هفتمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو در راستای معرفی ظرفیتهای صادراتی غیرنفتی ایران برگزار میشود. در این رابطه نایبرئیس اتاق ایران تأکید دارد باید سیاست را در مسیر حمایت از اقتصاد به کار بگیریم و در کنار برگزاری نمایشگاههایی مانند ایران اکسپو، افزایش تعاملات دیپلماتیک با کشورهای هدف اقتصادی را در اولویت قرار دهیم.
حسین پیرموذن، نایبرئیس اتاق ایران در گفتوگو با اتاق ایران آنلاین به ضرورت برگزاری و مهیا کردن زیرساختهایی برای بهرهمندی بیشتر از عواید حاصل از نمایشگاه، اشاره کرد و گفت: دولتها باید با بسترسازی و ایجاد تعاملات سازنده بینالمللی، مسیر را برای فعالان اقتصادی هموار و مهیا کنند و شرایطی را به وجود آورند که تجار و سرمایهگذاران به کمک ابزارهایی مانند مشارکت در نمایشگاههای بینالمللی به سهولت با طرفهای خود در دیگر کشورها ارتباط بگیرند.
او تأکید کرد: تعاملات دیپلماتیک به شکلگیری روابط اقتصادی بین کشورها، کمک میکند و منجر به ایجاد فضایی مناسب برای تجارت و جذب سرمایهگذاری خارجی میشود. در همین راستا و زمانی که سیاست، پایههای روابط اقتصادی را شکل داده و تقویت میکند، کشورها از طریق ابزارهای مختلف که یکی از آنها نمایشگاهها هستند، توانمندیها و حوزههای فعالیت خود را معرفی میکنند.
نایبرئیس اتاق ایران با تأکید بر ضرورت مشارکت جدی اتاق ایران در برگزاری انواع نمایشگاههای بینالمللی و تخصصی گفت: ایران اکسپو فرصت خوبی است تا از طریق آن بازارهای هدف صادراتی را افزایش دهیم. محدود بودن صادرات ایران به چند کشور خاص نه تنها با ظرفیتهای کشور همخوانی ندارد بلکه اقتصاد ایران را کوچک میکند و این موضوع از طرف بخش خصوصی قابل پذیرش نیست. باید از تمام داشتههای خود استفاده کنیم تا اقتصاد کشور قوی شود.
پیرموذن ادامه داد: بدون شک اگر برخی از چالشهای حاکم بر اقتصاد ایران را برطرف کرده بودیم، امروز استفاده بهینهتری از این نمایشگاه میبردیم؛ اما این به معنای دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن نیست. باید شرایط امروز خود را بپذیریم و متناسب با آن از ظرفیتها و موقعیتهایی که در اختیار داریم به نفع اقتصاد ایران استفاده کنیم. نمایشگاه یکی از این موقعیتهاست.
او در ادامه از ضرورت هماهنگی و انسجام در برگزاری ایران اکسپو صحبت کرد و افزود: یکی از نقاط ضعفی که در دورههای قبل ایران اکسپو شاهد بودیم، نبودن انسجام لازم در دوره برگزاری نمایشگاه بود. اتاق ایران طبق برنامهای که طراحی کرده است سعی دارد پاویون خود را در نمایشگاه با سطح قابل قبولی از انسجام و هماهنگی برپا کند و فرصتی برای بخش خصوصی به وجود آورد تا در چارچوب نشستهای رودررو با هیاتهای تجاری که از کشورهای مختلف برای بازدید از نمایشگاه به ایران سفر میکنند، ملاقات کرده و در صورت توافق، قرارداد همکاری امضا کنند.
نایبرئیس اتاق ایران استفاده بهینه از فرصتهایی که در اختیار اقتصاد ایران قرار دارد را ضرورت توصیف کرد و گفت: نباید بیش از این زمان و فرصتها را از دست داد. شرایط اقتصادی ایران بهگونهای است که باید با کمک به موقع، چالشهایی که درگیر آن است را برطرف کرد. توسعه صادرات و جذب سرمایهگذار خارجی مهمترین و اساسیترین هدفی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
هفتمین دوره نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو) 1404 قرار است 8 الی 12 اردیبهشتماه 1404 در مرکز دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با هدف تسهیل تبادل اطلاعات تجاری، گسترش مبادلات اقتصادی و معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی شرکتهای ایرانی برگزار شود.
محورهای این نمایشگاه در قالب 7 گروه صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایعدستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنیمهندسی، پتروشیمی و خدمات طبقهبندی میشود.