به روسیه احساس میشود، نیاز مبرم به معرفی کالا و خدمات ایرانی به مصرفکنندگان و صاحبان کسبوکار این کشور است. تشویق شرکتهای معتبر ایران برای حضور در نمایشگاههای بزرگ و بینالمللی روسیه یکی از بهترین اقدامات اتاقهای بازرگانی خواهد بود.
در این دوره نمایشگاه، هزار و 835 شرکت از 36 کشور در فضایی بالغ بر 75 هزار و 900 متر مربع برگزار شد. از میان شرکتکنندگان هزار و 383 شرکت از روسیه بودهاند. حدود 10 شرکت ایرانی نیز در این دور از نمایشگاه حضور داشتند.
