رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دیپلماسی اقتصادی خیلی ضعیف بودیم

اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران، طی سال‌های اخیر به‌دلیل اثرات تصمیم‌سازی‌های سیاسی در اقتصادی به اقتصادی 198 میلیارد دلاری رسیده است.

محمد امیرزاده

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران
22 دی 1400
کد خبر : 41180
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

برای آنکه خیلی از مشکلات اقتصادی،  صنعتی و تجاری کشور حل شود،  نیازمند دیپلماسی و ارتباطات بین‌المللی هستیم. از این‌رو وزارتخانه‌های اقتصادی با همراهی وزارت امور خارجه می‌توانند مذاکرات خود را برای توسعه روابط آغاز کنند و فرصتی را فراهم سازند که شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی بتوانند با مجموعه‌های خارجی ارتباط برقرار کنند. در چنین شرایطی به‌طور قطع شاهد توسعه فعالیت‌های صنعتی و تجاری خواهیم بود. برای آنکه در حوزه دیپلماسی اقتصادی نتایج خوبی حاصل شود،  باید وحدت رویه بین تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باشد.

ضعف در دیپلماسی اقتصادی مشکلات متعددی را برای کشور ایجاد کرده است از این‌رو توصیه جدی به دولت سیزدهم این است که به این مهم توجه کند و اجازه ندهد فرصت‌ها از بین برود. در خیلی از حوزه‌ها ایران بسیار قدرتمند است و می‌تواند کارهای بزرگ و ماندگاری انجام دهد اما از آنجا که توانایی ایران بخوبی به نمایش گذاشته نشده و یا در مورد آن اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته است،  نتوانسته‌ایم عملکرد قابل دفاعی داشته باشیم و همین امر سبب شده حتی بازار کشورهای همسایه را هم از دست بدهیم. این امر در بازار سوریه هم  قابل مشاهده است.

سهم ایران از اقتصاد سوریه کمتر از 3 درصد است اما کشورهایی که بعد از ما وارد این کشور شده‌اند اکنون بیش از 30 درصد سهم گرفته‌اند. این امر نشان می‌دهد که در دیپلماسی اقتصادی با چالش بزرگی مواجهیم. اگر دیپلماسی اقتصادی به نحو مطلوبی دنبال شود می‌توان در حوزه خدمات فنی و مهندسی،  تجارت و صنعت به دستاوردهای خوبی دست یافت.  لذا اگر در حوزه‌های اقتصادی کارنامه خوبی ثبت نمی‌شود و همواره گلایه‌هایی مطرح است به‌دلیل بی‌توجهی به امر مذاکره با کشورهای مختلف است.

این موضوع را تمام وزارتخانه‌های اقتصادی می‌توانند دنبال کنند. موضوع مطرح شده شاه‌کلید،  تغییر و توسعه صنعتی تعاون است؛ اگر به این مورد توجه نکنیم،  نمی‌توان به دستاوردهای خوبی دست یافت. از سویی اگر دولت سیزدهم به تولید و صنعت کشور توجه کند و برای حل مشکلات واحدهای صنعتی و صنعتگران اقدام کند یقیناً می‌توان چالش‌های اقتصادی را به حداقل رساند و فضایی را فراهم کرد که ضمن افزایش صادرات بتوان،  واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل را نجات داد.

کشورهایی که به صنعت و تولید خود توجه کردند، موفق شده‌اند و اکنون در دنیا حرف برای گفتن دارند.  طی سال‌های گذشته واحدهای صنعتی کشور بشدت آسیب دیده‌اند و حتی واحدهای صنعتی که شرایط خوبی داشتند،  به دلایل مختلف از جمله برخی از تصمیم‌گیری‌ها تضعیف شدند،  لذا امیدواریم دولت سیزدهم در مورد صنایع به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کند که مشکلات به حداقل برسد و تولیدکنندگان در تمام حوزه‌های مربوط به تولید دغدغه نداشته باشند. در جمع‌بندی باید گفت که ارتباط بین‌المللی بخصوص با کشورهای همسایه می‌تواند کشور را در مسیر توسعه تجارت و افزایش تولید قرار دهد. همانطور که پیش از این گفته‌ام،  اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران، طی سال‌های اخیر به‌دلیل اثرات تصمیم‌سازی‌های سیاسی در اقتصادی به اقتصادی 198 میلیارد دلاری رسیده است. این حجم از آسیب ناشی از برخی تصمیم‌سازی‌های اشتباه سیاسی است که متأسفانه مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

در همین رابطه