رادیو مجازی اتاق ایران : 17 خرداد 1404

سیدمهدی طبیب‌زاده مطرح کرد

فرار مغزها به فرار دست‌ها رسیده است | کمبود نیروی انسانی ماهر، دغدغه مهم واحدهای صنعتی

رئیس اتاق کرمان گفت: بر اساس شاخص‌های فضای کسب‌وکار، کمبود نیروی انسانی ماهر به دغدغه مهم واحدهای صنعتی تبدیل شده است، نیروی ماهر کم شده، کسی آموزش نمی‌بیند و از فرار مغزها به فرار دست‌ها و خروج نیروهای ماهر رسیده‌ایم.

11 آبان 1404 - 14:16
کد خبر : 87824
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشست امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه اتاق، شرکت بنیان دانش و خرد مبین و آموزش‌وپرورش استان کرمان، افزود: محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن آموزش‌های رسمی، آموزش‌های جنبی نیز برای زندگی دانش آموزان ارائه شود و آنها منتظر قبولی در رشته‌های پزشکی، مهندسی و… نباشند بلکه جامعه به‌شدت نیازمند نیروی ماهر است.

وی با بیان اینکه رسالت تأمین نیروی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی استان بر عهده آموزش‌وپرورش است، تصریح کرد: با این تفاهم نامه فرصتی فراهم شده و عملیاتی شدن آن زمانی امکان پذیر است که همه افراد دخیل در این موضوع با عشق و علاقه به آن بپردازند و همه دانش آموزان آموزش ببینند و با همکاری یکدیگر وضعیت فعلی آموزش استان را ارتقا دهیم.

طبیب‌زاده، با بیان اینکه براساس پایش های انجام شده متاسفانه کرمان به صورت پایدار توسعه نیافته است، گفت: آموزش یکی از زیرساختی ترین عوامل توسعه یافتگی جامعه است و اگر شاخص‌های آموزشی وضعیت مناسبی نداشته باشد به توسعه یافتگی نمی‌رسیم.

 رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه هر جامعه برای ماندگاری باید به توسعه پایدار برسد و توسعه پایدار صرفاً توسعه فیزیکی جامعه نیست بلکه بستگی به گرایش‌های اجتماعی، محیط زیست، محیط و کیفیت زندگی دارد، افزود: باید واقعیت‌ها تبیین شود و این تحول را در ذهن‌ها ایجاد کنیم که کرمان در قعر توسعه نیافتگی است و باید بر فراز پایداری در توسعه برسد.

وی نقش آموزش‌وپرورش را در رسیدن به توسعه پایدار مهم دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه آموزشی استان کرمان کمتر از متوسط کشور بود اتاق به این موضوع ورود کرده و در همین راستا تفاهم‌نامه ساخت 120 مدرسه با همکاری موسسه مهر گیتی در مناطق محروم استان کرمان به امضا رسید که این کار آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

طبیب‌زاده، به جایگاه اجتماعی اتاق کرمان نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که مشکلات آموزشی استان از تریبون اتاق کرمان مطرح شد، با ورود اتاق کرمان به موضوع مدرسه سازی بسیاری از خیرین به این موضوع نیز ورود کرده و نهضتی در استان آغاز شد و تلاش‌های بسیاری برای ساخت مدارس شکل گرفت.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: پس از ساخت مدارس، بر محتوای آموزشی تاکید داریم زیرا تعریف از باسوادی تغییر کرده و براساس اعلام یونسکو سواد به معنای کسب مهارت است به‌گونه‌ای که یک نفر بتواند زندگی خود را تغییر دهد و اداره کند؛ آیا از درون مدارس این مهارت شکل می‌گیرد؟ آیا امکان هدایت آموزشی که از آن سخن می گوییم برقرار است یا خیر؟

وی با اشاره به برنامه اتاق کرمان برای ارائه محتوای آموزشی به 30 هزار دانش آموز مناطق محروم طی تفاهم‌نامه با شرکت بنیان دانش و خرد مبین، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم این سطح را فراتر ببریم و تمام دانش آموزان متوسطه دوره دوم استان (220 هزار دانش آموز) را تحت تأثیر قرار دهیم که در این اقدام بزرگ لازم است همه کادر مدیریتی آموزش‌وپرورش و معلمان همکاری کنند تا این نهضت را به سرانجام برسانیم.

کاهش افت تحصیلی با ارتقای نیروی انسانی محقق می‌شود

در ادامه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان از همراهی اتاق کرمان با این دستگاه در استان قدردانی کرد و گفت: انجام کار بزرگ نشئت گرفته از سه موضوع دانش، فلسفه و نگاه خاص به زندگی و همچنین عشق و علاقه است که اگر همراهی وجود داشته باشد می‌توان در حوزه محتوای آموزشی اقدامات خوب و تاثیرگذاری را در استان انجام داد.

محمدرضا فرحبخش افزود: با امضای این تفاهم نامه محتوای آموزشی رایگان در اختیار دانش آموزان کم برخوردار قرار می‌گیرد و باید از این فرصت ارزشمند در استان بهترین بهره برداری را انجام داد.

 وی ادامه داد: مبنا و فرآیند شکل گیری توسعه از آموزش‌وپرورش آغاز می‌شود و اینکه ارائه این آموزش‌های رایگان وارد دوره متوسط دوم نیز شده می‌تواند به ارتقای سطح کیفی آموزشی بسیار کمک کند.

فرحبخش، به نظام نمره دهی در دوره‌های متوسطه اول و دوم به عنوان یکی از خلاءهای موجود اشاره و اظهار کرد: برای کاهش افت تحصیلی باید نیروی انسانی ارتقا یابد و سیستم آموزشی بهینه شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان افزود: بهبود سرانه فضای آموزشی، ارتقای میانگین نمره‌های امتحان نهایی، توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، در اولویت فعالیت‌های ما قرار دارد که در بخش توسعه مهارت‌ها باید حمایت‌های ویژه صورت گیرد زیرا 55 درصد دانش آموزان در مراکز فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند اما نیاز به تجهیزات بیشتر و به روز تر داریم.

آموزش اداره زندگی و تغییر در نظر گرفته شده است

عضو هیات مدیره شرکت بنیان دانش و خرد مبین در ادامه این نشست گفت: ارائه آموزش به دانش آموزان کم برخوردار فقط اراده شخصی ما نیست بلکه اتاق کرمان در این زمینه نقش بسزایی داشته و به دلیل پیگیری‌های انجام شده، این طرح در کرمان به عنوان اولین استان کشور اجرایی شده است.

محمد حلوایی، افزود: آموزش فقط فیزیک، ریاضی و ادبیات نیست و طبق تعریف یونسکو داشتن توان اداره زندگی و تغییر سواد محسوب می‌شود که ما سعی کرده‌ایم در تولید محتواها به ویژه برای مقاطع دوره متوسطه دوم این بخش را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر چه بخشی از آموزش‌های مدارس فنی و حرفه‌ای به دلیل کار با تجهیزات از طریق آنلاین امکان پذیر نیست اما آن بخش از دروس که به درک بهتر دانش آموز کمک کند، ارائه می‌شود.

در این نشست تفاهم‌نامه سه‌جانبه اتاق، شرکت بنیان دانش و خرد مبین و آموزش‌وپرورش استان کرمان به امضا رسید. ارائه خدمات آموزشی برای دوره متوسطه اول و متوسطه دوم دبیرستان برای تمامی دانش آموزان استان کرمان بر بستر نرم افزار کاربردی بنیان و توزیع خدمات آموزشی نرم افزار کاربردی با هدف کمک به افزایش کمیت و کیفیت آموزش در سطح استان کرمان، موضوع این تفاهم نامه است.

موضوعات :
در همین رابطه