سعید تاجیک رئیس هیات مدیره شرکت آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو در آستانه روز ملی حملونقل در آیین افتتاح اولین مرکز تست تصادف خودرو در کشور که با حضور معاون اول رئیسجمهور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس اتاق تهران، وزیر صنعت، معدن تجارت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان ملی استاندارد در حال برگزاری است، تصریح کرد: امروز نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ایران، نظام استانداردسازی آن و به طور کلی ارتقای ایمنی حملونقل مردم ایران است.
او تصریح کرد: همانطور که میدانید سالانه حدود 20 هزار نفر در تصادفات وسایل نقلیه جان خود را از دست میدهند و حدود 300 هزار نفر نیز مصدوم و مجروح میشوند. تصادفات در گروه سنی زیر 40 سال علت اصلی مرگومیر و در کل گروههای سنی و دومین عامل مرگومیر در کشور است و از طرفی هر 20 دقیقه یک نفر فوتی و 10 نفر مصدوم و مجروح در کشور به جا میگذارد. طبق برآوردها حدود 17 درصد بودجه کشور در سال صرف هزینه تصادفات میشود.
این فعال اقتصادی به ماده 59 قانون برنامه پنج ساله هفتم و ضرورت کاهش سالانه حداقل 10 درصد تلفات تصادفات با راهبری شورای عالی حملونقل و ایمنی کشور که ریاست آن با معاون اول هست را مورد توجه قرار داد و افزود: به دلیل عدم تخصیص بودجه مربوط به برنامه عملیاتی ارتقا ایمنی راههای کشور، آمار متوفیان تصادفات در نیمه اول امسال با 3.3 درصد رشد نسبت به نیمه اول سال گذشته به 10 هزار و 414 نفر رسید.
تاجیک یکی از تکالیف وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد در این برنامه عملیاتی که ذیل راهبردهای ملی مدیریت آسیبهای حوادث ترافیکی تعریف شده و اردیبهشت 1404 توسط رئیسجمهور ابلاغ شد را موضوع ایجاد زیرساخت تست تصادف و درجهبندی ایمنی خودروها عنوان کرد.
او تصریح کرد: برای اولین بار بعد از 60 سال از آغاز صنعت خودروسازی در ایران آرزوی دیرینه محقق شد و ایران به جرگه کشورهای دارای مرکز تست تصادف و ایمنی خودرو پیوست.
این فعال اقتصادی قصه ایجاد این مرکز و ایده شکلگیری آن را تقریباً مربوط به 4 سال پیش و از یک حادثه تلخ دانست و افزود: صبح روز دوشنبه 20 دی 1400 و در یک روز مهآلود در محور بهبهان به اهواز 59 خودرو به هم برخورد کردند و این حادثه متأسفانه 4 کشته و بیش از 40 مصدوم برجا گذاشت. علت این حادثه از دید دستگاههای مختلف مثل همیشه دید کم مسیر، خطای انسانی و خودرو عنوان شد؛ اما آنچه بیش از همه به گوش رسید باز نشدن ایربگ خودروها بود.
او تأکید کرد: صرفنظر از صحتوسقم این ادعا آنچه این معما را حتی تا امروز مبهم نگه داشت این بود که این خودروها و سیستم ایمنی آنها که بارها و بارها در مراحل تولید تغییر یافته بود، تست و آزمون نشده بودند و هیچ کارشناسی نمیتوانست نظر دقیقی بدهد که آیا سیستم ایمنی فعال خودروهای تولیدی ما درست عمل میکند یا خیر؟
نایبرئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران ادامه داد: از همان زمان ایده راهاندازی مرکز تست تصادف و ایمنی خودرو را پرورش دادیم. از تجربیات مطالعات قبلی در شرکتهای خودروسازی استفاده کردیم، مشاور خارجی گرفتیم و طرحی را آماده کردیم. البته طرح به لحاظ اقتصادی توجیهپذیر نبود، زمان بازگشت سرمایه آن حداقل 9 سال برآورد میشد و بعد از یکسال دوندگی و پیگیری هیچ بانکی حاضر به تأمین مالی سرمایه در این پروژه نشد حتی بانک صنعت و معدن از محل منابع خود معاونت علمی.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: برای تأمین مالی سراغ بخش خصوصی رفتیم و شاید در کمتر از یک ماه مذاکره، سه مجموعه خوشنام و بزرگ قطعهسازی اعتماد و اعلام آمادگی کردند تا در قالب کنسرسیومی وارد مشارکت در ساخت این پروژه شوند و قرار شد در مجموع 45 درصد سرمایه موردنیاز این پروژه را تأمین کنند و 55 درصد مابقی را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران متقبل شود.
تاجیک درباره جزئیات این پروژه توضیح داد: این پروژه در زمینی به مساحت 26 هزار مترمربع احداث شده است، 13 هزار مترمربع مساحت سالنهای تست و ابنیه است. کل سرمایهگذاری انجام شده حدود 3 هزار میلیارد تومان بوده و 11 میلیون یورو سرمایهگذاری ارزی داشته است. خط تست نصب شده در این مرکز با همکاری یکی از اصلیترین تأمینکنندگان تجهیزات تست ایمنی خودرو در جهان نصب شده است. سیستم فیلمبرداری پیشرفته نصب شده در این مرکز قابلیت تصویربرداری از تمام زوایای بیرون و داخل خودرو و دوربینهای آن قابلیت تصویربرداری تا 100 هزار فریم در ثانیه را دارد برای تحلیل رفتار خودرو، حین و بعد از برخورد.
این فعال اقتصادی افزود: این مرکز مجهز به پیشرفتهترین آدمکهای تست تصادف یا دامیها و همچنین تجهیزات کامل کالیبراسیون مجدد دامیها هست. شاید برای شما جالب باشد که این آدمکها جنسیت دارند به طور مثال دامی زن 49 کیلوگرم و دامی مرد 75 کیلوگرم وزن دارند و ارگوونومی بدنشان متفاوت است. شبیهساز کامل بدن انسان هستند. با تعداد زیاد سنسورها اثرات تصادف در نقاط مختلف بدن انسان را بررسی میکنند و هر کدام حدود 350 تا 400 هزار یورو قیمت دارند.
او تأکید کرد: تعداد 20 نفر از مهندسان فنی این مرکز نزدیک به 2 ماه خارج از کشور و حدود 4 ماه در داخل ایران تحت آموزش بهترین مدرسان خارجی بودند و تائید صلاحیت شدند. از طرفی کارشناسان مرکز ملی تائید صلاحیت سازمان ملی استاندارد ایران هم در سریعترین زمان این مرکز را مورد ارزیابی قرار دادند که با همکاری بینظیر، تائیدیه نظام تائید صلاحیت ایران هم به زودی برای این مرکز صادر میشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از برنامهریزی برای دریافت تائید صلاحیت از نظام تائید صلاحیت کشورهای حوزه خلیجفارس با هدف ارائه خدمات به سایر کشورها خبر داد.
تاجیک پیش بینی کرد: این مرکز سالانه امکان حدود 300 تا 400 تست در شرایط فعلی را دارد و با این میزان حداقل سالانه از خروج 10 تا 12 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری میشود.
نایبرئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران در نهایت چند درخواست داشت.
از شرکتهای خودروسازی، قطعهسازی و واردکنندگان خودرو تقاضا دارم به این مرکز به عنوان یک مرکز تحقیقاتی برای تحقیق و توسعه و ارتقا ایمنی خودروها در طراحی و تولید نگاه کنند.
آماده پذیرایی و میزبانی از دانشگاهها، اساتید و دانشجویان هستیم برای آموزش و انجام پروژههای تحقیقاتی. این مرکز را با ایده ایجاد آکادمی آموزش و مرکز پژوهش ایمنی خودرو و راه، طراحی کردیم.
آمادگی همکاری کامل با بخش خصوصی و اتاقها را داریم تا با انجام فعالیتهای ترویجی، آموزشی و فرهنگسازی به افزایش ضریب ایمنی حملونقل و کاهش تلفات تصادفات کمک کنیم.
از وزارت راه درخواست دارم از ظرفیت این مرکز استفاده کنند تا شاهد توسعه تستهای ایمنی در حوزه تجهیزات ایمنی راهها، نظیر تست گاردریلها، نیوجرسیها و سایر ادوات باشیم.
آمادگی همکاری کامل با سازمان استاندارد و وزارت صمت، برای تهیه برنامه جامع ردهبندی ایمنی خودرو در داخل ایران یا همان IR-NCAP را داریم.
از معاون اول به عنوان رئیس شورای عالی حملونقل و ایمنی کشور و همچنین سازمان ملی استاندارد، وزارتخانههای راه و صمت و پلیس راهور فراجا به عنوان اعضای شورا، تقاضا دارم با وجود این زیرساخت در کشور، الزامی شدن سایر انواع تستها به ویژه تست غلتش که عامل مرگ حدود 30 درصد جانباختگان در خودرو هست و انجام تستها برای خودروهای وارداتی در دستور بررسی و پیگیری قرار گیرد.