رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

افزایش فروش خرده‌فروشی در چین همزمان با کاهش رشد صنعتی

رشد فروش خرده‌فروشی چین در ماه می امیدهایی برای اقتصاد این کشور ایجاد کرد، اما کاهش تولید صنعتی و بحران بازار مسکن همچنان چالش‌های جدی در برابر رشد پایدار باقی گذاشته‌اند.

27 خرداد 1404 - 07:29
کد خبر : 85769
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فروش خرده‌فروشی در چین طی ماه می رشد قابل توجهی داشته، اما رشد تولید صنعتی با کاهش همراه بوده است. این وضعیت در حالی رخ داده که دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان با پیامدهای جنگ تجاری با ایالات متحده دست‌وپنجه نرم می‌کند. براساس گزارش اداره ملی آمار چین، تولید صنعتی در ماه می نسبت به سال گذشته تنها ۵.۸ درصد رشد داشته که کندترین نرخ رشد امسال محسوب می‌شود و از رشد ۶.۱ درصدی ماه آوریل نیز کمتر است. در مقابل، فروش خرده‌فروشی با رشد ۶.۴ درصدی از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و سریع‌ترین رشد را از دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون ثبت کرد.

در شرایطی که چین سال‌ها با چالش افزایش تقاضای مصرف‌کننده روبرو بوده، دولت شی جین‌پینگ این موضوع را به اولویت تبدیل کرده است؛ به‌ویژه در سایه فشارهای ناشی از تورم منفی و بحران چندساله بازار مسکن.

افزایش تنش‌های تجاری با آمریکا نیز بر اقتصاد چین فشار وارد کرده است. در ماه گذشته، صادرات چین به آمریکا ۳۴ درصد کاهش یافت که بیشترین افت از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون بوده است. فعالیت‌های تولیدی نیز در ماه‌های آوریل و مه کاهش یافته است.

هرچند پکن و واشنگتن هفته گذشته توافقی برای حفظ آتش‌بس تجاری و کاهش تعرفه‌ها تا سقف ۱۴۵ درصد امضا کردند، اما کارشناسان هشدار می‌دهند این توافق هنوز نتوانسته مانع از افت گسترده‌تر رشد اقتصادی شود.

به گفته زی‌چون هوانگ، اقتصاددان مؤسسه کپیتال اکونومیکس، هرچند افزایش فروش خرده‌فروشی "نقطه روشن" اقتصاد چین محسوب می‌شود، اما کاهش رشد تولید صنعتی نتیجه‌ای از "ضعف تقاضای خارجی" است.

همزمان، داده‌های منتشرشده از بازار مسکن نیز تداوم فشار بر اقتصاد را نشان می‌دهند. سرمایه‌گذاری در بخش املاک طی پنج ماه اول سال جاری ۱۰.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و قیمت خانه‌های نوساز در ۷۰ شهر بزرگ چین نیز به‌طور میانگین ۰.۲ درصد در ماه می افت کرده است.

دولت چین برای حمایت از بازار مسکن اقداماتی از جمله کاهش نرخ وام، استفاده از واحدهای فروخته‌نشده به‌عنوان مسکن اجتماعی، و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را در دستور کار قرار داده است.

قیمت مصرف‌کننده نیز در ماه می ۰.۱ درصد کاهش یافت که چهارمین ماه پیاپی کاهش قیمت‌ها است و نگرانی‌ها درباره ضعف تقاضای داخلی را افزایش داده است.

کارشناسان گلدمن ساکس معتقدند رشد فروش خرده‌فروشی بخشی از تأثیر یک جشنواره خرید آنلاین زودهنگام بوده که باعث انتقال بخشی از تقاضا از ژوئن به مه شده است. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که دولت چین در نیمه دوم سال اقدامات حمایتی بیشتری را برای مقابله با بحران بازار مسکن، فشار بازار کار و کاهش پایدار صادرات اجرا خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه