رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت عباس جبالبارزی برای پایگاه خبری اتاق ایران

رویکرد تأمین اجتماعی باید در سال رونق تولید تغییر کند

عباس جبالبارزی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان در یادداشت خود با تأکید بر لزوم تغییر فعالیت‌ها و اقدامات در سال رونق تولید، از اینکه فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در مواجه با مشکلات بیمه‌ای بنگاه‌های اقتصادی تفاوتی با قبل نداشته، انتقاد کرده است. به عقیده او رویکرد سازمان تأمین اجتماعی باید در سال رونق تولید تغییر کند.

18 تیر 1398
کد خبر : 29411
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سال 1398 توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شده که در سال جاری با توجه به شرایط کشور باید فعالیت‌ها و اقدامات با سال‌های قبل متفاوت باشد که تاکنون تفاوت چندانی در فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی دیده نشده است.

بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند که باید تعامل و همکاری بیشتر با آنها برای تحقق رونق تولید بیش از گذشته وجود داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال در اقدامی سازمان تأمین اجتماعی موضوع بخشودگی جرائم کارفرمایان را مطرح کرده که با ابهاماتی روبروست زیرا عده‌ای نباید مشمول جریمه و عده دیگری نباید شامل بخشودگی جرائم می‌شدند.

در شرایط کنونی، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در پرداخت حق بیمه ماهیانه دچار مشکل هستند که تقسیط حق بیمه و دریافت لیست از کارفرمایان، خواسته فعالان اقتصادی در راستای کمک به رونق تولید است. بروکراسی اداری در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که درخواست راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای انجام امور ارباب‌رجوع مطرح می‌شود تا از گرفتاری‌های فعالان اقتصادی و مراجعه چندین‌باره آنها بکاهد.

دریافت مفاصا حساب بیمه برای افرادی که بدهی آنها تقسیط و تعیین تکلیف شده، نیز خواسته دیگر کارفرمایان است، اینکه می‌گویند مفاصا حساب به‌شرط پرداخت کامل بدهی ارائه می‌شود، به رونق تولید کمک نمی‌کند.

دعوت‌نامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در اقدامی مناسب از طریق پیامک و ایمیل به کارفرما ارسال می‌شود اما برخی فعالان اقتصادی به هر دلیلی متوجه این‌گونه اطلاع‌رسانی نشده و دچار مشکلاتی شده‌اند که درخواست می‌شود سامانه تأییدیه دریافت ایمیل و یا پیامک راه‌اندازی، و در صورت پاسخ ندادن کارفرما، موضوع را پیگیری و او را مطلع کنند.

صد درصد سهام بانک رفاه کارگران مربوط به سازمان تأمین اجتماعی، اما این بانک اقدامی برای رفاه حال کارگران انجام نمی‌دهد، همان‌طور که در بحث رونق تولید بر روی بهره‌وری توجه و تأکید جدی شده، پیشنهاد می‌شود این بانک به کارگران تسهیلات ارائه دهد تا آنها بتوانند با نامه کارفرما منزل اجاره به‌شرط تملیک بسازند.

تصویب قانون تأمین اجتماعی به پیش از انقلاب بازمی‌گردد و بیش از 40 سال این قانون تغییر نکرده، این قانون چندصفحه‌ای در حال حاضر چند هزار صفحه بخشنامه دارد که اصلاح این قانون با نظر تشکل‌های بخش خصوصی، خواسته فعالان اقتصادی است.

سازمان تأمین اجتماعی انحصاری و بدون رقیب است که اگر سازمان‌های بیمه‌ای متعدد ایجاد شود و قدرت رقابت وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات این حوزه برای فعالان اقتصادی برطرف خواهد شد.

ترکیب زوج هیات‌های بدوی تأمین اجتماعی که ممکن است به رأی‌گیری نینجامد و همچنین در هیات‌های تجدیدنظر نیز ترکیب افراد دارای حق رأی به‌گونه‌ای تنظیم شده که بیشتر به سود تأمین اجتماعی است و به همین دلیل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست شده تا نماینده خود در هیات‌ها را فردی خارج از سازمان تأمین اجتماعی انتخاب کند.

در اداره کل بیمه تأمین اجتماعی استان کرمان، بدنه کارشناسی و حتی برخی مدیران شعب این اداره کل، تفکر حمایت از بخش خصوصی برای تحقق رونق تولید و ایجاد اشتغال را ندارد و گاهی برای اجرای برخی بخشنامه‌هایی که به سود کارفرماست، بسیار سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

بهتر است این اداره کل، کارفرمایان را در سه گروه طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم و میز کارآفرینی را تعریف کند تا انجام امور کارفرمایان تسهیل و با تکریم بیشتر انجام شود.

در بسیاری از دستگاه‌ها به برخی درخواست‌های فعالان اقتصادی به بهانه مشکلات احتمالی پیش آمده در بازرسی‌ها، توجه و همکاری لازم صورت نمی‌گیرد.

در همین رابطه