رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از بررسی صلاحیت شریعتمداری

نقشه راه وزارت صنعت؛ تهیه سند استراتژی صنعتی و رقابتی کردن تولید داخل

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در چهارمین روز بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی دولت، در میان موافقان و مخالفان از کارنامه خود دفاع کرد. او مهمترین برنامه چهارسال آینده خود را تهیه سند استراتژی توسعه صنعتی ایران عنوان کرد. به گفته شریعتمداری، مهم‌ترین رسالت وزارتخانه رقابتی کردن تولید در داخل است.

28 مرداد 1396
کد خبر : 9787
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، موافقان و مخالفان برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس سخن گفتند. بعد از پایان گفته‌های موافقان و مخالفانف محمد شریعتمداری از برنامه خود دفاع کرد.

مخالفان وزیر صنعت معدن و تجارت چه گفتند؟

شهباز حسن‌پور، نایب رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی:

 -همه برنامه‌های وزیزر صنعت، معدن و تجارت کلی‌گویی است اما نیاز امروز کشور پرداخت به جزییات است.

- انتظار داشتم آقای جهانگیری تیم اقتصادی به مجلس فرستاده شود که هماهنگ‌تر از تیم معرفی شده باشد. از همین ابتدای کار دولت اخطار می‌دهد، مراقب باشید.

-قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟ اقتصاد مقاومتی باید در برنامه شما توجه جدی‌تری می‌شد. این اقتصاد تنها نسخه نجاتبخش ایران اسلامی است.

-دکتر جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی بهتر از هر کس می‌داند ایجاد یک میلیون شغل نیاز به عزم بزرگی دارد. برای اجرایی شدن فرامین اقتصاد مقاومتی، اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید و تیم اقتصادی را هماهنگ کند وزارت صنعت و معدن است.

-یکی از معضلات اساسی کشور را فعالیت کمتر از ۲۰ درصد شهرک‌های اقتصادی است. قیمت زمین در این شهرک‌ها پدر صنعت‌گران را درآورده است. چرا زمین به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته نمی‌شود؟ در برخی شهرک‌ها آب، برق و گاز وجود ندارد و بردن این خدمات را از صنعت‌گران درخواست می‌کنند.

احمدعلی کیخا، نماینده مردم زابل:

- مشکل کشور بیکاری و فقر است و وزارت صنعت یک دستگاه تخصصی است که باید بیشترین نقش را در رفع این معضل داشته باشد.

- به آقای نعمت‌زاده ایراد گرفته می‌شد که به دلیل تجربه صنعتی به بازرگانی کمتر توجه کرده و این نگرانی در مورد آقای شریعتمداری هم است که تجربه‌اش در امور بازرگانی باعث شود کمتر به مسائل صنعتی توجه کند.

- گفته می‌شود آقای شریعتمداری در زمان معاونت اجرایی رئیس جمهور در تنظیم بازار دخالت کرده و موجب اختلال آن شده است. در حالی که وظیفه وزرا و مسئولین در وهله اول عمل به قانون است.

- در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صنعت ملاحظات زیست محیطی در توسعه صنعتی مورد توجه قرار نگرفته‌است. رئیس جمهور می‌خواهد شتاب بیشتری به توسعه صنعتی بدهد، آیا این بدان معناست که ما دچار عقب گرد در مسائل زیست محیطی خواهیم شد.

موافقان وزیر صنعت، معدن و تجارت چه گفتند؟

علی ابراهیمی، نماینده شازند:

-سابقه آقای شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نشان دهندهٔ اشراف ایشان بر مسائل این حوزه است.

-بخش صنعت، معدن و تجارت با ۲۲ و نیم درصد از تولید ناخالص و اشتغال بیش از ۷ میلیون نفر باید به دست کسی سپرده شود که از سابقه و توان اجرایی کافی برخوردار باشد.

-شریعتمداری فردی باتجربه در حوزهٔ بازرگانی و آشنا به مسائل اقتصادی است که می‌تواند در جهت ساماندهی ساختار و جلوگیری از مداخله غیر ضروری دولت در اقتصاد و دخالت دادن تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بازار کسب و کار پیش قدم باشد و مورد تأیید اصناف و اتحادیه‌هاست.

-وزیر پیشنهادی در رقابت پذیری و ایجاد فضا برای ورود به عرصه‌های اقتصادی بین‌المللی برنامه‌های خوبی دارد.

- رویکرد مصالح ملی بر مصالح شخصی و برنامه‌های خوب ایشان دلگرم کننده و امید بخش است و امیدواریم با رأی خوب مجلس ایشان در مسیر پیشرفت گام بردارند.

مهدی مقدسی، نماینده خنداب و اراک:

-اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه بالادستی در برنامه‌های آقای شریعتمداری از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به سرمایه گذاری خارجی و تقویت تشکیلات صادرات محور، اعتقاد به اقتصاد دریا محور و اعتقاد به برنامه ششم توسعه، توجه به اشتغال روستا و مبارزه با قاچاق در برنامه‌های ایشان به خوبی پررنگ و مهم است.

- توجه به موانع تولید و فضای کسب و کار و جوانگرایی و استفاده از توان زنان در وزارتخانه ایشان را وزیری با برنامه در وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که امید است برنامه‌های ایشان بتواند مؤثر و در جهت رفع مشکلات به خوبی اجرایی شود.

حسن بهرام‌نیا، نماینده نهاوند:

 -حمایت از سرمایه گذاری، تولید صادرات محور و اهتمام برای ایجاد اشتغال به عنوان نقاط مثبت برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است.

- اقتصاد در زنجیره سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات است که آقای شریعتمداری برای این زنجیره برنامه دارد.

- حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاران را به عنوان اولویت‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است.

-شریعتمداری کسی است که در دوران وزارت بازرگانی توانست ۵۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که ایشان همین اهتمام را در مقطع فعلی و در راستای اجرای برنامه ششم مبنی بر اجرای یک میلیون فرصت شغلی سالانه دارد، او می‌تواند با ایجاد فرصت شغلی گام مهمی در اقتصاد کشور بردارد.

رسول خضری، نماینده پیرانشهر:

 - وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای این مهم برنامه دارد و به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی است.

-مشکل صنعت فقط مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، این مشکل باید بین تیم اقتصادی دولت حل شود که گام اول جذب سرمایه گذاری خارجی است.

- عدم اصلاح قوانین کار و تأمین اجتماعی، مشکلات سنگین تأمین مالی، شفاف نبودن سیاست‌های بانکی و عدم حمایت بانک‌ها از صنایع و تولیدات باعث بروز مشکلات در حوزه صنعت شده است که قطعاً آقای شریعتمداری با سابقه اجرایی قوی می‌تواند این مشکلات را حل کند.

محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه خود چه گفت؟

بعد از پایان گفته‌های مخالفان و موافقان، محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از برنامه خود دفاع کرد و به پرسش نماینده‌ها پاسخ داد.

- تهیه سند استراتژی توسعه صنعتی ایران از اولویت‌های این وزارتخانه است، مهم‌ترین رسالت ما رقابتی کردن تولید در داخل است.

- در برنامه‌هایی که تقدیم مجلس شده ضمن پیش بینی اهداف کلی، اهداف کمی در سطح خرد و کلان نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع کلیه برنامه‌های این وزارتخانه مبتنی بر اسناد بالادستی تهیه شده است.

- سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان داروی مؤثر در حل مشکلات اقتصادی کشور در برنامه‌های پیشنهادی نیز مورد توجه قرار گرفته و برنامه ششم توسعه هم از مهمترین تکیه‌گاه‌ها برای تهیه برنامه بوده است.

- مکلف هستیم تا کیک اقتصادی کشور را برای بهره مندی همه بخش‌ها بزرگتر کنیم.

- براساس گزارش منتشر شده از نهادهای متولی از جمله صندوق بین المللی پول، در سال ۲۰۱۶ ایران پس از ترکیه و عربستان در رتبه ۲۷ در جدول GDP جهانی قرار دارد.

-باید حرکت شتابنده خود در تولید ناخالص داخلی را مورد توجه داشته باشیم.

محمد شریعتمداری، زمانی وزیر بازرگانی دولت اصلاحات بود، به غیر از این او معاون اجرایی روحانی، رئیس‌جمهوری، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، رئیس سازمان فضایی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان و قائم‌مقام وزیر بازرگانی را در سوابق کاری خود دارد.

در همین رابطه