فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در نشست با اسد مجیدخان دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: راهبرد ایران بر تقویت چند جانبه گرایی اقتصادی و ارتقای سطح همکاری با همسایگان تمرکز دارد. از طرفی با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای گسترده در منطقه اکو برای همکاری و ارائه یک الگوی موفق همگرایی منطقهای انتظار میرود این روند پرشتابتر از قبل باشد. نقش و جایگاه دبیر کل اکو برای تحقق این مهم برجسته و ماندگار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حملونقل و ترانزیت به عنوان یکی از اولویتهای سه گانه سازمان اکو را میتوان به عنوان مبنای تحرک بخشی و رونق دهی به همکاری در سایر حوزهها نظیر تجارت، گردشگری و انرژی در منطقه «اکو» دانست.
وی با بیان اینکه منطقه اکو مرکز ثقل بسیاری از کریدورهای ترانزیتی بینالمللی است، گفت: این موضوع باعث شده تا اهمیت ظرفیتها و توانمندیهای اعضای سازمان اکو در این حوزه بیش از گذشته نمایان شود. بر همین اساس و با توجه به پیشینه تاریخی منطقه اکو این اعتقاد وجود دارد که سازمان اکو در کریدورهای حملونقلی تمدن ساز نظیر راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی کماکان میتواند در عصر جدید نیز نقشآفرینی چشمگیری داشته باشد.
ضرورت بازتعریف نقش و جایگاه اکو
صادق در ادامه گفت: بنابراین با در نظر گرفتن این مهم باید نقش و جایگاه سازمان اکو را برای تبدیل آن به یک سازمان منطقهای موفقتر و کارآمدتر در توسعه و گسترش حملونقل و ترانزیت در سطح منطقهای و بینالمللی بازتعریف کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران میزبان سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل اکو است، اظهار کرد: برنامهریزیهای لازم برای برگزاری این رویداد در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ در دست انجام است.
او پیشنهاد کرد: برگزاری این نشست همراه با ارائه برخی دستاوردهای برجسته در چارچوب فعالیتهای اکو باشد. این دستاورد میتواند راهاندازی قطار آلماتی - استانبول تا قبل از برگزاری این نشست باشد. همچنین سند یکپارچهسازی حملونقل و ایجاد سند واحد بارنامه SMGS-CIM بین اعضا در خلال نشست مذکور به امضا برسد.
راهاندازی سه مسیر ریلی بینالمللی تا قبل از برگزاری سیزدهمین اجلاس وزرا حملونقل اکو
وزیر راه و شهرسازی تسریع در راهاندازی مجدد و احیای فعالیتهای قطار کانتینری/باری اکو در مسیر آلماتی-تاشکند-عشق آباد-مشهد- تهران-استانبول، راهاندازی قطار کانتینری/باری در مسیر آلماتی-بندرعباس و راهاندازی منظم قطار کانتینری/ باری در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول تا قبل از برگزاری اجلاس را پیشنهاد کرد.
صادق به منظور اثر بخشی بیشتر فعالیتهای «اکو» در حوزه همکاریهای دریایی و بندری پیشنهاد کرد؛ سازوکاری توسط سازمان همکاری اقتصادی (اکو) تنظیم شود که وفق آن حضور کشورهای محصور در خشکی در فعالیتهای بندری و دریایی اکو بیشتر شود.
وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور ساحلی اکو آمادگی لازم جهت همکاری با کشورهای محصور در خشکی عضو اکو در حوزههای بندری و دریایی را دارد و در این خصوص آماده دریافت و بررسی پیشنهادهای این دسته از کشورها هستیم
وزیر راه و شهرسازی گفت: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران سندی تحت عنوان دروازه مشترک اکو (ECO Gate) با هدف دسترسی کشورهای محصور در خشکی اکو به آبهای آزاد و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه دریایی و بندری توسط کشورهای ساحلی به این دسته از کشورها تهیه و تدوین شده است.