معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مکانیسم درج قیمت کالاها توسط توزیعکنندهها در جهت ایجاد شفافیت در جریان گردش کالا و رقابتیتر شدن بازار کالایی بوده است.
یدالله صادقی با تأکید بر ضرورت شفافسازی هر چه بیشتر قیمتگذاری کالا عنوان کرد: تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای درج قیمت چند گروه کالایی توسط توزیعکنندهها و حذف قیمتگذاریها توسط تولیدکنندگان به جهت شفافیت در قیمت کالاها و رقابتیتر شدن بازار بوده است.
وی با اشاره به این موضوع که در مرحله نخست این طرح، قیمتگذاری چند گروه کالایی غیرضروری بهعنوان پایلوت به توزیعکننده محول شده است، افزود: توزیعکننده بر اساس فاکتور خرید شرکت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی که هیأت عالی نظارت مشخص میکند، قیمت این کالاها را تعیین و در معرض دید مصرفکننده قرار میدهد. همچنین محصولات سلولزی و گروههای کالایی شامل شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و سایر تنقلات که غیرضروری و از حساسیت کمتری برخوردار هستند، در مرحله اول شامل این طرح میشوند.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تخفیفات اعمال شده روی بیشتر کالاها توسط کارخانهها را غیرمتعارف دانست و گفت: در شرایط کنونی در بیشتر قیمتهای روی جلد که توسط کارخانهها زده میشود، ضرایب سود بهطور اصولی رعایت نمیشود و حقوق مصرفکننده بهنوعی ضایع میشود که با تصمیم جدید گرفته شده قیمت کالاها از کارخانه تا مرحله عرضه کانالیزه میشود و توزیعکنندگان بدون دغدغه درج قیمت کالا توسط کارخانه، کالاها را با قیمتی رقابتی و پایینتر از قبل به مصرفکننده ارائه میدهند.
صادقی با اشاره به اینکه کالاهای در نظر گرفته شده در مرحله پایلوت کالاهای صنعتی محسوب میشوند، گفت: این کالاها در کارخانه تولید و بستهبندی و توسط شرکت پخش توزیع میشوند، اما درج قیمت بر خلاف گذشته بهجای اینکه توسط کارخانه صورت گیرد، به عهده توزیعکننده گذاشته شده است.